For Hyundai er motorsport meget viktig, og de legger spesielt mye innsats i rally-VM hvor de vant to av rundene i fjor. Og satstingen smitter over på vanlige biler.
N-merket viser at dette er noen litt mer sportslige utgaver av de vanlige produksjonsmodellene, og Hyundai har kjørt på med biler som Elantra N, i30 N og i20 N. Og ikke minst en Ioniq 5 N.
For N-merket skal leve videre inn i den elektriske tiden, og den prisbelønte Ioniq 5, årets bil i verden i 2022, får nå sin langt mer sportslige søster.
Logisk nok heter den Hyundai Ioniq 5 N, og er en skikkelig kjøremaskin. Bilen kan skilte med hele 609 hk og et dreiemoment på 740 Nm, men det bor faktisk mer i den. Gjennom en boost-effekt fyker kreftene opp til 650 hk og 770 Nm, og sprinten opp til 100 km/t skal gå på raske 3,5 sekunder.
Men N-gjengen gir seg ikke der, og har montert inn alskens løsninger som løfter moroa opp flere hakk.
Bilen har flere løsninger som skal simulere N-biler med forbrenningsmotor, og det er blant annet en N e-shift-funksjon som skal gi følelsen av en 8-trinns automatisk girkasse, et system kalt N Active Sound+ som både benytter innvendig og utvendige høyttalere og en egen sladdemodus.
Og Hyundai har mer på lager. For nå viser de et konsept kalt Ioniq 5 N NPX1. N for N-merket, P for performance (ytelse) og X som i deler. Tallet 1 viser at dette er det første konseptet.
Konseptmodellen forhåndsviser rett og slett en rekke forbedringer fra N Performance Parts som blir tilgjengelig, og som dermed hever lista for Ioniq 5 N enda et nivå.
N Performance Parts er ikke noe nytt, og Hyundai startet å tilby dette i 2019. Dette skal altså videreføres når N-avdelingen kaster seg over elbilene, og her er det mange muligheter til å spekke bilen enda mer.
Konseptet «NPX1» viser flere av forbedringene som blir tilgjengelig, som en frontsplitter i karbon, sideskjørt, diffuser bak, vingespoiler bak, lette hybrid karbonhjul, høyytelses bremseklosser og senkefjærer.
I tillegg er interiøret ytterligere forbedret med Alcantara-materiale og bøtteseter.
‒ I 2024 vil Hyundai Motor Company ta et skritt fremover som ledende innen nye tuningdeler som er egnet for høyytelses EV-æraen, som demonstrert med «NPX1»-konseptmodellen, sier Joon Park, visepresident i N Brand Management Group.
‒ Ikke begrenset til tuning av deler, vi utvikler også programvaretilpasning som lyd og kjøretøykalibrering ved OTA-oppdateringer som vil åpne en helt ny kategori av EV-tilpasning for en spennende framtid fremover for tuningmiljøet.
Hva moroa koster sier ikke Hyundai noe om, men har man først kjøpt en Ioniq 5 N er det vel ikke noe å tenke på ‒ det er bare å kjøre på!
Les også: