Nybilsalget virker friskmeldt

Bruktbilsalget hadde lagt bak seg koronapåvirkningen allerede i mai, og nå følger nybilsalget etter. I juli ble det faktisk registret flere nybiler enn for ett år siden.


Mens nybilsalget i andre land sprakk som en boble da covid-19-viruset kom for fullt, har Norge faktisk klart seg brukbart gjennom perioden med de største restriksjonene.

I mars falt nybilsalget med -32,2 prosent, i april med -34 prosent, i mai med -39 prosent og i juni med -25,5 prosent. Det er selvsagt tunge tall, men det kunne vært verre. I Storbritannia knakk det for eksempel fullstendig sammen med et ufattelige fall på -97 prosent i april, og det ble utrolig nok registrert flere nybiler i Norge enn i Storbritannia den måneden.

Norske myndigheter, importører og ikke minst bilforhandlere har altså klart å finne løsninger som har har dempet krisen, og det første signalet på at den norske strategien har fungert så vi i bruktbilsalget.

I mai skjøt interessen for disse til værs, faktisk så mye at Finn.no like godt satte ny rekorden på denne seksjonen med hele 17 millioner besøkende. Også nybilforhandlere meldte om stor interesse for brukte biler allerede da, så interessen for bruktbiler har vært høy i flere måneder.

Nå ser det også ut til at nybilsalget tar igjen bruktbilene, iallfall om vi måler mot samme måned i fjor.

I juli ble det nemlig registrert 9.772 nye personbiler, ifølge statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Det er 594 flere biler enn i juli 2019, og en oppgang på 6,5 prosent.

Det gjør også sitt at det totale nybilsalget nå nærmer seg fjorårets, og til tross for en svært tung periode har nybilsalget «kun» gått ned -21 prosent i forhold til de sju første månedene i fjor.

Verre er det selvsagt for bruktimporterte biler, for fortsatt bør vi være varsomme med å krysse grensene altfor mye. Her gikk antall registeringer ned med -15,3 prosent i juli, og totalt ble det bruktimportert 1.344 biler.

Også varebil-segmentet sliter med koronafølgene, og her viser OFV-tallene at nedgangen målt mot juli 2019 var på -34,5 prosent med totalt 1.740 registreringer av nye varebiler. Dette segmentet har en nedgang på -24,3 totalt i 2020.

En av vinnerne i juli målt mot ett år siden var elbilene, som fikk en oppgang på hele 26,5 prosent med 4.408 nye slike. Men totalt i 2020 sliter også elbilene, og nedgangen er så langt på -14,9 prosent med totalt 32.911 nyregistrerte helelektriske biler.

Grunnen til oppgangen for elbilene finner vi i OFV-statistikken over registrerte modeller.

Audi e-tron holder fortsatt momentet, og var julis mest registrerte nybil med 775 eksemplarer. Dette utgjorde 7,9 prosent av samtlige nybiler, og så langt i år topper den helelektriske Audi-modellen salgsstatistikken med 6.393 nye biler.

Men den får nå kamp av en annen elbil i det samme segmentet, nemlig Mercedes EQC. Denne var kun 77 biler bak i juli, og var Norges nest mest populære bil i juli. Hvem kunne trodd at en ganske så luksuriøs Audi og Mercedes noensinne ville toppe salgsstatistikken i Norge?

Den tredje mest populære i juli var da også en mer folkebil-modell, nemlig Skoda Octavia med 395 registreringer.

Hyundai Kona fulgte rett bak med 384 registreringer, og morsomt nok slo MG seg inn i toppen med 337 registeringer for elbilen enkelt nok kalt ZS.

Så hvor finner vi de to gamle folkene Volkswagen Golf og Toyota Corolla? Jo, begge utenfor topp-10.

Golfen var helt nede på 11. plass med 214 registeringer, tre flere enn Corolla på plassen bak.

Men for Golfens del er det ikke helt krise. Den kommer nå som ny generasjon, og er fortsatt den nest mest populære modellen i 2020 med 4.035 registreringer.

Corolla, som i motsetning til Golf ikke kommer som helelektrisk utgave, sliter langt mer, og er nede på 15. plass så langt i år med 1.300 registreringer.

Fjorårets folkebil sliter også, faktisk så mye at Tesla Model 3 falt ut av topp-20 i juli med kun 22 nye biler. Totalt er det registrert 1.817 nye Model 3 så langt i år, mens det samme tallet for juli 2019 var på 10.868 biler. Det er en nedgang på ufattelige -83,3 prosent, og Model 3 er etter årets sju første måneder den 6. mest populære bilen i Norge.

En annen oppsiktsvekkende ting statistikken til OFV for juli viser er at Mercedes faktisk var det mest populære merket, for salget av elbilen EQC dro de faktisk helt øverst på denne statistikken. Totalt ble det registrert 938 nye Mercedes-biler i juli, mens Audi endte på 868 og Volvo med 806 nyregistreringer.

Totalt topper den tidligere eneren Volkswagen med 8.324 registreringer, fulgt av Audi med 6.993 og Toyota med 5.850. Audi, som slet med å få biler godkjente etter innføringen av den nye test- og målestandarden WLTP har faktisk hatt en oppgang på 76,1 prosent i år, og det er slett ikke verst med tanke på skadene koronapandemien har gjort de siste månedene.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter