Verden skal bli mer bærekraftig enn den har vært, og spesielt for de større byene gjelder det å komme opp med nye løsninger som tar den forurensende trafikken ned.
En ny ting som har kommet i byene de siste årene er leveringstjenester, for nå trenger du knapt å forlate leiligheten i løpet av uken. Du kan jobbe hjemmefra, og når du blir sulten kan du bestille mat fra go’stolen og få den levert på døra.
Også slike leveringstjenester må komme opp med nye og mer miljøsnille løsninger, og da kan de elektriske lastesyklene til CityQ være en smart løsning. Det tror og håper iallfall Wolt.
For i januar og februar skal de kjøre en pilot med fem slike i Oslo, og her skal budene levere restaurantmat og dagligvarerer. Wolt tror at dette kan bli starten på et internasjonalt eventyr for den norske lastesykkelen, som blir et supplement til dagens sykler og biler for leveringer rundt i hovedstaden.
– Vi har vært på jakt etter en mer bærekraftig måte å distribuere varer på, sier Elisabeth Stenersen, daglig leder i Wolt Norge.
‒ For oss er dette nærmest perfekt, både fordi det er miljøvennlig, men ikke minst for at budpartnerne får en langt mer fleksibel måte å komme seg rundt i byen på. Ekstra gøy er det jo at dette er en norskutviklet sykkel, og våre kolleger i de andre Wolt-landene har allerede vist sin interesse. At dette er en sykkel gir oss større muligheter i måten å levere vare på, gjør det enklere å parkere og vi kan komme til på steder der både sykler og biler kommer til kort.
Syklene, som for øvrig bygges i Tyskland, inkluderer en lasteboks på 1 kubikkmeter som har plass til både restaurantmat og dagligvarer. Syklene får altså en skikkelig ilddåp i de to kanskje mest utsatte vintermånedene, så de blir utstyrt med piggdekk.
– Det er veldig gøy at Wolt tester våre lastesykler, sier Morten Rynning, gründer og administrerende direktør i CityQ.
‒ Vi har hatt en god dialog med Wolt over lengre tid, og ser fram til å se de blå syklene i Oslos gater. Det har vært noen spørsmål fra både Wolt og budene om hvorvidt CityQ kommer seg frem på norsk vinterføre, men vi er overbevist om at syklene vil tale for seg selv nå som de kommer på veiene i den kanskje mest utfordrende tiden i Oslo, nemlig januar og februar.
Store budselskap kjøper sjeldent kjøretøyene de bruker, og det gjør heller ikke Wolt med de fra CityQ. Disse blir leaset fra Fleet Mobility Solutions, og det inkluderer også en serviceavtale for vedlikehold og eventuell feilretting av syklene.
– Vi forsto tidlig at for budpartnerne er driftssikkerhet på syklene helt essensielt, sier Andreas Hætta, administrerende direktør i Fleet Mobility Solutions.
‒ Dette er arbeidsverktøyet deres, og dersom noe ryker, får de ikke gjort jobben sin. Derfor står vi klare med teknikere som kan rykke ut på kort varsel og rette eventuelle feil. I tillegg har vi noen reservesykler tilgjengelig i tilfelle vi ikke kan rette feilen innen kort tid. Men, CityQ-syklene har vist seg så driftssikre at vi regner med langt mindre behov for vedlikehold enn med vanlige sykler.
Lastesyklene fra CityQ som minner om små mopedbiler veier ikke mer enn 140 kilo med lastekassen montert, og har en rekkevidde på mer enn 100 kilometer ‒ nok til leveranser gjennom hele dagen.
Selve batteridriften har en toppfart begrenset til 25 km/t, og man trenger altså ikke noe førerkort for å kjøre disse. De har også, i gangfart, lov til å kjøre på fortau, så dermed bør Wolt-budene komme seg greit fram selve i et Oslo med masse stengte gater og hindringer.
Budselskapet sier at vanlige sykler ofte ikke tar nok last, mens bilene ikke kommer seg fram flere steder i Oslo sentrum.
– Når vi skal gjøre moderne byer smartere og mer bærekraftige, er det fantastisk å ha med en internasjonal samarbeidspartner som Wolt på laget sier Rynning.
‒ Om CityQ-syklene fungerer godt her i Oslo, er det ingenting som tilsier at de ikke skal bli suksess i Bergen, Reykjavik, Berlin eller Aten. Vi har allerede sett internasjonal interesse for lastesyklene, og gleder oss til å ta dem med ut i verden sammen med Wolt.
Les også: