Norges mest solgte elbil, Tesla Model Y, har vært en viktig bidragsyter nå som elbilene er den aller vanligste biltypen i Norge. (Foto: Tesla)

Endelig har elbilene passert dieselbilene

Til tross for at det selges utelukkende elbiler i nybilmarkedet, har det tatt tid for de helelektriske å hente inn forspranget til dieselbilene. Men nå er det gjort.


I 2018 var det duket for et sceneskifte i det norske nybilmarkedet. For første gang ble det nemlig registrert flere elbiler enn dieselbiler i løpet av ett år, 17,7 prosent var dieselbiler og 31,2 prosent elbiler. Siden har de batterielektriske festet grepet.

I fjor var nærmere 9 av 10 nye personbiler helelektriske, og senest i november hadde nullutslippsbilene en andel på hele 97,6 prosent. Og en stor milepæl er også nådd.

-->
For Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) kan nå melde at det er flere elbiler enn dieselbiler i personbilparken, og at disse nå er dominerende.

Mer eksakt skjedde det historiske øyeblikket 4. desember, og ifølge OFV utgjorde da elbilene 31,78 prosent av den totale bilparken og dieselbilene 31,76 prosent. Bensinbilene utgjorde den dagen med 23,90 prosent av den norske bilparken.

(Ill.: OFV)

– 4. desember 2025 ble en historisk dag i norsk bilhistorie, sier Geir Inge Stokke, direktør i OFV.

– Denne milepælen viser hvor raskt overgangen til elbil skjer i hele landet. Når bensin- og dieselbilene er nede på promillenivå i nybilmarkedet, samtidig som elbilene nå er den største gruppen i hele bilparken, ser vi effekten av mange års målrettet politikk, teknologiutvikling og et bredere og mer tilgjengelig modelltilbud.

Men jobben med å gjøre den norske bilparken utslippsfri er langt fra over.

– To tredeler av bilparken består fortsatt av fossilbiler, sier Stokke.

– Det kan se ut som om elbiler selger seg selv, men det er viktig å huske på at de bileierne som er vanskeligst å overbevise om at elbilen er et riktig valg, er de som ennå ikke har kjøpt elbil. Overgangen til en helt utslippsfri bilpark vil kreve et jevnt og forutsigbart trykk i både politikk, infrastruktur og teknologiutvikling. Dagens milepæl viser at vi så langt har hatt gode nok insentiver til å få til et grønt skifte, og at farten i omstillingen har vært høy. Spørsmålet er om regjeringens endring av momsreglene for elbiler vil bremse utviklingen for tidlig.

Elbilandelen i nybilsalget har økt fra 89,3 prosent i 2024 til 95,6 prosent så langt i 2025, og de fylkene som har hengt etter kommer nå.

I Finnmark, som fortsatt har landets laveste elbilandel i den eksisterende bilparken, steg elbilandelen i nybilsalget fra 77,68 prosent i 2024 til 84,69 prosent i 2025, forklarer OFV.

Selv om overgangen til elbiler skjer raskt, er det ganske store geografiske forskjeller.

Oslo har landets høyeste elbilandel med 45,54 prosent, med Akershus (38,76 prosent) og Vestland (38,43 prosent) som nummer to og tre. Videre ligger elbilandelen også godt over 30 prosent i Trøndelag og Vestfold.

På motsatt ende har Troms og Finnmark landets høyeste dieselandeler, henholdsvis 46,50 prosent og 51,31 prosent, fulgt av Nordland (44,15 prosent) og Innlandet (44,03 prosent).

– Tallene viser at omstillingen ikke skjer likt overalt. Det understreker hvor viktig god ladeinfrastruktur og tydelige rammevilkår er for å sikre at hele landet kan delta i skiftet mot utslippsfri mobilitet, sier Stokke.

Fakta:

Drivstoffandel i personbilbestanden (04.12.2025):

  • Elbil: 31,78 prosent
  • Diesel: 31,76 prosent
  • Bensin: 23,90 prosent
  • Hybrid (ikke plug-in): 5,38 prosent
  • Plug-in hybrid: 7,18 prosent
Fylker med høyest elbilandel:

  1. Oslo: 45,54 prosent
  2. Akershus: 38,76 prosent
  3. Vestland: 38,43 prosent
Fylker med høyest dieselandel:

  1. Finnmark: 51,31 prosent
  2. Troms: 46,50 prosent
  3. Nordland: 44,15 prosent
Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Elbiler OFV kjøretøy Motor

Les også