Hjem / Nyheter / Her er Skodas RS-SUV
Skoda har avduket en RS-modell basert på Kodiaq. (Alle foto: Skoda)
Skoda har avduket en RS-modell basert på Kodiaq. (Alle foto: Skoda)

Her er Skodas RS-SUV

Audi er ikke de eneste som har spenstige RS-modeller. Skoda slo de faktisk med 20 år, og har også den aller ferskeste. For de har akkurat avduket en versting-SUV.

Det er noe eget over RS-modellene, noe vi kan takke Skoda og Audi for. Og rallysporten. Jepp.

Annonse

Første gang RS ble brukt var i 1974, og da klinket Skoda like godt til med to modeller ‒ Skoda 180 RS og Skoda 200 RS. Dette var to prototyper tsjekkerne bygget av ordinære modeller som var ment til bruk i rallysporten. RS er da også en forkortelse av Rallye Sport.

Året etter klinket de til med den berømte 130 RS, en bil som betyr mye for rallyinteresserte nordmenn. Dette var nemlig modellen norske John Haugland gjorde berømt gjennom sine herjinger i rallysporten, litt som Petter Solberg gjorde med Subaru Impreza WRC.

Men det gikk faktisk mange år før Skoda tok RS-satsingen fra lukkede grusveier til de vanlige og åpne veiene.

Det skjedde nærmere bestemt i 1990, og modellen som fikk æren av å være den aller første var en Octavia RS.

Audi satset også hardt på rally og motorsport, og i 1983 bestemte de seg for å opprette en egen avdeling som skulle bygge slike biler. Den ble kalt Quattro GmbH (heter nå Audi Sport), og sju år senere bestemte tyskerne seg at avdelingen også skulle trimme ordinære biler som skulle i masseproduksjon. Det resulterte først i en Audi 80 S2 i 1990, mens den første RS-modellen kom i 1994 og var også en 80-variant.

Annonse

Siden den gang har Audi banket ut en rekke RS-modeller, og i dag finner vi RS-varianter av nesten alle sedan-modellene samt RS Q3.

Audis RS står for øvrig for RennSport, som betyr rallysport.

De to merkene har altså gjort sitt for at det knytter seg spesiell interesse rundt nye RS-modeller, og nå har altså Skoda en splitter ny klar.

Den heter Kodiaq RS, og hadde premiere under den pågående Paris Motor Show. Den nye modellen gjenkjennes raskt via den helt nye RS-logoen som Skoda nå introduserer.

Skoda har utstyrt den nye RS-modellen med den sterkeste dieselmotoren de noensinne har utviklet, en 2,0 BiTDI som leverer 239 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Nm. Bilen har også firehjulsdrift og adaptiv fjæring, så den bør skyte greit med fart også ut av kryssene på vinteren.

Og at den sitter godt på veien har de allerede bevist. De tok nemlig med seg racerfører Sabine Schmitz og bilen til verdens tøffeste racerbane, Nürburgrings Nordschleife, hvor den ble historiens raskeste sjuseter rundt banen med tiden 9,26 minutter. Ikke lynkjapt, men mer enn godkjent for en diger familie-SUV.

De har også spritet den opp rent utseendemessig, og lakkert elementer som tak-rails, speilhusene og vinduslistene i sort høyglans. Foran signaliserer grillen at dette er noe hissig, og bak dukker det opp to enderør og en reflektor som strekker seg langs hele bilens bakside – et velkjent designelement blant Skodas RS-modeller.

I tillegg har de skodd den med 20-tommers felger, røde kalipere og 17-tommers bremseskiver som er godt synlig gjennom felgens åpne design.

De har også tenkt lyd, så de har utviklet noe de kaller for Dynamic Sound Boost som styrer lyden i forhold til kjøremodus.

Og når vi er inne på kjøremoduser. Skoda introduserer et nytt displaymodus kalt Sport. Denne viser turtallsmåleren og speedometeret i midten, slik som sportsbiler jo skal.

Slike biler bør aller helst også ha sportsseter, og heller ikke her svikter Kodiaq RS. Setene med integrerte hodestøtter kommer med Alcantara både i seteputene og i korsryggen, mens forsetenes sidestøtter, midtarmlenet og armlenene i dørene er kledd i karbonlær.

Til slutt bør sportsbiler også ha et skikkelig ratt. Kodiaq RS har fått et multifunksjonsratt med den nye RS-logoen og røde kontrastsømmer.

Skoda opplyser også at instrumentpanelet har fått et karbonliknende design, mens pedaler i rustfritt stål skal fullføre det sportslige uttrykket.

Men dette er altså først og fremst en familiebil, så det er fortsatt god plass til enten fem eller sju personer samt et stort bagasjerom.

Det aller ferskeste familiemedlemmet blir tilgjengelig neste år, og prisen er fortsatt ikke offentliggjort.

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Kanskje kan du ønske deg en slik til julegave neste år? (Alle foto: Honda)

Her er ATV som måker snøen for deg

Honda utvikler en selvkjørende ATV som blant annet kan rydde snøen for deg. Se video. …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *