Det kommer en ny og helelektrisk Mercedes GLB som strekker rekkevidden godt over 600 kilometer. (Fotos: Mercedes)

Ny potensiell favoritt fra Mercedes

Det er på vei en ny Mercedes GLB, og dette er nok en interessant bil for mange.


Dette er altså en storesøster til GLA og en lillesøster til GLC, den nye GLB er ganske voksen med en lengde på 4,73 meter, og blir oppdatert med et mer moderne design, ny teknologi og flere praktiske løsninger.

– Med den nye GLB setter Mercedes-Benz en ny standard for elektriske SUV-er i Norge. Kombinasjonen av sju seter, firehjulstrekk og høy tilhengervekt gjør bilen ideell for norske forhold – enten det er familieturer til fjells, hytteturer med campingvogn eller helgeturer med sportsutstyr, sier Thorbjørn Myrhaug, direktør for Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.

-->
– Sammen med lang rekkevidde, rask lading og topp moderne teknologi, er dette en bil som dekker alle behov for både hverdag og fritid.

Dagens GLB kom i 2019, og kommer nå som en ren elbil hvor stjernemerket kombinerer både kraft og rekkevidde.

Den nye generasjonen og elektriske GLB starter med GLB 250+, og denne har en oppgitt rekkevidde på opptil 631 kilometer og en effekt på 272 hk.

Toppmodellen heter GLB 350 4Matic har effekt på 354 hk, og i likhet med 250+ er den utstyrt med et batteri på 85 kWh som åpner for en rekkevidde på 614 kilometer.

800-volts systemet og en ny batterigenerasjon åpner for ganske rask lading, opptil 320 kW, og 260 kilometer fersk rekkevidde på 10 minutters lading. Hjemmeladingen går også ganske raskt, opptil 22 kW.

Videre blir nye GLB tilgjengelig som 5- og 7-seter, hvor sistnevnte har to ekstra seter på tredje rad. Baksetebenken er også justerbar.

Den nye generasjonen byr også på bedre benplass og takhøyde, og importøren opplyser at den samlede bagasjeplassen er ganske romslig – frunken rommer 127 liter og bagasjerommet opptil 540 liter – eller hele 1.715 liter med nedfelte seter.

Når det gjelder hengevekten lyder denne på opptil to tonn, og med en kulelast på 100 kilo bør det også være mulig å frakte store og tunge elsykler.

Mercedes satser som kjent tungt på teknologi og førerassistentsystemer, og elektriske GLB baner vei for en rekke slike med et system som inkluderer åtte kameraer, fem radarsensorer, 12 ultralydsensorer og en høyytelsesdatamaskin. Det er også en ny samlebenevnelse på assistentsystemene som nå kalles MB.Drive.

Sikkerheten får også et løft med en ny midtplassert airbag og Pre-Safe-systemet som kan forberede bilen på en mulig kollisjon.

Når det gjelder kjøreegenskapene byr GLB på adaptiv demping kombinert med 20-tommers hjul, og via Dynamic Select er det mulig å velge mellom Comfort-modus med mykere demping eller Sport-modus for en sportslig kjøreopplevelse.

Via 4Matic er det også firehjulsdrift og en egen terrengmodus, og denne åpner også for et «gjennomsiktig panser» som gir et virtuelt bilde under bilen, så denne bør du kunne kjøre selv på de mer krevende hytteveiene.

Tyskerne har designet nye GLB med en oppreist front, bratt frontrute og korte overheng og her er det også brede hjulbuer og visuelle beskyttelseselementer foran og bak som skal understreke terreng-karakteren. Fremst er det en grill med 94 individuelt animerte LED-stjerner i krom.

Mercedes har også utstyrt nye GLB med et stort panoramatak som standard, og tilbyr også noe kalt Sky Control hvor glassflaten på kun millisekunder kan skifte mellom gjennomsiktig for fri utsikt og ikke-transparent for mer privatliv. Glasstaket åpner også for en visuell opplevelse, spesielt i mørket, når 158 stjerner i taket lyser opp.

På innsiden er det en førerskjerm på 10,25 tommer og et midtdisplay på 14 tommer, og det er selvsagt mulig å velge MBUX Superscreen som åpner for 14-tommers skjerm foran passasjeren foran.

Videre kan Mercedes opplyse om et nytt mer ergonomisk utformet ratt som skal være intuitivt å bruke, og etter ønske fra mange har Mercedes gjeninnført vippebryter for hastighetsbegrenser og Distronic og en rulle for volumkontroll.

I tillegg byr Mercedes på et stort utvalg dekorpaneler og interiørmaterialer, og GLB åpner også for muligheten til å velge mellom 11 stemningsstiler som jo kan skape en enda mer personlig atmosfære på innsiden.

Med det egenutviklede operativsystem MB.OS baner GLB vei for et AI-forsterkede systemet og muligheten til å koble bilen til Mercedes-Benz Intelligent Cloud, og de trådløse oppdateringene inkluderer de viktigste bilfunksjonene og førerassistentsystemer.

Her er det også en AI-basert MBUX-assistent som vises på skjermen som en «levende» avatar, og denne kan svare på spørsmål, planlegge ruter og tilpasse bilens funksjoner. Her er det integrert teknologi fra Google og Microsoft.

Førstnevnte, Google, utgjør også basen for navigasjonen, som inkluderer en planlegger for den raskeste og mest praktiske ruten basert på en rekke faktorer. Her er det også MBUX Surround Navigation hvor omgivelsene vises i 3D og ruteveiledning er i sanntid.

Mercedes Norge sier at salget av GLB starter tidlig i 2026, og de første bilene er forventet på norske veier i løpet av våren.

Her er flere bilder:

Les også:

Hva tenker du

Les også