Annonse
Hjem Nyheter Ny Skoda skal gi Golf kamp

Ny Skoda skal gi Golf kamp

Skoda har klar en ny modell som fort kan gi populære biler Golf og Focus en meget tøff motstand.

Skoda er Norge 7. mest populære merke, og det uten å ha verken en elbil eller en kompakt bybil som drar salget. Faktisk har de klart det uten å ha en bestselger i det hele tatt, noe som er ganske så oppsiktsvekkende.

Den mestselgende modellen er Octavia, Norges 12. mest solgte bil i 2018, mens den neste på listen er Kodiaq helt nede på 25. plass. Til sammenligning har Norges mest populære merke, Volkswagen, volumselgeren Golf helt opp på 2. plass på bestselgeroversikten.

Men det kan en helt ny modell fikse på. For med denne kaster Skoda seg inn i det meget populære kompakte markedet.

Scala er 4.362 mm lang, 1.793 mm bred og 1.471 mm høy ‒ omtrentdet samme som populære modeller som Golf og Ford Focus. Golf byr for eksempel på målene 4.258 x 1.790 x 1.452 mm, så nye Scala er kun noe små mm større enn dennorske folkemodellen.

Saken fortsetter under Annonsen

Og den kan fort ende opp med å gi gamle travere skikkelig konkurranse, for den ser utvilsomt bra ut designmessig samtidig som den kommer med ny teknologi.

‒ Vi starter et nytt kapitel hos Skodas kompakte modeller med den nye Scala. Det er en helt ny modell som hever lista i segmentet når det kommer til teknologi, sikkerhet og design. Vi er overbevist om at Scala kan redefinere A-segmentet for Skoda, sier administrerende direktør hos produsenten, Bernhard Maier.

Fordelen for Skoda er at de har fått lov til å bygge opp en helt ny modell på Volkswagens moderne plattform kalt MQB A0 som også nye Polo er bygget på. Scala er altså i prinsippet en Volkswagen under skallet, og med et helt nytt designspråk introdusert med konseptmodellen Vision RS har de nå fått en unik mulighet for en skikkelig volumselger her.

Scala har altså fått linjene til Vision RS med en aerodynamisk linje som få andre småbiler, og den har også arvet linjene på innsiden. Interiøret er også basert på Vision RS, og den nye plattformen gir også større akselavstand og dermed mer plass på innsiden.

Av utstyr kommer den med filassistent og frontassistent og nødbrems i lave hastigheter, og det er også mulig å få bilen med en rekke andre assistenter som for eksempel adaptiv cruise kontroll.

På innsiden er Scala alltid på nett, noe som dermed åpner opp for diverse ting via infotainment-løsningen og berøringsskjermen som kan fås helt opp i 10,25 tommer. Trenger du å oppdatere navigasjonen gjøre dette altså via nettet, og det er også mulig å laste ned apper til Scala.

Skoda opplyser at den vil komme med fire motoralternativer, bensinvarianter kalt TSI på 1,0-liter (2 stk.) og en 1,5-liter samt en 1,6-liters TDI.

Den minste 1-literen yter 95 hestekrefter, den største 115 hk, mens 1,5-literen vrir ut solide 150 hk. Dieselversjonen på 1,6-liter har 115 hk, og i tillegg kommer denne med en naturgassvariant (CNG) på 1-liter med 90 hk.

Vi snakket om plass. Helt bak, altså bagasjerommet, er heller ikke noe unntak. Der har den nye plattformen sørget for hele 467 liter, noe som slett ikke er verst for en slik kompakt bil.

Skoda har som vanlig puttet inn en drøss med smarte løsninger i bilen, og for de regntunge på Vestlandet som kjenner til Skodas hemmelige våpen kan vi opplyse at, ja, det er en paraplyholder i sidedøren til sjåføren også i Scala.

Resten av Norge er opptatt av slepekrok. Og for første gang i dette segmentet, iallfall ifølge produsenten selv, introduserer Scala en elektrisk koffertåpner samt en elektrisk uttrekkbar slepekrok.

Så jepp, det meste ligger til rette for at denne kan gi konsernsøsteren Golf en tøff kamp i det kompakte segmentet.

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

1,636FansLik
54FølgereFølg
76FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker