Det er selvsagt vanskelig å måle hvem som er de raskeste gatebilene på kloden, for her er det mange parametere som spiller inn. Skal man måle opp til 100 km/t, 0-200-0 eller på kvartmila?
Men det er en form for enighet om at runden rundt Nürburgrings Nordschleife skal være den som teller, for dette er intet mindre enn verdens mest krevende racerbane.
Nürburgring deler bilene opp i åtte forskjellige klasser, og banerekorden tilhører en bil som ikke er laget for vanlige veier. En Porsche 919 Hybrid Evo som deltok i langdistanse-VM fikk hevet alle sine restriksjoner da den ble pensjonert, og fløy rundt banen på ufattelige 5:19,546 minutter. Dette er den eneste sub-6-bilen.
Av produksjonsbiler er det Mercedes-AMG One som er den raskeste, og bilen i supersport-klassen klarte runden på 6:35,183 minutter.
Det er også en for de minste bilene, en kompakt-klasse. Her har BMW M2 Coupé rekorden med 7:38,706 minutter, noe som også er imponerende raskt.
Resultatet er altså en bil som sluker svingene enda raskere, og selvsagt akkompagnert med det karakteristiske brølet takket være signaturen, en 1-2-4-5-3 avfyringssekvens.
Audi opplyser at den oppgraderte RS 3 blir klar for bestilling i slutten av august, og vil være på plass hos forhandlere i løpet av høsten. Vel, iallfall internasjonalt.
Her kan du bli med rekordrunden, og dette er en video som Nürburgring selv har publisert, og her kan du se bilen ta enkelte slakke svinger i selv 200 km/t.
Og følg med på rattingen til Stippler, for da kan du se at han ratter febrilsk ved enkelte anledninger for å holde bilen på banen. Dette er stor kunst!
Les også:
- Unik Formel-bil signert filmbil-skaper
- Maserati med spesialutgaver av MC20
- Denne knuste rekorden til Mercedes-AMG One