Så hva er den mest solgte ladehybriden over i bilens hjemland? Jo, ifølge Stellantis er det selveste Jeep Wrangler, denne legendariske firehjulstrekkeren.
Og det er ingen grunn til å tro at salget daler utover 2024, for det er på gang en kraftig oppdatert utgave som nå setter kurs for Norge.
Den lettgjenkjennelige bilen med de gode terrengegenskapene får et oppgradert interiør, og det inkluderer et nytt infotainment med større skjerm, trådløs tilkobling av både CarPlay og Android Auto og 12-veis elektriske skinnseter som standard.
‒ For Jeep er ikoniske Wrangler den klart viktigste brobyggeren mellom fortid, nåtid og framtid, sier merkesjef for Jeep hos Bertel O. Steen, Lise Prydz Aarstrand.
‒ Den henter elementer som har vært med oss siden starten i 1941, og blander dem med moderne design og teknologi.
Og ingen fare. Begge de to utgavene som har satt kurs for Norge har fortsatt avtagbare dører og tak som standard, og det er også mulig å velge Sky One-Touch, en elektrisk kanvastopp, som koster 36.000 kroner.
Det enkle er ofte det beste, så du finner ikke en lang tilbehørsliste for Wrangler. Det eneste du kan velge for både Sahara og Rubicon er ni ulike lakkfarger, resten er inkludert i standardutrustningen.
Men de som går for 2024-utgaven får mye nytt.
Jeep-grillen har nå fått sorte spalter med nøytrale grå metalliske innfatninger som igjen er omrammet av karosserifargen. Og det har skjedd mer i fronten. Stellantis sier at fronten er så ikonisk at den ikke lenger trenger en Jeep-logo, mens Sahara-versjonen for første gang kommer med 20-tommers hjul som standard. Dette skal gi en enda bedre kjøreopplevelse på landevei.
På innsiden er interiøret oppgradert med nye og myke materialer i stoff eller polyuretan, mens de nye elektrisk justerbare forsetene er designet både for bruk offroad og på landeveien. Her kan Stellantis forteller at setene har gjennomgått svært omfattende tester for å tåle tøff bruk for både kryssing av vann, og bruk under ekstreme forhold med gjørme eller sand.
I tillegg til trådløs CarPlay og Android Auto kommer den nye ladbare utgaven med en ny berøringsskjerm på 12,3 tommer, og her kan grensesnittet skreddersys med inntil 5 profiler.
Som moderne biler kan også Wrangler motta trådløse programvare-oppdateringer, mens Tom Toms leverer tjenester for oppdateringer av trafikkinformasjon i sanntid.
I tillegg har nye Wrangler forbedret støydemping, så komforten på innsiden bør ha fått seg et løft.
Wrangler er først og fremst en bil som skal kunne ta seg fram i ekstremt terreng, og Jeep har også utstyrt Rubicon-utgaven med en flytende Dana-bakaksel. Jeep-importøren kan forklare at denne løsningen normalt kun finner veien til kommersielle kjøretøy, og gjør at vekten av kjøretøyet blir overført til akselrøret i stedet for drivakselen.
Resultatet er at drivakselen kun blir utsatt for torsjonsbelastninger og kan bruke all sin kraft til å overføre kraft til hjulet, noe gir bedre utnyttelse av kreftene og samtidig drivakselen sterkere og mer robust, forklarer de.
Oppgraderte Wrangler blir også en sikrere bil, og det er mer enn 85 sikkerhetsfunksjoner tilgjengelig på nye Jeep Wrangler 4Xe. Dette inkluderer varsling til trøtte eller uoppmerksomme førere, den nye varslingen ved uønsket kryssing av kjørefeltmarkeringer, skiltlesing og de nye sidekollisjonsputene for første og andre rad.
4Xe viser at denne Wrangleren er elektrifisert, og Jeep har da også fått en knallstart på sine elbiler med Avenger ‒ denne kompakte elbilen som var frekk nok til å bli kåret til «Car of the Year».
Jeep har også et par andre helelektriske biler på gang, Recon og Wagoneer S.
Den nye utgaven av Jeep Wrangler skal være på plass her i Norge i løpet av våren, og startprisen lyder på 1.265.000 kroner for utstyrsnivået Sahara og 1.330.000 kroner for Rubicon-utgaven.
Her er flere bilder av nye og oppgraderte Jeep Wrangler: