- Annonse -
HjemElbilerNybilsalget virker friskmeldt

Nybilsalget virker friskmeldt

Bruktbilsalget hadde lagt bak seg koronapåvirkningen allerede i mai, og nå følger nybilsalget etter. I juli ble det faktisk registret flere nybiler enn for ett år siden.

Mens nybilsalget i andre land sprakk som en boble da covid-19-viruset kom for fullt, har Norge faktisk klart seg brukbart gjennom perioden med de største restriksjonene.

- Annonse -

I mars falt nybilsalget med -32,2 prosent, i april med -34 prosent, i mai med -39 prosent og i juni med -25,5 prosent. Det er selvsagt tunge tall, men det kunne vært verre. I Storbritannia knakk det for eksempel fullstendig sammen med et ufattelige fall på -97 prosent i april, og det ble utrolig nok registrert flere nybiler i Norge enn i Storbritannia den måneden.

Norske myndigheter, importører og ikke minst bilforhandlere har altså klart å finne løsninger som har har dempet krisen, og det første signalet på at den norske strategien har fungert så vi i bruktbilsalget.

I mai skjøt interessen for disse til værs, faktisk så mye at Finn.no like godt satte ny rekorden på denne seksjonen med hele 17 millioner besøkende. Også nybilforhandlere meldte om stor interesse for brukte biler allerede da, så interessen for bruktbiler har vært høy i flere måneder.

Nå ser det også ut til at nybilsalget tar igjen bruktbilene, iallfall om vi måler mot samme måned i fjor.

- Annonse -

I juli ble det nemlig registrert 9.772 nye personbiler, ifølge statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Det er 594 flere biler enn i juli 2019, og en oppgang på 6,5 prosent.

Det gjør også sitt at det totale nybilsalget nå nærmer seg fjorårets, og til tross for en svært tung periode har nybilsalget «kun» gått ned -21 prosent i forhold til de sju første månedene i fjor.

Verre er det selvsagt for bruktimporterte biler, for fortsatt bør vi være varsomme med å krysse grensene altfor mye. Her gikk antall registeringer ned med -15,3 prosent i juli, og totalt ble det bruktimportert 1.344 biler.

Også varebil-segmentet sliter med koronafølgene, og her viser OFV-tallene at nedgangen målt mot juli 2019 var på -34,5 prosent med totalt 1.740 registreringer av nye varebiler. Dette segmentet har en nedgang på -24,3 totalt i 2020.

- Annonse -

En av vinnerne i juli målt mot ett år siden var elbilene, som fikk en oppgang på hele 26,5 prosent med 4.408 nye slike. Men totalt i 2020 sliter også elbilene, og nedgangen er så langt på -14,9 prosent med totalt 32.911 nyregistrerte helelektriske biler.

Grunnen til oppgangen for elbilene finner vi i OFV-statistikken over registrerte modeller.

Audi e-tron holder fortsatt momentet, og var julis mest registrerte nybil med 775 eksemplarer. Dette utgjorde 7,9 prosent av samtlige nybiler, og så langt i år topper den helelektriske Audi-modellen salgsstatistikken med 6.393 nye biler.

Men den får nå kamp av en annen elbil i det samme segmentet, nemlig Mercedes EQC. Denne var kun 77 biler bak i juli, og var Norges nest mest populære bil i juli. Hvem kunne trodd at en ganske så luksuriøs Audi og Mercedes noensinne ville toppe salgsstatistikken i Norge?

Mercedes EQC har blitt en norsk favoritt. Her utgaven EQC 400 4Matic. (Foto: Mercedes)

Den tredje mest populære i juli var da også en mer folkebil-modell, nemlig Skoda Octavia med 395 registreringer.

Hyundai Kona fulgte rett bak med 384 registreringer, og morsomt nok slo MG seg inn i toppen med 337 registeringer for elbilen enkelt nok kalt ZS.

Så hvor finner vi de to gamle folkene Volkswagen Golf og Toyota Corolla? Jo, begge utenfor topp-10.

Golfen var helt nede på 11. plass med 214 registeringer, tre flere enn Corolla på plassen bak.

Men for Golfens del er det ikke helt krise. Den kommer nå som ny generasjon, og er fortsatt den nest mest populære modellen i 2020 med 4.035 registreringer.

Corolla, som i motsetning til Golf ikke kommer som helelektrisk utgave, sliter langt mer, og er nede på 15. plass så langt i år med 1.300 registreringer.

Fjorårets folkebil sliter også, faktisk så mye at Tesla Model 3 falt ut av topp-20 i juli med kun 22 nye biler. Totalt er det registrert 1.817 nye Model 3 så langt i år, mens det samme tallet for juli 2019 var på 10.868 biler. Det er en nedgang på ufattelige -83,3 prosent, og Model 3 er etter årets sju første måneder den 6. mest populære bilen i Norge.

En annen oppsiktsvekkende ting statistikken til OFV for juli viser er at Mercedes faktisk var det mest populære merket, for salget av elbilen EQC dro de faktisk helt øverst på denne statistikken. Totalt ble det registrert 938 nye Mercedes-biler i juli, mens Audi endte på 868 og Volvo med 806 nyregistreringer.

Totalt topper den tidligere eneren Volkswagen med 8.324 registreringer, fulgt av Audi med 6.993 og Toyota med 5.850. Audi, som slet med å få biler godkjente etter innføringen av den nye test- og målestandarden WLTP har faktisk hatt en oppgang på 76,1 prosent i år, og det er slett ikke verst med tanke på skadene koronapandemien har gjort de siste månedene.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her