Octavia runder 60 år


Den «åttende» Skoda ble lansert for ganske så eksakt 60 år siden.

Skodas klart mest populære modell gjennom tidene har for lengst rundet 6 millioner eksemplarer, og da passer det jo bra at den også runder 60 år.

For i januar 1959 rullet de første Octavia-modellene ut av produksjonsbåndet i Mlada Boleslav, mens den moderne Octavia som vi kjenner i dag kom i midten av 1990-tallet.

Slik reklamerte Skoda den nye modellen, og dette ser jo ganske så idyllisk ut?

Navnet er i seg selv ganske spesielt, og modellen har som mange andre biler og merker fått et latinsk navn.

Bakgrunnen for navnet var at dette var Skodas åttende modell etter krigen, samt den åttende modellen som hadde et uavhengig oppheng som ble introdusert i 1933.

Dermed slo tsjekkerne opp i den latinske ordboken, og fant ut at octavia betydde den åttende.

Octavia tok over for modellene 440/445, og ble faktisk i noen uker produsert sammen med de to utgående modellene.

Bilen var en todørs med en 4-sylindret 1,1-liters motor på hele 40 hestekrefter, og den var forhjulsdrevet med fire gir.

Toppfarten var grei nok den, 110 km/t, og bensinforbruket var langt fra avskrekkende ‒ 0,77 liter på mila.

Den bød også på flere nyvinninger rundt understellet som gjorde kjørekomforten bedre, og introduserte også asymmetriske frontlykter som bedret sikkerhet.

Slik så en Octavia ut innvendig i 1959:

Men Skoda nøyde seg ikke bare med en versjon det året.

De knallet til med en sterkere variant kalt Octavia Super, og denne hadde en 1,2-liters motor på 45 hestekrefter. Altså ikke så veldig mer super, men litt.

Hjemme i Tsjekkia ble modellen raskt meget populær, og Skoda fulgte opp under Genève Motor Show i mars 1960 med en Octavia Touring Sport (TS) som bød på 50 hk.

Denne fikk også Skoda lov til å bruke i rally, og vant klassen for originale biler i selveste Rally Monte Carlo både i 1961, 1962 og 1963 ‒ et hat-trick.

Skoda kjørte på med nok en variant på høsten 1960, og Octavia Combi hadde god plass for fem personer og et bagasjerom på 690 liter. Faktisk var det mulig å legge ned baksetene, og dermed åpnet det seg et lagringsrom på solide 1.050 liter.

Den siste todørs sedanen ble produsert til 1964, og ble erstattet av de mer moderne Skoda 1000/1100 MB.

Dette skulle bli direkte etterfølgere, og den siste som var stasjonsvogn-versjonen av Octavia rullet ut av fabrikken 21. desember 1971.

Mellom 1959 og 1971 ble det produsert 360.000 Octaviaer, inkludert 54.000 stasjonsvogner.

Faktisk var modellen også basis for den aller første bilen som ble produsert i New Zealand. Bilen Trekka ble utviklet i samarbeid med Skoda, og var bygd på et avkortet chassis av Octavia Super. Denne «terrengbilen» er faktisk ansett som en av forløperne til Skodas SUV-modeller.

Gjenopplivningen av Octavia kan vi nok også takke Volkswagen-gruppen litt for.

Rett etter at den tyske gruppen hadde kjøpt den tsjekkiske produsenten i 1992 begynte nemlig arbeidet med en ny Octavia.

Den sto ferdig 1996, og med moderne linjer, stort bagasjerom og mye sikkerhetsutstyr ble den raskt en populær modell.  

Octavia Combi kom deretter i 1998, mens den første firehjulstrekk-versjonen kom i 1999.

Innen november 2010 var det solgt nærmere 1,5 millioner av den første nye generasjonen.

Den 2. generasjonen så dagens lys i 2004, og da Skoda satte sluttstrek for denne i 2013 var det solgt nye 2,5 millioner Octavia-modeller.

Dagens 3. generasjon ble introdusert i november 2012, og denne gang med moderne motorer fra Volkswagen-gruppen og den velkjente DSG automatkassen.

Den ble sist oppdatert i 2017, og det er solgt mer enn 2,5 millioner av denne generasjonen av Octavia.

https://youtu.be/E8Rifyo9U5g

Skoda leverte totalt 1,25 millioner biler i 2018, og Octavia var den klart mest populære med 388.200 biler. Nummer to var Rapid med 191.500 biler, mens Fabia var tredje mest populære med 190.900 biler.

Totalt er det solgt over 6,5 millioner Octavia siden januar 1959, og det er en ettertraktet modell som nå har rundet 60 år.

Så gratulerer til Octavia ‒ den åttende.

Følg bil24 på Facebook

Ny Skoda skal gi Golf kamp

Skoda Scala er en helt ny modell som går til kamp mot populære biler som Volkswagen Golf og Ford Focus. (Alle foto: Skoda)

Les mer om:

Nyheter