Vi hadde en dag med Suzuki e Vitara, og som du ser fra bilder og videoklipp var ikke været det beste den dagen jeg hadde bilen.
Helt nye 18-tommers piggfrie vinterdekk, for bilen var ferdig klargjort to dager før jeg lånte den til test. 225/55 R18 og helt nye og ekstra myke, noe som gir økt rullemotstand.
Suzuki e Vitara får du i to ulike utstyrsnivåer, BaseCamp fra 334.500 kroner og SnowTrail fra 354.900 kroner, begge har AWD/4×4, men SnowTrail har mer utstyr.
BaseCamp har utstyr som Allgrip-e 4×4, varmepumpe, varme i sete og ratt, LED-lys, 40/20/40 delt bakseterygg og bakseter som kan skyves i lengderetning, og Suzuki Connect app til bilen.
SnowTrail har i tillegg elektrisk justerbart førersete, glasstak med manuell solskjerming, 19-tommers mørke alufelger til sommerdekkene, adaptive fjernlys/hovedlys med tre punkts matrix, ladeplate til mobilen, stemmestyring, 360 kamera som viser omgivelsene rundt bilen før du starter og oppvarmet frontrute for å nevne noe. Ganske mye kjekt utstyr for 20.400 kroner.
Selv om du ikke kan forlenge sitteputen har du 10-veis elektrisk justering av setene i toppmodellen, selv tar jeg like mye plass når jeg sitter som en som er 190 centimeter lang, og skulle kanskje ønske meg at setet kunne senkes ca. 1 centimeter mer med tanke på utsiktens fokuspunkt som blir en tanke høyt for min del.
Nå har forhandlerne fått inn bil i utstilling og som demobil, så det er jo alltid lurt å prøve et sete selv for å se hva man synes om komfort og sitteposisjon.
Med pianolakk i døra og mellom forsetene kan det nok være at en del velger å foliere disse områdene for å slippe alskens flekker og riper som det veldig raskt blir i pianolakk.
Suzuki e Vitara er 4,275 meter lang, 1,800 meter bred og 1,635 meter høy – egenvekten på bilen vi fikk låne var 1.897 kilo, noe som er relativt lavt for en elbil med 61 kWh stort batteri (netto). WLTP-rekkevidden med AWD er 395 kilometer, men det er en test som gjøres innendørs i 23 varmegrader og på en rulle, helt uten noe vann eller sørpe og temperaturer rundt 0 grader, eller nye myke piggfrie vinterdekk.
Som du ser i videoen så ble ikke forbruket eller rekkevidden i testene det man kan definere som veldig bra, og landeveistesten med et snittforbruk på 23,3 kWh/100km og beregnet rekkevidde på 261 kilometer skyldtes i stor grad lavere temperatur og sørpe i veibanen innover i landet.
Jeg tror de fleste vil oppleve Suzuki e Vitara som en bil som har svært god fremkommelighet, selv om forholdene blir vanskelige, og det er nok noe av det mest sentrale for kjøpergruppen, langt mer sentralt enn veldig lang rekkevidde i dårlig vær.
Suzuki lover at e Vitara skal kunne lade fra 10 til 80 prosent på 45 minutter, og vi brukte 44 minutter i 6 grader, så det må jo sies å være godkjent selv om det ikke kan sies å være kjapt i 2025.
De raskest ladende elbiler i dag lader fra 10 til 80 prosent på 12 minutter, det er veldig raskt, og gjør at 44-45 minutter oppleves noe lenge.
Vi ladet fra 9 til 81 prosent, noe som tok 46 minutter, altså 2 minutter mer enn fra 10 til 80 prosent. Mellom 56 kW og 67 kW fram til omlag 60 prosent der hastigheten daler til 56 kW til 52 kW som holder seg til 80 prosent.
Her tror jeg vel også at kjøpergruppen lader 97 prosent eller mer hjemme, så da betyr ladetiden ved hurtigladeren mindre, eller kanskje ingen verdens ting.
De fleste nye biler får 5 stjerner i Euro NCAP, men Suzuki e Vitara fikk 4… da er det greit å sjekke rapporten som Euro NCAP lager for å se om det de har merket seg som «trekk» fra poengsummen er noe man synes det er ok å leve med i hverdagen.
Personlig setter jeg pris på at folka i bilen får grønn farge i forhold til kollisjon, og synes kanskje det er litt kjedelig at de kommer ned på weak i frontkollisjon på sjåførens overkropp. Synes det er litt mer kjedelig enn om en sensor som varsler om det har vært åpnet en dør bak skulle mangle for å si det sånn.
Ikke mange poeng unna 5 stjerner, det skal nevnes.
Menyene i bilens infotainmentskjerm er intuitive og greie å bruke, selv om det nok er kjekt med en liten innføring, for alle vet ikke nødvendigvis at TSR handler om Traffic Sign Recongnition og «varsel-lyd» om du kommer 1 km/t over fartsgrensen.
Veldig deilig at man kan få kun visuell informasjon om fartsgrenser, og at man ikke må slå av alt for å slippe lydene.
Med stjerneknappen på rattet kan man velge at man skal komme rett inn på TSR, ettersom varsel-lydene må være påslått hver gang bilens startes i følge EU-regler.
Selv i dårlig vær fungerer 360-kamera og kamera foran/bak bilen bra nok til at det hjelper godt til. Før man starter opp bilen kommer det også en visning ovenfra rundt hele bilen, slik at du får oversikt over omgivelsene før du kjører.
Trådløs tilkobling av mobilen og Android Auto eller som her Apple CarPlay, og anlegget fra Infinity spiller nærmest overraskende bra. Bedre enn jeg hadde antatt på forhånd.
Deilig med noen fysiske knapper også, at man ikke må trykke på skjermen for alt som skal gjøres.
Rattvarmen er deilig når det er kaldt ute, men det er greit å vite om at den slår seg av etter en stund.
trykker man på knappen for setevarme kommer man inn hit, visuelt vakkert, men altså enda et skjermtrykk for å justere på setevarmen, det er vel kanskje ikke helt optimalt? Kjekt at setevarmen ikke slår seg av etter en stund, her bestemmer man selv.
Som du kan se i videoklippet så kan baksetene skyves ganske mye i lengderetning, og da sitter midtsetet fast med venstre baksete, mens høyre baksete er mer individuelt. En funksjon jeg fikk bruk for da jeg hentet bilen og hadde 2 passasjerer og en del bagasje.
Ellers er ryggene i baksetet delt 40/20/40, og legger man ned ryggen til midtsetet får man koppholdere.
Ikke verdens største bagasjerom, men ladekabler kan ligge under gulvet, og spylervæsken har man et eget rom til helt til venstre. Samtidig gir det skyvbare baksetet og den godt oppdelte bakseteryggen god fleksibilitet.
Hengerfeste kan du også kjøpe til bilen, da kan du trekke med deg inntil 750 kilo.
Suzuki e Vitara er en komfortabel liten elbil med knallgod fremkommelighet. Den går ikke lengst og lader ikke raskest, men det tror jeg kanskje ikke betyr aller mest for de som velger å kjøpe denne elbilen, da er nok den kompakte størrelsen, fremkommeligheten på vintervei og de fleksible løsningene langt mer sentrale.
Den kompakte størrelsen gir også en meget hyggelig svingradius, så den passer ypperlig om du lever en plass der plassen ikke er av de beste.
Dersom du er på jakt etter en elbil som dette vil jeg anbefale deg å ta en prøvetur med den, og se om den kanskje passer til deg og dine behov, men som du nå vet treffer den ikke alle kunder i markedet, ettersom rekkevidden ikke er så lang og ladingen ikke er så rask.
Les flere tester hos Nybiltester
Les også:
- Mercedes-Benz CLA 350 4Matic: Kjøreglad, lekker og dyr
- Prøvekjørt nye Toyota bZ4X
- Mercedes G 580: Elektrifiseringen ødelegger ingenting
- MG IM5 prøvekjørt – 751 hk, AWD, firehjulsstyring og mye mer