I 2018 var det duket for et sceneskifte i det norske nybilmarkedet. For første gang ble det nemlig registrert flere elbiler enn dieselbiler i løpet av ett år, 17,7 prosent var dieselbiler og 31,2 prosent elbiler. Siden har de batterielektriske festet grepet.
I fjor var nærmere 9 av 10 nye personbiler helelektriske, og senest i november hadde nullutslippsbilene en andel på hele 97,6 prosent. Og en stor milepæl er også nådd.
– 4. desember 2025 ble en historisk dag i norsk bilhistorie, sier Geir Inge Stokke, direktør i OFV.
– Denne milepælen viser hvor raskt overgangen til elbil skjer i hele landet. Når bensin- og dieselbilene er nede på promillenivå i nybilmarkedet, samtidig som elbilene nå er den største gruppen i hele bilparken, ser vi effekten av mange års målrettet politikk, teknologiutvikling og et bredere og mer tilgjengelig modelltilbud.
Men jobben med å gjøre den norske bilparken utslippsfri er langt fra over.
– To tredeler av bilparken består fortsatt av fossilbiler, sier Stokke.
- Elbil: 31,78 prosent
- Diesel: 31,76 prosent
- Bensin: 23,90 prosent
- Hybrid (ikke plug-in): 5,38 prosent
- Plug-in hybrid: 7,18 prosent
- Oslo: 45,54 prosent
- Akershus: 38,76 prosent
- Vestland: 38,43 prosent
- Finnmark: 51,31 prosent
- Troms: 46,50 prosent
- Nordland: 44,15 prosent
- Denne var Top Gears store favoritt i 2025
- Legenden Skoda 100 anno 2025
- Mercedes-Benz CLA 350 4Matic: Kjøreglad, lekker og dyr