Oppdaterte Audi RS 3 er en meget rask bil rundt en bane. (Fotos: Audi)

Nye Audi RS 3 satte banerekord

Det er på vei en oppdatert RS 3 signert Audi Sport, og en sen prototype har luftet seg rundt selveste Nordschleife. Det endte med ny rekord for kompakt-segmentet. Se video!


Det er selvsagt vanskelig å måle hvem som er de raskeste gatebilene på kloden, for her er det mange parametere som spiller inn. Skal man måle opp til 100 km/t, 0-200-0 eller på kvartmila?

Men det er en form for enighet om at runden rundt Nürburgrings Nordschleife skal være den som teller, for dette er intet mindre enn verdens mest krevende racerbane.

Nordsløyfa er på 20,6 kilometer og byr på alt det en sportsbil bør kunne håndtere, så denne skiller virkelig klinten fra hveten. Det er positivt, mens det negative er at langt fra alle merkene tester bilenes sine rundt «det grønne helvete».

Men skal man vinne så må man som kjent først og fremst delta.

Det gjør selvsagt alle de tyske merkene, og Audi er så spente på sin oppdaterte RS 3 at de selv før den har gått inn i produksjon har sendt den rundt den krevende banen.

Nürburgring deler bilene opp i åtte forskjellige klasser, og banerekorden tilhører en bil som ikke er laget for vanlige veier. En Porsche 919 Hybrid Evo som deltok i langdistanse-VM fikk hevet alle sine restriksjoner da den ble pensjonert, og fløy rundt banen på ufattelige 5:19,546 minutter. Dette er den eneste sub-6-bilen.

Av produksjonsbiler er det Mercedes-AMG One som er den raskeste, og bilen i supersport-klassen klarte runden på 6:35,183 minutter.

Det er også en for de minste bilene, en kompakt-klasse. Her har BMW M2 Coupé rekorden med 7:38,706 minutter, noe som også er imponerende raskt.

Det er denne en Audi RS 3 kjemper mot, og det skulle vise seg at den nye er langt raskere enn en M2 som satte rekorden i fjor vår.

Med Frank Stippler bak rattet ble Nordschleife-rekorden barbert med mer enn 5 sekunder, for bilen ble klokket inn til 7:33,123 minutter.

Den viktigste nyheten rundt oppdaterte RS 3 er at svingeegenskapene er spisset ytterligere, og dermed kunne prototypen komme seg langt mer smidig rundt de mange svingene.

‒ Det var nøkkelen til vår suksess, sier Stippler.

‒ Den nye RS 3 svinger mer villig inn i hjørner takket være finjustering – inkludert bremsemomentvektor – som gjør at kjøretøyet kan plasseres tidligere og bedre inn mot apex for en bedre utgang. Resultatet er en lavere styrevinkel fra apex til hjørneutgang, noe som fører til mindre friksjon og tidligere akselerasjon, slik at du kan bære mer fart og høyere hastigheter ut på strekkene.

Audi Sport har en løsning hvor dreiemomentet både kan splittes og fordeles variabelt, og dette jobber sammen med flere systemer ‒ som bremser og fjæringen. 

Den modulære kjøretøydynamikk-kontrolleren kobler nå data fra alle komponenter som er relevante for sidedynamikk med enda større følsomhet takket være en forbedret algoritme, forklarer merket.

Nå er det fortsatt en 5-sylindret 2.5 TFSI-motor med 400 hk og 500 Nm som gjelder, og dette i kombinasjon med Pirelli P Zero Trofeo R semi-slick dekk, 19-tommers keramiske bremser, RS sportsunderstell med adaptiv demperkontroll og et optimalisert chassisoppsett.

Resultatet er altså en bil som sluker svingene enda raskere, og selvsagt akkompagnert med det karakteristiske brølet takket være signaturen, en 1-2-4-5-3 avfyringssekvens.

Audi opplyser at den oppgraderte RS 3 blir klar for bestilling i slutten av august, og vil være på plass hos forhandlere i løpet av høsten. Vel, iallfall internasjonalt.

Her kan du bli med rekordrunden, og dette er en video som Nürburgring selv har publisert, og her kan du se bilen ta enkelte slakke svinger i selv 200 km/t. 

Og følg med på rattingen til Stippler, for da kan du se at han ratter febrilsk ved enkelte anledninger for å holde bilen på banen. Dette er stor kunst!

Les også:

Debatt

Les mer om:

Audi Audi RS 3