Trafikken inn til Oslo fra Bærums-siden er redusert, men en ny rapport sier at prisen er høy. (Foto: Kjell Vold, Statens vegvesen)

Rapport: Elbilforbudet gir milliardkostander

Elbilene er kastet ut av kollektivfeltet på E18 rundt Oslo, og forsinkelseskostnadene har økt til 1,99 milliarder kroner i året. Det hevder iallfall en ny rapport.


Etter at Ring 1 ble stengt grunnet arbeid i tunnelen som går under det nye regjeringskvartalet ble også elbilene kastet ut av kollektivfeltene i mai 2024 for å sikre bedre flyt i kollektivtrafikken. Og Statens vegvesen har selvsagt fulgt med på hva dette kan gi av konsekvenser. 

I september kom den tredje apporten om de trafikale effektene, og den viste at bruken av kollektiv i Oslo hadde økt og at trafikken var dalende. I august var for eksempel biltrafikken over bygrensen fra vest redusert med 5 prosent og i sør med 2 prosent. 

-->
Men det ble også notert en motsatt effekt for persontrafikken med bil økte med 3,5 prosent fra nordøst.

En ny rapport landet på Vegvesenets bord bare for noen uker siden, og der ble det slått fast at flere går og reiser kollektivt i Oslo – og at færre kjører bil. Det såkalte byvekstsamarbeidet i Oslo-området gjennomførte høsten 2024 en holdnings- og reisevaneundersøkelse blant 8.000 innbyggere i Oslo, Bærum, Asker, Nordre Follo og Lillestrøm, og denne viste at 20 prosent hadde endret reisemiddel på sine arbeidsreiser og 10 prosent på andre reiser etter stenging av Ring 1.

I denne rapporten kom det også fram at folk i Asker er mest negative til tiltakene, og her svarte 3 av 4 at deres ukentlige reiser er berørt. I Bærum svarte halvparten at de trafikale konsekvensene av tiltakene var større enn de var forberedt på.

Nå kommer Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) med en ny rapport som viser forsinkelseskostandene med grepet som gjør at de i Asker og Bærum får føle på konsekvensene, nemlig et forbud på elbiler i kollektivfeltet. 

Rapporten utarbeidet av Vista Analyse viser til mer kø, flere forsinkelser, økt belastning på lokalveiene i Asker og Bærum – og høyere kostnader for trafikantene.

– Kollektivfeltet står tomt store deler av dagen, mens køene har blitt lengre og mer uforutsigbare, hevder Øyvind Solberg Thorsen, direktør i OFV.

– Tiltaket skulle redusere biltrafikken inn til Oslo, men har i stedet gjort situasjonen verre for pendlere vestfra.

Rapporten slår riktignok fast at trafikken på E18 mellom Asker og Sandvika gått ned med 4–5 prosent, men likevel har ikke trafikken inn til Oslo falt. Mange bilister har nemlig flyttet seg over på småveiene i Asker og Bærum for å slippe unna køene. 

– Vi ser at E18 har færre biler, men at køene har blitt verre. Flere kjører på omveier eller velger andre tidspunkt, uten at den totale belastningen har gått ned, sier Solberg Thorsen.

Hovedfunn i rapporten: 

  • Mer kø på E18: Trafikken flyter dårligere, spesielt mellom Asker og Sandvika i morgenrushet. Køene varer lenger og går saktere enn før. 
  • Trafikken har ikke forsvunnet, bare flyttet seg: Selv om antall kjøretøy på E18 har gått ned med 4–5 prosent mellom Asker og Sandvika, har trafikken gjennom Oslo økt. 
  • Lokalveiene fylles opp: Flere velger omveier på fylkesveiene, spesielt på Fekjan, Kirkeveien og Holmen i Asker, hvor trafikken har økt kraftig i morgenrushet. 
  • Pendlere fra vest rammes hardest: Trafikkflyten har forverret seg mest i retning Oslo, og forsinkelsene har økt kraftig. 
  • Samfunnskostnadene har eksplodert: Forsinkelseskostnadene på E18 har økt med nesten 40 prosent, og køene koster nå nærmere to milliarder kroner i året.
Rapporten slår også fast at kollektivtrafikken har fått små eller ingen forbedringer etter kollektivforbudet for elbilene. 

– Bussene kommer stort sett fram som før, men vi har ledig kapasitet i kollektivfeltet store deler av dagen. Samtidig står bilistene i lengre og mer uforutsigbare køer, sier Solberg Thorsen.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har ifølge lokalavisa Budstikka nylig avvist å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler, og skrev i et brev til Asker-ordfører Lene Conradi at tiltaket i hovedsak har virket etter hensikten.

Men regjeringen tar grep, og planlegger et tungbilfelt på en strekning og et samkjøringsfelt for elbiler med minst to passasjerer på en annen. Tidligere ble et slikt samkjøringsfelt vurdert helt inn til Oslo. 

– Det er bra at man vurderer alternativer, men våre tall viser tydelig at dagens situasjon har store negative konsekvenser, sier OFV-lederen.

– Kollektivfeltet står tomt mens køene vokser. Nå haster det med smartere løsninger som virkelig utnytter kapasiteten og gjør hverdagen bedre for både pendlere og næringstrafikk.

I OFV-rapporten kommer det også forslag på tiltak, som for eksempel å åpne for samkjøring og tillate kollektivfeltet for tungtrafikk på hele E18-vestkorridoren, ikke bare på en kort strekning.

– Det gir liten mening at kollektivfeltet står tomt mens køene vokser. Å åpne for tungtrafikk på hele vestkorridoren kan gi langt bedre fremkommelighet for næringstrafikken uten at det går ut over bussene, sier Solberg Thorsen. 

– Erfaringer fra andre steder viser at samkjøringsfelt kan fungere godt, men bare hvis mange nok reiser sammen. Vi mener derfor at samkjøring med minst to personer bør testes på hele strekningen vest for Oslo, ikke bare mellom Holmen og Sandvika.

Rapporten peker også på at tidsdifferensierte bompenger i rushtrafikken kan være et effektivt tiltak for å få flere til å reise på andre tidspunkt.

Rapporten målte trafikken før og etter at elbilene mistet tilgang til kollektivfeltet, og bygger på data fra Statens vegvesen og Google. Her ser de på økt reisetid og kostnader for bilistene som følge av forsinkelser.

I praksis viser rapporten at en bilist som kjører fra Holmen Senter i Asker eller fra Sandvika mot Oslo i morgenrushet tidligere kunne gjøre denne på en halvtime, men nå kan turen ta opptil en time – og i verste fall halvannen time på de mest belastede tidspunktene. 

Kostnadene for forsinkelsene har ifølge rapporten økt med 40 prosent, og lyder nå på formidable 1,99 milliarder kroner i året.

Les også:

Hva tenker du