Norge har for 10. året færrest omkomne i trafikken per 1 million innbyggere. (Fotos: Statens vegvesen)

Norge er verdens mest trafikksikre land

For 10. året på rad topper Norge listen over færrest trafikkdrepte per innbygger.


Sist Verdens helseorganisasjon kom med en global rapport om trafikkdrepte var i slutten av 2023, og den viste at flere enn to mennesker mister livet hvert minutt.

Totalt mistet 1,19 millioner livet på veiene i 2023, og den gode nyheten er at siden 2010 har antall omkomne falt med 5 prosent. 

-->
– Det tragiske antallet dødsfall i trafikkulykker går i riktig retning, nedover, men ikke på langt nær raskt nok, sa WHOs generaldirektør Tedros Adhanom Ghebreyesus den gang.

– Blodbadet på veiene våre kan forebygges. Vi oppfordrer alle land til å sette mennesker i stedet for biler i sentrum av sine transportsystemer, og sikre sikkerheten til fotgjengere, syklister og andre sårbare trafikanter.

Den mest utsatte regionen var Sørøst-Asia med 25 prosent av de omkomne, etterfulgt av Afrika og Amerika.

Ikke overraskende er det aller minst sannsynlig å miste livet i den europeiske trafikken, hvor både kollisjonstesterne Euro NCAP og EU har vært pådrivere for stadig mer sikrere biler. 

Men de nasjonale myndighetene må også ta sitt ansvar, og her kan Europa se mot Norge.

For EU har nok en gang sluppet de årlige tallene, og for 10. året på rad har Norge færrest omkomne per 1 million innbyggere. Mer eksakt 16 drepte per millionen.

Som vanlig følger Sverige tettest, men ikke helt i ryggen. Der var det 20 omkomne per millionen i 2024, mens Danmark endte på 24 og Finland på 31. Alle disse langt under EU-snittet som gikk ned fra 46 i 2023 til 44 i 2024. 

På den andre enden og de trafikkfarligste EU-landene er Romania med 77 og Bulgaria med 74, begge disse ned fra 81 omkomne per millionen i 2023.

– Jeg er glad for denne bekreftelsen på at det gode arbeidet som er gjennomført over tid gir resultater, sier avdelingsdirektør Guro Ranes i Statens vegvesen. 

– Men vi er ambisiøse og har en nullvisjon for drepte og hardt skadde i Norge. Vi må intensivere trafikksikkerhetsarbeidet, særlig på områdene unge, MC, fart og rus. Da er det viktig at vi fortsetter det gode samarbeidet om trafikksikkerhet i landet vårt. For det er samarbeidet, og at vi hele tiden jobber målrettet, kunnskapsbasert og systematisk, som gjør at vi kan vise til positiv utvikling og gode resultater.

Vegvesenet sier at det var en nedgang på 3 prosent i EU-landene fra 2023 til 2024, mens i Norge var nedgangen på nesten 20 prosent.

De fleste landene er heller ikke i rute for å nå EUs mål om å halvere antallet dødsfall i trafikken innen 2030, og Norge henger også bak etappemålet på maks 350 drepte og hardt skadde innen 2030, hvorav maks 50 drepte. Vegvesenet sier at det er fortsatt for mange som dør eller alvorlig skadd på norske veier.

Tallene fra EU viser betydelige forskjeller mellom medlemsstatene, og i løpet av de siste fem årene har antallet dødsfall i trafikken bare gått litt ned i land som Hellas, Spania, Frankrike og Italia. I Irland og Estland har antallet gått opp. Vegvesenet understreker at i små land med få innbyggere vil statistikken svinge mer. 

Det er også noe land som ligger i rute til å halvere antall omkomne i trafikken innen 2030, og dette er Belgia, Bulgaria, Danmark, Litauen, Polen og Slovenia.

Under kan du se statistikken for EU, og Vegvesenet sier at for hvert dødsfall er det anslagsvis fem alvorlig skadde ofre, noe som tilsvarer totalt rundt 100.000 alvorlig skadde i EU per år. 

                                      2024        2023

  • EU-snitt                44            46
  • Norge                     16            20
  • Sverige                   20            22
  • Malta                      21            30
  • Danmark               24            27
  • Luxembourg        27            39
  • Sveits                     28            27
  • Finland                  31            33
  • Nederland            31            34
  • Irland                    32            34
  • Slovenia               32            39
  • Island                    33            21
  • Tyskland               33            34
  • Spania                   35            38
  • Belgia                     37            43
  • Østerrike               38            44
  • Litauen                  42            56
  • Kypros                   44            37
  • Tsjekkia                 45            46
  • Slovakia                 47            49
  • Frankrike              48            48
  • Estland                  50            43
  • Italia                       51            52
  • Polen                      52            52
  • Ungarn                  52            49
  • Portugal                56            61
  • Latvia                     59            75
  • Kroatia                  62            71
  • Hellas                    64            61
  • Bulgaria                74            81
  • Romania               77            81
Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Statens vegvesen Motor