Mercedes CLA er en bunnsolide bil. (Fotos: Euro NCAP)

Nye Mercedes CLA er også bunnsolid

Mens overraskende mange nye biler «kun» oppnådde 4 stjerner, er det nye stjerneskuddet fra Mercedes så solid at det ble 5 imponerende stjerner i krasjtesten.


Om du ikke har fått det med deg, eller kanskje har glemt det i jungelen av nye elbiler som blir presentert. Mercedes har på gang en som er svært så imponerende, og den nye CLA kan blant mye lokke med rekkevidder helt opp mot 780 kilometer.

Den bilen er nå som en av mange kollisjonstestet av Euro NCAP når de nå har avrundet 2025 med å teste en rekke biler, og den gode nyheten er at over halvparten oppnådde 5 stjerner. Men det var noen flere enn normalt som også endte opp med en score på 4 stjerner.

-->
Andre nye biler som holder selskap med CLA i klubben av 5 stjerners biler er Mazda CX-5, nykommeren Deepal S05, den gamle favoritten Volkswagen T-Roc og nye og spennende Porsche Cayenne.

Kia, som i Norge pleier å inkludere sikkerhetspakken i bilene, scoret også 5 stjerner med denne for EV4, men uten en slik pakke ble det 4 stjerner for den bilen.

Andre som imponerte, men ikke nok til toppscoren, var biler som nye Alpine A390, Jeep Compass og bybilen Toyota Aygo X, alle endte med 4 stjerner.

En skinnende stjerne var altså nye CLA, en firedørs coupé tilgjengelig med et utvalg av elektriske og bensindrevne motorer. Euro NCAP rapporterer at CLA scoret bra på alle områdene, og følger dermed CLA testet i 2019 – en bil som faktisk ble kåret til Best in Class den gang.

Nye CLA har en rekke nye systemer som hever sikkerheten, og imponerte blant annet testerne med at bilen registrere et barensete automatisk og dermed aktivere kollisjonsputer, har et godt system som fanger opp myke trafikanter og har et effektivt system for å hindre ulykker når dørene åpner.  

Videre imponerte også Deepal S05, Mazda CX-5, Porsche Cayenne og VW T-Roc.

Den nye Deepal S05, en elektrisk SUV, fikk hele 94 prosent på beskyttelse av voksne passasjerer, og her endte både Porsche Cayenne og VW T-Roc på 91 prosent – også dette er en god score.

Mazda CX-5 imponerte blant annet med en score på 93 prosent for sårbare trafikanter, og her trekkes spesielt «døråpningsfunksjonen» som bidrar til å forhindre at for eksempel syklister kjører inn i en dør som åpnes.

Euro NCAP testet også noe så uvanlig som en hydrogenbil, og Hyundai Nexo er minst like sikker som andre SUV-modeller de tester. Euro NCAP slår fast at forbrukerne kan være sikre på at Nexo er akkurat like trygg som en tilsvarende elektrisk eller forbrenningsbil.

For nordmenn er det verd å merke seg at nye elbiler som Alpine A390 og Kia PV5, en litt mer sportslig og en flerbruks, dro inn 4 stjerner. Ikke helt i toppen, men dette er altså ganske så sikre biler, de og.

– Når 2025 nærmer seg slutten, fortsetter Euro NCAP å se imponerende poengsummer rulle inn. Dette er spesielt gledelig gitt at det i år har blitt testet flere biler enn noe tidligere år i organisasjonens historie, Aled Williams, programdirektør Euro NCAP.

– For det meste fortsetter bilprodusentene å respondere på vår upartiske og strenge testing, og forbedrer sikkerheten til modellene sine, generasjon for generasjon.

– Med nye protokoller på plass fra 2026 vil listen bli hevet enda høyere, og vi ser frem til en positiv respons fra bilprodusentene ettersom de fortsetter å prioritere passiv og aktiv sikkerhet for forbrukerne.

Slik scoret bilene i den aller siste testrunden i 2025:

5 stjerner:

  • Deepal S05
  • Exlantix ET
  • Geely Starray EM-i
  • Hyundai Nexo
  • Kia EV4 (med sikkerhetspakke)
  • Mazda CX-5
  • Mercedes-Benz CLA
  • MG 4 EV Urban
  • Mitsubishi Eclipse Cross
  • Porsche Cayenne
  • Volkswagen T-Roc
4 stjerner:

  • Alpine A390
  • Chery Tiggo 4
  • Ebro s400
  • Jeep Compass
  • Kia EV4 (standard utstyr)
  • Kia PV5 Passenger
  • Renault Clio
  • Toyota Aygo X
  • Toyota Yaris
Les også:

Hva tenker du

Les også