Som mange europeiske merker kan også Changan spore røttene tilbake til langt på 1800-tallet, men også i likhet med mange handlet starten om alt annet enn biler. De startet opp med en fabrikk som lagde våpendeler.
Det var først i 1959 at de også begynte å sysle med biler, og mer eksakt var det en Changjiang 46, en kinesisk Willys Jeep.
Nå handler det om langt mer enn militære jeeper, og den store produsenten er også på plass her i Norge med Deepal-bilene.
Den har vi testet, så sjekk gjerne ut denne saken:
Les også:
Changan har altså bikket 30 millioner kjøretøy, men det var ikke en Deepal som sendte de over den svære milepælen. Det var en Avatr 12, en mellomstor sedan.
– Changan er fortsatt forpliktet til å levere smartere, grønnere og mer tilfredsstillende mobilitet, og møte ambisjonene til globale brukere for en bedre framtid, sier Zhu Huarong, styreleder i China Changan Automobile Group.
Den store kinesiske produsenten følger linjen til en rekke merker fra det gigantiske landet og satser nå tungt også her i Europa, noe altså Deepal-bilene viser.
– Når Changan utvider sin tilstedeværelse i Europa, er vår prioritet å levere mobilitetsløsninger som virkelig reflekterer behovene til europeiske sjåfører, sier Ethan Yin, administrerende nestleder i Changan Europe til.
– Smarte teknologier, sterk sikkerhetsytelse og bærekraftig elektrifisering er kjernen i vår strategi. Med den økende styrken til våre europeiske design- og utviklingsevner og vår nye europeiske forretningsenhet, er vi godt posisjonert til å tilby kundene moderne, fremtidsklare produkter som gir reell verdi for hverdagen deres.
Når Changan nå sikter seg inn mot Europa vet de også at kravene til sikkerhet er høye, og de har allerede vist med Deepal S05 at de lager bunnsolide biler. For sammen med blant andre nye Mercedes CLA, Porsche Cayenne og Volkswagen T-Roc ble det også 5 stjerner på Deepal-bilen da Euro NCAP gjorde unna siste testrunde i 2025.
Og ja, Deepal S07 er tidligere kollisjonstestet, og den scoret også 5 stjerner.
Les også:
Changan sier at bilene også går gjennom store tester for å sikre holdbarheten, og blant annet følger de et verifiseringssystem som tar bilene på over 5 millioner kilometer med testing. De garanterer en levetid på 10 år eller 260.000 kilometer.
De har også på gang en ny digital plattform kalt SDA Intelligence som skal løfte sikkerheten både til de på innsiden og dataen, og den første europeiske bilen basert på denne er Changan E06 som skal lanseres til neste år.
I tillegg forsker de som de fleste andre på batteriløsninger, og for oss her nord kan vi jo nevne Golden Shield-batterisystemet som også tar spesielle hensyn til kalde temperaturer.
Changan har et ambisiøst mål om å bli rangert blant verdens 10 beste bilmerker innen 2030, og det med et årlig salg på 5 millioner enheter. Og ja, de har også planer om å utvikle humanoide roboter i 2028.
Her i Europa er målet å være på plass i 10 land allerede i år, og skal investere mer enn to milliarder euro i sin europeiske virksomhet og rekruttere over 1.000 lokale ansatte.
Les også: