Det foregår nå et fotball-EM, men slike mesterskap kan Norge til tross for stjerner som Erling Braut Haaland og Martin Ødegaard se langt etter. Vi er nemlig svært langt unna Europa-toppen.
Gigantene der er hjemmenasjonen Tyskland og de mektige spanjolene, men de står «kun» med tre EM-titler hver. Da er historien en helt annen når det kommer til EM i trafikksikkerhet.
Her er det nemlig kun en konge, for Norge har toppet denne listen ni år på rad. Det inkluderer den ferske listen offentliggjort av European Transport Safety Council.
Her topper Norge med 20 omkomne per million innbyggere i trafikken hvert år, mens Sverige følger som en god nummer to med 22 drepte per million per år.
Da er det det langt over til bunnen av listen, for der finner vi Romania og Bulgaria med over 80 drepte per million innbyggere.
Snittet i EU ligger for øvrig på 46 omkomne per million innbygger.
Norske myndigheter har en nullvisjon når det kommer til drepte i trafikken, og for noen år siden gikk utviklingen den rette veien. Men dette har dessverre stoppet opp, og nå befinner vi oss igjen på den gale siden av 100-tallet.
Men:
‒ Norge er det tryggeste landet å kjøre bil i, sier Guro Ranes, leder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.
Sett i et perspektiv på 10 år har det blitt ganske mye sikrere på norske veier, og det jobbes kontinuerlig med trafikksikkerhet.
‒ Men fortsatt er det både for mange som dør, og for mange som blir hardt skadd i trafikken hvert år, sier Ranes.
‒ Utviklingen vi har hatt de siste årene er heller ikke nok til å nå etappemålet om maks 350 drepte og hardt skadde, hvorav maksimalt 50 drepte, innen 2030.
Hun mener at bilistene selv kan gjøre mye for å gjøre kjøreturen sikrere, og har særlig noen oppfordringer til de som skal ut og feriere med egen eller leid bil i Europa i sommer:
‒ Kjør «som en nordmann», også i utlandet. Med det mener jeg at man bør ta med seg gode holdninger med tanke på å overholde fartsgrenser og unngå risikofylt kjøring, men også forholde seg til norske regler, sier Ranes.
‒ Bare fordi andre land har høyere promillegrense for bil, betyr ikke det at du bør ta risikoen ved å kjøre med promille. Sikkerheten til deg og din familie er det i stor grad du selv som bestemmer.
Mange av ulykkene oppstår grunnet manglende fokus på selve kjøringen.
‒ La noen andre styre GPS’en og musikken, slik at du er fokusert på bilkjøringen. Da er sjansen stor for en både spennende og trygg sommerferie for deg og din familie, avslutter Ranes.
Selv om Norges kan krones som europamestere når det kommer til trafikksikkerhet, glapp prisen som European Transport Safety Council deler ut for «enestående fremgang innen trafikksikkerhet». Den tok et annet land her oppe i nord.
Finland har reduserte trafikkdøden med hele 29 prosent i løpet av tiåret fram til 2023, mens snittet i EU er på 16 prosent.
Prisen, kjent som Road Safety Performance Index (PIN), er også et bevis på Finlands langsiktige mål og omfattende strategi for å forbedre trafikksikkerheten til alle trafikanter. Norge ble tildelt denne prisen i 2016.
‒I Finland sier de «vahinko ei tule kello kaulassa» som grovt oversettes som «ulykker kommer ikke med en bjelle rundt halsen», sier den språkmektige administrerende direktør for European Transport Safety Council, Antonio Avenoso.
‒ Det kan forklare hvorfor finnene inntar en så omfattende og strategisk tilnærming som søker å dekke mange forskjellige aspekter ved veifare. Innsatsen slutter heller ikke når krasjet skjer ‒ Finland er det eneste landet i Europa som gjør en grundig undersøkelse av hver eneste dødelige kollisjon. Vi gratulerer Finland med fremgangen de siste ti årene, og håper de vil bli inspirert til å fordoble innsatsen for å nå sine ambisiøse mål for framtiden.
Prisen ble for øvrig delt ut på Norway House i Brussel, og såpass må det vel være. Finland har det 7. laveste tallet omkomne med rett over 30 drepte per million, mens de i 2013 også lå over EU-snittet på 46 omkomne.
Totalt omkom 20.418 mennesker på EU-veiene i fjor, og det er ned -1 prosent målt mot 2022.
Les også: