Det er ikke bare dyrt å kjøpe en ny bil i Norge, men det koster også mye i årlige utgifter. Faktisk betaler vi mest i verden. (Foto: Bil24)

Norske bilister topper global liste ‒ betaler mest i avgifter

Danskene må vike. Det er en ny sjef når det kommer til kostnader rundt det å eie en bil, og det er Norge. Nei, ikke akkurat noe å juble for.


Huff og huff. Vi vet jo godt at det er dyrt å ha bil i Norge, men det har faktisk ikke vært så ille sammenlignet med 26 andre utvalgte valg. I 2023 lå vi nemlig nede på 8. plass på listen, så i sju andre ble bilistene flådd enda mer enn de norske. Om det er noe trøst, da.

Men mye har skjedd i løpet av ett år, selv om vi har styrende politikere som hevder at de gjør alt for å holde kostander nede. For ja, Norge har skutt oppover på listen ingen vil toppe, og gjør nettopp det ‒ vi topper. 

-->
Norge er altså verdens dyreste land når det kommer til å eie bil, og i snitt må norske bilister ut med 65.000 kroner i året. Ja, så mye!

Det viser ferske tall fra Compare the Market, et australsk selskap som har bilforsikringer som sitt spesialfelt. De har rangerer 26 land når det kommer til utgifter rundt det å eie en bil, noe de også gjorde i fjor. Dermed kan vi se trenden.

Og utviklingen er altså lite hyggelig sett med norske øyne.

For Norge er den nye eneren i konkurranse der man vil være siste, og erstatter dermed Danmark som det dyreste landet. Utgiftene har økt med over 100 dollar, og det gjøt sitt til at Norge rykker opp solide sju plasser fra 2023.

Ifølge Compare the Market har hver eneste utgift bortsett fra den årlige bompengekostnaden gått opp her i Norge det siste året, og vi leder også an på flere områder.

Norske politikere har som kjent sett bompenger som en enorm melkeku, og norske politikere er de grådigste i hele verden. For selv om snittet har holdt seg stabilt siden i fjor, er det ingen andre land som kan matche bompengene til Norge.

Vi har nemlig de høyeste årlige utgiftene rundt bompenger som ifølge Compare the Market lyder på 407 dollar (gang med 10 så får du cirka norske kroner). Vi har også de høyeste prisene når det kommer til bilsjekk på 260 dollar, og som Compare the Market sier ‒ andre høye utgifter.

Når det kommer til prisfall på bilen er Norge på 3. plass med 1.806 dollar, og den samme posisjonen har vi når det kommer til vask og rengjøring på 113 dollar. Vi er på 4. plass når det kommer til årlige forsikring som lyder på 887 dollar.

Så hva med drivstoffet?

Jo, i skrivende stund er vi nest dyreste med saftige 2,188 dollar per liter.

Det totale regnskapet sender Norge opp på en klar 1. plass med en indeks-score på 9,20, mens Tyskland som har beholdt 2. plassen fra i fjor lander på 9,07.

Videre viser listen at USA har tatt over 3. plassen fra Finland, som nå er nede på 9. plass.

På den andre enden av skalaen finner vi Argentina, Russland og Colombia, som altså er de tre rimeligste landene for bilistene. Argentina har for øvrig en indeks-score på kun 0,01.

Her er topp-10 dyreste land i 2024-rangeringen:

(Ill.: Compare the Market)

Det er selvsagt ikke bare norske politikere som lover å bekjempe inflasjonen, men forskjellen er at de i andre land lykkes mer ‒ iallfall når det kommer til bilhold. 

Hele 22 av de 26 landene så en nedgang i vedlikehold og reparasjoner av biler fra 2023, mens kun i fire opplevde bilistene en økning. Og ja, Norge utgjorde selvsagt den kvartetten, men trøsten her at disse utgiftene kun økte med 4 dollar.

Men Compare the Market roper et varsko, for med stadig høyere generelle kostander og økende vedlikeholdskostander er det mer sannsynlig at bilister dropper verkstedbesøket. Det øker risikoen for at det er trafikkfarlige biler ute i trafikken, noe som igjen kan bli dyrt for bileieren.

‒ Det er ikke sikkert at bilforsikringen dekker skader om disse forårsaket av en mekanisk feil på grunn av slitasje eller dårlig vedlikehold, sier Adrian Taylor hos Compare the Market.

‒ Dette er fordi mekanisk svikt er en hendelse som kan forebygges, og hvis du ikke holder bilen din trafikkdyktig kan det bety at du ikke har opprettholdt vilkårene for dekning.

Så sørg for at bilen er i god stand, selv om det åpenbart går utover den norske lommeboken. Slik det meste andre også gjør når det kommer til norsk bilhold.

Her kan du sjekke hele listen som viser alle 26 landene og de 11 feltene som utgjør scoren. 

Les også:

Debatt

Les mer om:

Forbruker