Tronen etter Petter Solberg er fortsatt ledig. Mange har forsøkt å følge i hjulsporene til vår verdensmester fra 2003, men foreløpig har vi ikke fått en arvtaker til Spydeberg-ekspressen.
Det kan bli en svært uredd tenåring fra Hamar.
Gjennom Even Managements talentprogram kalt «Next Generation» har Karl Peder Nordstrand tatt stegene mot rallytoppen, først via crosskart og deretter i ekte rallybiler.
Men alderen har vært et problem, og da tenker vi ikke den vanlige utfordringen ‒ at man er for gammel. Nei, Karl Peder har vært for ung. I Norge må du ha rundet 16 år bare for å kjøre traktor.
Så løsningen fant han i Latvia som åpner for at unge og talentfulle førere kan få dispensasjon, en rute blant annet Petter Solbergs sønn Oliver har tatt. Og ja, den finske stjernen Kalle Rovanperä som har blitt verdensmester de to siste årene.
Resultatet er at en 16 år gammel gutt nå har en CV som de fleste rallyførerne bare kan drømme om, for med en Skoda Fabia Rally2-bil med firehjulsdrift har Karl Petter til dels herjet i Latvia.
Etter 12 kjørte løp står han med 9 klasseseire, 4 totalseire og like imponerende ‒ null brutte løp. Det å komme til mål er selvsagt en viktig del av rallysporten, og noe dessverre blant annet Oliver Solberg har slitt med.
Sammen med kartleser Jørn Listerud skal Karl Peder nå kjøre vintersesongen i rally-NM i en Ford Fiesta Rally4.
– Det blir utrolig kult å kjøre her hjemme i Norge, og måle krefter mot de mer rutinerte førerne her. Så får vi se hva vi kan få til, sier den unge rallyføreren.
Duoen skal kjøre Sigdalsrally, Rally Hadeland og Numedalsrally i Rally4-bilen til Stig Rune Skjærmoen, og den norske ilddåpen i Sigdalsrally som er sesongens første NM-runde får han allerede til helgen.
Som 16-åring kan altså stortalentet endelig kjøre på hjemmebane gjennom ungdomsrally i Norge, men det blir en utfordring. Han går nemlig fra å kjøre en Rally2-bil (4WD) til Rally4-bil (2WD).
– Det er jo utrolig kult å kjøre Rally2, men det blir en veldig bra utfordring og veldig god trening å kjøre Rally4-bil i Norge. Her er det mange dyktigere førere som kjenner veiene og kjører fort. Men det handler også om budsjettet. Vi har gode partnere med oss, men det er et tøffere marked i år. Vi klarer å spare litt på å kjøre Rally4 i Norge i vinter, sier Karl Peder, og understreker:
– Jeg vil takke alle eksisterende samarbeidspartnere som gjør dette mulig. Tusen takk, sier 16-åringen.
I tillegg til tre løp med Ford Fiesta Rally4, skal Karl Peder og Jørn kjøre ett løp med den nye B-Zero-bilen i Rally Finnskog. Den skal leies av Petter Fausko.
– Det er fint å bytte litt på hva slags biler som kjøres, sier sportssjef i Even Management, Roy Snellingen. Ja, mannen med 18 NM-gull i motocross og 2 NM-gull i snøscootercross.
‒ Det ligger masse god lærdom i det. Det blir gøy å måle krefter i Norge, og forhåpentligvis kan vi komme ut med et positivt resultat, masse lærdom og erfaring i andre enden. Vi er også veldig glade for å ha med Jørn videre. Vi er utrolig fornøyd med han.
Så får vi håpe at det ordner seg med budsjettet, for nå har tronen etter Petter Solberg stått tom litt for lenge.
Les også: