Så hva er verdens dyreste bil? Og hva er verdens dyreste nybil? Vel, begge heter faktisk det samme, men dette er to ganske så forskjellige biler. Og ja, den ene er mest sannsynlig borte for alltid.
Det er nemlig Bugatti som har begge de to dyreste bilene, og den nye er selvsagt døpt etter den gamle. La Voiture Noire. Den Svarte Bilen.
Den slående sølvfargede blåfargen, som skinner under lysene på Mullin Automotive Museum, ble prentet inn i kundens sinn. For denne livlige hyllesten var det bare én farge hun og Jascha kunne se for seg. Likevel var det ingen enkel oppgave å oppnå dette.
Fordi hvert Sur Mesure-prosjekt er omhyggelig i prosessen, hvor selv de minste detaljene er viktig, og fordi det å referere til en av de største delene av bildesign som noen gang var unnfanget ‒ krevde det hele en stor dose med både presisjon og ydmykhet.
Jascha Straub bestemte seg for å besøke Guggenheim-museet i Bilbao, for der var den originale bilen. Selvsagt et midtpunkt i en midlertidig utstilling kalt «Motion, Autos, Art, Architecture».
‒ Den originale bilen hadde en så dyp effekt på kunden vår at vi ønsket å få nøyaktig samme farge for hennes Chiron Super Sport, sier designeren.
‒ Det vi virkelig ønsket å oppnå er at hver gang hun ser bilen sin, føler hun den samme følelsen som hun følte den dagen for 20 år siden, da hennes beundring for Type 57 SC Atlantic begynte. Jeg fløy til Bilbao, med en fargeprøve som vi hadde laget, for å observere lakken under forskjellige lysforhold. Det måtte være helt autentisk i forhold til originalen.
På Type 57 SC Atlantic sitter den store hestesko-grillen stolt oppreist, tilsynelatende hengt opp mellom de formfulle hjulbuene. Dette designaspektet var et viktig referansepunkt.
Ok, du har ventet lenge nok. Her er det fire eksemplarene av Bugatti Type 57 SC Atlantic:
Når det gjelder Chiron Super Sport «57 One of One» jobbet Sur Mesure-teamet hånd i hånd med ingeniører hos Bugatti for å skape en trofast hyllest til originalen som også ville forbli tro mot Bugattis designfilosofi døpt «Form Follows Performance», og selvsagt også innfri bilens tekniske krav.
Hvert innløp, linje og ventilasjon på Chiron Super Sport er nøye vurdert for å møte de ekstreme kjøle- og aerodynamiske behovene til en hypersportsbil som klarer 440 km/t.
Det unike designet med en ny grill med polerte vertikale linjer og en tykkere midtrygg, er en vakker moderne tolkning ‒ men likevel tro mot den ikoniske Type 57 SC Atlantic.
Designet er koblet med 5-eikers Super Sport-hjul – som kombinerer polert krom og den samme blå fargen som originalen – og levende kromdetaljer.
Undersiden av bakvingen har en håndtegnet silhuett av Atlantic, med «57» og «One of One»-bokstaver i et subtilt nikk til håndverket og designet som inspirerte dette unike bilkunstverket.
‒ Kundens entusiasme og aktive engasjement gjennom hele designprosessen var en konstant kilde til inspirasjon, sier Straub.
‒ Hennes perspektiv, forankret i en dyp respekt for Bugattis arv, og drevet av et ønske om å lage en autentisk hyllest, veiledet oss i å skape et kjøretøy som står i skjæringspunktet mellom historie og innovativ ingeniørkunst.
Ok, det er på tide å se på de to svarte bilene ‒ La Voiture Noire. Sjekk denne duoen!
På innsiden av den nye søsteren gikk kunden for «Gaucho»-skinn – og bestemte seg for en tidløs farge for å fremheve eksteriørdesignet ytterligere.
Store høydepunkt inkluderer Atlantic-silhuetten håndsydd i «Lightning Blue» på dørpanelene og en midtkonsoll med et tilpasset innlegg som proklamerer «57 One of One». Og ja, et særdeles viktig «monument».
For å virkelig hylle den kunstneriske visjonen til Bugatti-familien er nemlig den ikoniske «Dancing Elephant»-skulpturen til Rembrandt Bugatti delikat brodert på hodestøttene, noe som også indikerer hennes lidenskap for dyr.
Signaturene til Jean Bugatti, geniet som var den kreative kraften bak den beundrede Type 57 SC Atlantic, og Rembrandt, er påført på dørterskelene.
‒ Når du lager en skreddersydd bil for våre kunder vil vi alltid se etter å hylle vår rike arv. For en kunde å omfavne vår avstamning på en slik måte, og inkludere slike designelementer, er et stolt øyeblikk, sier Hendrik Malinowski, administrerende direktør i Bugatti Automobiles.
‒ En kreasjon som «57 One Of One» passer perfekt i vårt Sur Mesure-tilbud, og bringer en lidenskapelig kunde med dristige ideer sammen med våre uendelige kreative og talentfulle design- og ingeniørteam. Resultatet er et fantastisk nytt kapittel i legenden om Type 57 SC Atlantic ‒ autentisk, vakker og formet i ånden til Jean Bugattis original.
‒ Type 57 SC Atlantic vil alltid være et ikon, og denne siste hyllesten kan stolt sitte ved siden av den på framtidens concours-plener.
For en gang i framtiden vil nok også «57 One Of One» bli stilt ut sammen med andre særdeles vakre biler på concours-utstillinger, men først skal nok 70-åringen nyte bilen ute på veiene i den amerikanske vesten. For et slikt vakkert smykke skal selvsagt både brukes og vises fram.
Vi skal nyte bildene av både Bugatti Chiron Super Sport «57 One Of One» og Type 57 SC Atlantic, og her har du dem.