Hjem / Elbiler / Skodas ambisiøse elbil i Norge
Skodas kommende elbil Vision E er på Norges-besøk. Se den i Arendal. (Alle foto: Skoda Norge)
Skodas kommende elbil Vision E er på Norges-besøk. Se den i Arendal. (Alle foto: Skoda Norge)

Skodas ambisiøse elbil i Norge

Skoda viste i april i fjor fram en elbil på størrelse med Octavia, og nå er den på Norges-besøk.

Fordelen med elbiler, foruten at den ikke forurenser og er mye stillere enn en fossilbil, er den innvendige plassen.


Skodas første elbil som er ventet på markedet i 2020 er på størrelse med en Octavia, og det er ikke tilfeldig. Octavia er Skodas bestselger, og er verken liten eller stor. Den er altså plassert i mellomklassen ‒ den som passer for de fleste.

Skodas første elbil, Vision E, måler 4.668 mm, ganske så identisk til Octavia som måler 4.569 mm, men her slår altså den elektriske fordelen inn. Elbiler har som regel batteriene under gulvet, liten motor (i utvendig mål) og trenger ikke girkasse. Det fører til at den akselavstanden kan økes og overhenget foran og bak krympes, og dermed øker den innvendige plassen.

Mens Octavia har en akselavstand på 2.578 mm, byr Vision E på 2.851 mm og et helt flatt gulv. Ergo blir det mer plass å boltre seg inne i bilen, og for å ikke glemme at det er to bagasjerom (foran og bak). Den blir altså en skikkelig familiebil.

Bilen er fortsatt i utviklingsfasen, men den som foreløpig er vist fram har en rekkevidde på opp mot 500 kilometer, firehjulstrekk og byr på 306 hestekrefter. Konseptmodellen har en toppfart på 180 kilometer, har induktiv (trådløs) lading og skal utstyres med høy volt.

Hva det siste betyr er ikke helt klart, men vi vet at Porsches første elbil som forvirrende nok het Mission E på konseptstadiet har et system som inkluderer 800 volt-teknologi, noe som betyr at det er mulig å lade den betraktelig raskere enn dagens elbiler.

Så er det førerassistentene.

For høy volt er ikke det eneste den eneste fordelen det er å bli bygd opp på en Volkswagen-plattform. Vision E skal ifølge Skoda flørte med nivå 3 på den autonome skalaen som går til 5, og om det er tilfelle blir denne bilen ganske så selvkjørende.

Den skal ifølge produsenten kunne akselerere, bremse og unngå hindringer på motorveien på egen hånd, og kan også parkere av seg selv. Den kan altså ta hånd om de vanligste kjøreoppgavene, og selv den mest urutinerte sjåføren bør kunne takle denne bilen.

Vision E blir altså den første av mange elbiler fra tsjekkerne, og de har store forventninger til denne.

‒ Med Vision E gir vi et blikk på framtidige Skoda-modeller med elektrisk drivverk, sa administrerende direktør Bernhard Maier i fjor.

‒ I tillegg til plug-in hybrider vil vi også lansere fem helelektriske modeller på markedet i forskjellige segmenter innen 2025. Dette gjør at vi kan tilby en av fire biler med elektrifisert drivverk.

Innvendig har de løftet setene slik at utsikten blir bedre, og det er også mulig å vri stolene 20 grader. Den har selvsagt en digital skjerm foran føreren, mens de har også plassert en berøringsskjerm sentralt i konsollen som kan opereres av både føreren og forsetepassasjeren.

Skoda har også puttet inn skjermer for de andre passasjerene, så Vision E henger med de langt dyrere bilene når det kommer til digitalisering.

Det viser ikke minst den smarte løsningen med mobiltelefoner. I Vision E finner vi nemlig oppbevaringsrom til mobilene i alle fire dørene, og disse er virkelig smarte. Telefonen vil lades automatisk, og innholdet vises på den individuelle skjermen. Hopp inn, legg fra deg telefon som dermed lades og sjekk Facebook eller hva du måtte ønske via skjermen i bilen. Smart.

Selve designet er moderne, og ifølge Skoda følger den krystall-tradisjonen. Hva de mener med det kan du sjekke ut i denne videoen:

Skoda planlegger også en elektrisk sportsmodell som foreløpig er kalt eRS, men dette er ikke en elbil for racerbanen. Produsenten har en lignende utgave av Octavia kalt vRS. Med eRS vil de fokusere på styling og en mer sportslig innredning framfor ytelse. Det gjelder altså å få den til å se mest mulig sportslig ut, og ikke få den til å kjøre som en sportsbil.

Vision E er altså fortsatt under utvikling, så mye kan fortsatt forandres på før den kommer på markedet i 2020. Men denne SUV-modellen med sine elegante linjer kan helt klart bli en lei konkurrent for andre elbiler i segmentet utover 2020-årene.

Men når den kommer vil den sannsynligvis ikke hete Vision E. Porsche, som i likhet med Skoda er eid av Volkswagen-gruppen, forandret til slutt navnet på Mission E til Taycan.

Prisen er ikke satt enda, men flere har gjettet på en pris mellom 330.000 og 350.000 kroner for Skodas aller første elbil. Det er i så fall i samme prisklasse som den nye Hyundai Kona electric, som kom til Norge for en drøy uke siden.

Under er flere bilder som Skoda Norge har tatt av Skoda Vision E som vises under Arendalsuka som starter i dag. Det er mulig å ta bilen i nærmere øyesyn i Arendal både mandag, tirsdag og onsdag denne uka.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Lamborghini lanserer en ny racingserie som kombinerer asfalt og terrengkjøring, og en spesialversjon av Urus skal brukes. (Alle foto: Lamborghini)

Verdens villeste SUV

Lamborghini Urus er en av de aller mest ekstreme SUV-ene som er laget. Om det …

Én kommentar

  1. Jeg håper at bilen blir som nevnt og vist. Jeg hadde tenkt til å anskaffe meg 2018 modellen av Nissan Leaf, men når alt er konsept og ser ut som en bil som ikke reflekterer konseptet da står jeg over. Så nå får Skoda vise om dem er tilregnelige. Det jeg savner biler med særpreg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *