En dame har fått en ganske så vanvittig bursdagsgave, nemlig en Bugatti Chiron Super Sport inspirert av selveste Type 57 SC Atlantic. (Fotos: Bugatti)

90 år gammelt mesterverk har fått en ny søster

Legendariske Bugatti Type 57 SC Atlantic har nå fått seg en ny eksklusiv søster, en «57 One of One»-utgave. Dette er intet mindre enn tidenes bursdagsgave. Se bilder.


Så hva er verdens dyreste bil? Og hva er verdens dyreste nybil? Vel, begge heter faktisk det samme, men dette er to ganske så forskjellige biler. Og ja, den ene er mest sannsynlig borte for alltid.

Det er nemlig Bugatti som har begge de to dyreste bilene, og den nye er selvsagt døpt etter den gamle. La Voiture Noire. Den Svarte Bilen.

-->
Den originale La Voiture Noire ble laget på 1930-tallet av sønnen til grunnlegger Ettore Bugatti, Jean. Basismodellen var en Type 57, men denne ble modernisert og kom i en spesialutgave kalt Type 57 SC Atlantic.

Det ble laget fire Bugatti Type 57 SC Atlantic, og tre av disse ble solgt til kunder. Den fjerde, den eneste av de fire som var svart, beholdt Bugatti selv. Og han lånte den velvillig bort til sine racingkamerater.

De tre andre Type 57 SC Atlantic har overlevd, selv om en av disse ble hardt skadet i en kollisjon og gjenoppbygd ved bruk av mange nye deler. Bilene er selvsagt verd sin vekt i gull, spesielt de som er nær originale. En av disse ble solgt på en auksjon for over 10 år siden, og prislappen føk opp til rundt 300 millioner kroner.

Men den som er verd sin vekt i diamanter er La Voiture Noire, men her er det et problem. Et gedigent et. Den bilen forsvant nemlig i krigens kaos, og har aldri blitt funnet. Eksperter har verdsatt den originale La Voiture Noire til over en milliard kroner, så har du en ubrukt låve bør du kanskje ta en ekstra titt og se om det står en bil der.

Ja, du skal få se en illustrasjon av de fire Atlantic-bilene, men da må du henge med nedover.

En som muligens har lett etter denne, og helt sikkert savnet bilen, er en åpenbart steinrik Bugatti-kunde. For han, eller henne, bestilte seg nemlig en helt ny La Voiture Noire av Bugatti, og det franske merket var ikke vanskelig å be.

Bilen ble som vanlig med spesialutgavene til Bugatti basert på Chiron-modellen, men det meste ble modifisert. Og den særs viktige detaljen som deler den originale Type 57 SC Atlantic i to var selvsagt på plass ‒ den synlige naglesømmen som ser ut som en liten haifinne som deler bilen på midten.

Bugatti opplyste da de startet med jobben at bilen skulle koste 11 millioner euro, ja, selvsagt før avgifter. Hva sluttsummen egentlig endte på vet vi ikke, men dette er altså en nybil som kostet eieren langt over 100 millioner kroner.

Ja, du skal også få se et bilde med begge de to La Voiture Noire, men først må vi sjekke ut enda en ny utgave inspirert av Bugatti Type 57 SC Atlantic.

For det er flere som ikke klarer å glemme disse mesterverkene som snart er 90 år, og en av disse har også en mann som har midler nok til å få dempet savnet.

Det har nemlig tikket inn en ny spesialordre rundt en Chiron Super Sport som skulle inspireres av selveste Type 57 SC Atlantic. Og som vi skjønner sier ikke Bugatti nei til en slik utfordring.

Det tidløse mesterverket til Jean Bugatti har allerede inspirert Bugattis designere som har brukt den som en slags referanse, men denne kunden ville altså ha en bil som var enda mer lik Atlantic-modellen.

Mer eksakt ville vedkommende hedre og hylle Atlantic gjennom en nytolket Chiron Super Sport. Dermed ble «57 One of One» til virkelighet.

Bakteppet er at kunden– en livslang bilelsker – for aller første gang så en Type 57 SC Atlantic for 20 år siden, og en slik bil glemmer man ikke med det første.

‒ Jeg husker dagen som om det var i går. Jeg besøkte Mullin Automotive Museum på Oxnard, og der var den, en av bare tre biler som fortsatt er igjen, på en pidestall helt for seg selv. Jeg ble forelsket i den helt fra jeg så den, kan hun fortelle.

Spoler vi to tiår fram ble endelig drømmen om å eie en Bugatti til virkelighet. Mannen hennes, selvsagt en Bugatti-eier som deler samme lidenskap og dedikasjon til biler, hadde nemlig tenkt ut tidenes 70-års-presang. En personlig invitasjon fra Bugatti om å komme til Molsheim i Frankrike, og der skulle hun få lov til å konfigurere hennes egen Chiron Super Sport.

Med minner fra turen til Oxnard og selvsagt en god porsjon med både lidenskap og spenning, kunne hun for aller første gang ta en titt på hjemmet til Bugatti.

Jascha Straub, hoveddesigner hos spesialavdelingen Sur Mesure til Bugatti, var også på plass for å introdusere henne for den ekstraordinære historien til Château Saint, Jean og merket – den første delen av en reise som etter hvert skulle strekke seg over år.

‒ Under hennes besøk passerte vi en skalamodell av Type 57 SC – den aller første Atlantic og eksakte den hun hadde sett for alle de årene siden – var det en umiddelbar gnist av gjenkjennelse mellom oss ‒ «denne retningen bør vi ta», sier Straub.

‒ I årevis har jeg drømt om å tolke dette ikonet, så jeg hadde allerede mine egne ideer om hva jeg ville gjøre for å hedre den mest elegante bilen som noen gang er designet. Det betydde at vi umiddelbart kunne sette oss ned og begynne å utvikle designet, for å realisere visjonen hennes sammen.

Den slående sølvfargede blåfargen, som skinner under lysene på Mullin Automotive Museum, ble prentet inn i kundens sinn. For denne livlige hyllesten var det bare én farge hun og Jascha kunne se for seg. Likevel var det ingen enkel oppgave å oppnå dette.

Fordi hvert Sur Mesure-prosjekt er omhyggelig i prosessen, hvor selv de minste detaljene er viktig, og fordi det å referere til en av de største delene av bildesign som noen gang var unnfanget ‒ krevde det hele en stor dose med både presisjon og ydmykhet.

Jascha Straub bestemte seg for å besøke Guggenheim-museet i Bilbao, for der var den originale bilen. Selvsagt et midtpunkt i en midlertidig utstilling kalt «Motion, Autos, Art, Architecture».

‒ Den originale bilen hadde en så dyp effekt på kunden vår at vi ønsket å få nøyaktig samme farge for hennes Chiron Super Sport, sier designeren.

‒ Det vi virkelig ønsket å oppnå er at hver gang hun ser bilen sin, føler hun den samme følelsen som hun følte den dagen for 20 år siden, da hennes beundring for Type 57 SC Atlantic begynte. Jeg fløy til Bilbao, med en fargeprøve som vi hadde laget, for å observere lakken under forskjellige lysforhold. Det måtte være helt autentisk i forhold til originalen.

På Type 57 SC Atlantic sitter den store hestesko-grillen stolt oppreist, tilsynelatende hengt opp mellom de formfulle hjulbuene. Dette designaspektet var et viktig referansepunkt.

Ok, du har ventet lenge nok. Her er det fire eksemplarene av Bugatti Type 57 SC Atlantic:

Når det gjelder Chiron Super Sport «57 One of One» jobbet Sur Mesure-teamet hånd i hånd med ingeniører hos Bugatti for å skape en trofast hyllest til originalen som også ville forbli tro mot Bugattis designfilosofi døpt «Form Follows Performance», og selvsagt også innfri bilens tekniske krav.

Hvert innløp, linje og ventilasjon på Chiron Super Sport er nøye vurdert for å møte de ekstreme kjøle- og aerodynamiske behovene til en hypersportsbil som klarer 440 km/t.

Det unike designet med en ny grill med polerte vertikale linjer og en tykkere midtrygg, er en vakker moderne tolkning ‒ men likevel tro mot den ikoniske Type 57 SC Atlantic.

Designet er koblet med 5-eikers Super Sport-hjul – som kombinerer polert krom og den samme blå fargen som originalen – og levende kromdetaljer.

Undersiden av bakvingen har en håndtegnet silhuett av Atlantic, med «57» og «One of One»-bokstaver i et subtilt nikk til håndverket og designet som inspirerte dette unike bilkunstverket.

‒ Kundens entusiasme og aktive engasjement gjennom hele designprosessen var en konstant kilde til inspirasjon, sier Straub.

‒ Hennes perspektiv, forankret i en dyp respekt for Bugattis arv, og drevet av et ønske om å lage en autentisk hyllest, veiledet oss i å skape et kjøretøy som står i skjæringspunktet mellom historie og innovativ ingeniørkunst.

Ok, det er på tide å se på de to svarte bilene ‒ La Voiture Noire. Sjekk denne duoen!

På innsiden av den nye søsteren gikk kunden for «Gaucho»-skinn – og bestemte seg for en tidløs farge for å fremheve eksteriørdesignet ytterligere.

Store høydepunkt inkluderer Atlantic-silhuetten håndsydd i «Lightning Blue» på dørpanelene og en midtkonsoll med et tilpasset innlegg som proklamerer «57 One of One». Og ja, et særdeles viktig «monument».

For å virkelig hylle den kunstneriske visjonen til Bugatti-familien er nemlig den ikoniske «Dancing Elephant»-skulpturen til Rembrandt Bugatti delikat brodert på hodestøttene, noe som også indikerer hennes lidenskap for dyr.

Signaturene til Jean Bugatti, geniet som var den kreative kraften bak den beundrede Type 57 SC Atlantic, og Rembrandt, er påført på dørterskelene.

‒ Når du lager en skreddersydd bil for våre kunder vil vi alltid se etter å hylle vår rike arv. For en kunde å omfavne vår avstamning på en slik måte, og inkludere slike designelementer, er et stolt øyeblikk, sier Hendrik Malinowski, administrerende direktør i Bugatti Automobiles.

‒ En kreasjon som «57 One Of One» passer perfekt i vårt Sur Mesure-tilbud, og bringer en lidenskapelig kunde med dristige ideer sammen med våre uendelige kreative og talentfulle design- og ingeniørteam. Resultatet er et fantastisk nytt kapittel i legenden om Type 57 SC Atlantic ‒ autentisk, vakker og formet i ånden til Jean Bugattis original.

‒ Type 57 SC Atlantic vil alltid være et ikon, og denne siste hyllesten kan stolt sitte ved siden av den på framtidens concours-plener.

For en gang i framtiden vil nok også «57 One Of One» bli stilt ut sammen med andre særdeles vakre biler på concours-utstillinger, men først skal nok 70-åringen nyte bilen ute på veiene i den amerikanske vesten. For et slikt vakkert smykke skal selvsagt både brukes og vises fram.

Vi skal nyte bildene av både Bugatti Chiron Super Sport «57 One Of One» og Type 57 SC Atlantic, og her har du dem.

Bildeserie
Debatt