Magasinet Top Gear har som kjent droppet tv-programmet som gjorde navnet verdenskjent, og det betyr at de kan ha fullt fokus på bladet de lager og nettsiden de fyller opp daglig.
Som vi husker fra tv så er denne gjengen litt ekstra interessert i raske og sterke biler, og det viser også årets bil-kåringen. I år ga de ut 18 priser, og ja, det var noen overrasende vinnere.
– iX3 er helt ny. Over og under. Fra støtfanger til støtfanger. Fra bakke til sky. Den har den magiske rekkevidden på 800 kilometer som påstås å være representert, et helt nytt interiørkonsept, men viktigst av alt kjører den slik en BMW burde – ikke som en klumpete elbilcrossover eller en sjelløs digital zombiemobil, sier Paul Horrell, redaktørkonsulent i Top Gear Magazine.
– BMWs biler har alltid strebet etter å være på toppen av mainstream-kvalitet – iX3 setter dem tilbake der de hører hjemme.
Nye iX3 innleder en ny tidsregning for det tyske merket, for dette er altså den første bilen i Neue Klasse.
Bilen er meldt inn til våren, og har en startpris her hjemme på rett under 700.000 kroner.
Dette er alle årets biler kåret av Top Gear, og klikk her for å lese begrunnelsene og se bilder av vinnerne.
- Årets luksusbil: Rolls-Royce Black Badge Spectre
- Årets sedan: Mercedes CLA
- Årets design: Dacia Hipster
- Årets crossover: Renault 4
- Årets stasjonsvogn: Audi A6 Avant
- Årets offroader: Land Rover Defender Octa
- Årets superbil: Ferrari 296 Speciale
- Livstidpris: Andreas Preuninger
- Årets familiebil: Kia PV5
- Årets supermini: Hyundai Inster
- Årets hyperbil: Ferrari F80
- Årets produsent: Renault-gruppen
- Årets ytelsesbil: Kimera Evo37
- Årets lyd: Ford Mustang GTD
- Årets øyeblikk: Yangwang U9 Extreme nådde 308 mph (496 km/t)
- Årets super-SUV: Aston Martin DBX S
- Bilen vi ser mest fram til 2026: Bugatti Tourbillon
- Årets bil: BMW iX3
- Stoler på sensorer, ender med bulk
- Nye mer bærekraftige bilskilt
- Toyota inn i Formel 1 – Haas blir TGR Haas F1 Team fra 2026