Det er visstnok noe som heter en milepælstrategi, et så viktig partnerskap at det skal være med på å stake ut framtidens kurs. Et slikt har nå Ford og Renault-gruppen annonsert.
Ford vil nemlig tilby enda flere nye elbiler her i Europa, og i tillegg ønsker begge selskapene å bli enda mer konkurransedyktige i et europeiske billandsskap som endrer seg raskt.
Mer eksakt skal Ford nå få to nye elbiler basert på Ampere, denne plattformen som allerede står bak en rekke elbiler fra forskjellige merker – som for eksempel Nissan Ariya, Renault Megane E-Tech og Alpines nye A290 og A390. Nå skal Renault-gruppen i Nord-Frankrike produsere elbiler med Ford-merket.
Disse to er designet av Ford selv, og skal få både en særegen kjøredynamikk og autentiske Ford-DNA. De to bilene markerer også det første europeiske skrittet i en omfattende ny produktoffensiv for Ford i Europa. Bilene skal stå klare i 2028.
I tillegg til å samarbeide om elbiler, har Renault Group og Ford også signert en intensjonsavtale som går på europeiske lette nyttekjøretøy, noe som betyr at de skal utforske muligheten til å utvikle og produsere slike biler sammen.
– Renault Group er stolt av å kunngjøre et nytt strategisk samarbeid med Ford, en ikonisk bilprodusent, sier François Provost, administrerende direktør i Renault Group.
– Dette partnerskapet viser styrken i vår partnerskapskunnskap og konkurranseevne i Europa. På lang sikt vil det å kombinere våre styrker med Ford gjøre oss mer innovative og mer responsive i et raskt skiftende europeisk bilmarked.
Ford er også fornøyd.
– Det strategiske partnerskapet med Renault Group markerer et viktig skritt for Ford og støtter vår strategi om å bygge en svært effektiv og fremtidsrettet virksomhet i Europa, sier Jim Farley, president og administrerende direktør i Ford Motor Company.
– Vi vil kombinere Renault Groups industrielle skala og elbilressurser med Fords ikoniske design og kjøredynamikk for å skape kjøretøy som er morsomme, kapable og tydelig Ford-inspirerte.
Selskapene konkluderer at ved å slå sammen sin ekspertise innen innovasjon, design, programvare og tjenestelevering, skal de møte bransjeutfordringer og bedre betjene kunder i både detaljhandels- og kommersielle kjøretøysegmenter.
Ford er ikke ukjente med å bygge elbiler på andres plattformer, og har allerede løftet to legendariske navn over på Volkswagen-gruppens MEB-plattform.
Både nye Explorer og Capri er nemlig MEB-biler, en annen plattform som har spyttet ut elbiler for en rekke merker. Både Audi, Cupra, Skoda og Volkswagen har elbiler laget på MEB-plattformen, alle merker i den store Volkseagen-gruppen.
Les også: