Ford har satset tungt på elektrifiseringen av nyttekjøretøyene, og er nå i ferd med å sluttføre jobben når det kommer til den populære Transit-serien.
Denne uken inviterte Ford til prøvekjøring av tre nye, og dermed har Ford Pro elektrifisert hele familien.
Og ja, alle de nye variantene er snart i Norge.
– Med produksjonsstart og de første kundeleveringene i Norge utover våren av nye E-Transit Courier, nye 2-tonns E-Transit med lengre rekkevidde og nye Transit Connect ladbar hybrid med opptil 119 kilometer elektrisk rekkevidde, er hele den svært populære Transit-familien elektrifisert, sier en stolt salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.
– Vi kan nå tilby en bredde i vårt nyttekjøretøytilbud som er helt unik.

Flere varianter av de nye bilene byr også på Pro Power Ombord, og her åpnes det for strømuttak til verktøy og lignende.
Bilene kommer også med et 5G-modem som åpner for Fords digitale tjenester, noe merket har satset mye på de seneste årene. Dette åpner for ting som trådløse oppdateringer, service og lading, og ja, mye mer.
Her er det også en tjeneste som heter FordLiive hvor det brukes sanntidsdata som skal forutsi vedlikeholdsbehov og redusere nedetid, og dette kobler sammen kjøretøy, forhandler og Ford og skal åpne for raskere service og bedre driftssikkerhet.
En annen heter Ford Pro Telematics Essentials, og gjennom FordPass Connect er det mulig å overvåke bilparker med fem eller flere firmabiler. Dette åpner blant annet for GPS-sporing av flåten, varsler om kjøretøyets tilstand, ladenivå eller drivstofforbruk for de som har forbrenningsmotorer.
– Mens du før kjøpte en varebil fra Ford, kjøper du i dag en toppmoderne tilkoblet bil med et nettverk av tjenester og løsninger som skal gjøre arbeidshverdagen din enklere og mer produktiv., sier Markussen.
– Vi har systemer som kommer med bilene som hjelper deg med alt fra å forutse når en slitedel må byttes, såkalt prediktivt vedlikehold, til Ford Mobil Service, hvor vi rykker ut med fagfolk over store deler av Norge for å løse din utfordring der du er – og du slipper verkstedbesøket. Dette er et unikt tilbud som bare vil bli utvidet og bli enda bedre og viktigere fremover.

Når det gjelder E-Transit Courier sier Ford at denne er utviklet for å gi kunder lavest mulig drifts- og eierkostnader, og bonusen er at den har blitt større, sterkere og smartere enn den forrige generasjon E-Transit Courier.
– Siden vi åpnet for bestilling av elektriske E-Transit Courier i Norge, har mange som har vært innom våre forhandlere blitt positivt overrasket over hvor mye elektrisk varebil du får for pengene med denne, forteller Markussen.
– Når de første bilene kommer til Norge i løpet av våren, tror vi enda flere vil se hvor kapabel, romslig og sterk denne er – alt til en svært god pris.

E-Transit Courier har nå blitt voksen og er 25 prosent større enn forrige generasjon Courier, og lasterommet er nå på hele 2,9 kubikkmeter. Størrelsen er mer på linje med storebror Connect i kort utgave.
Bilen er utstyrt med en motor på 136 hk og ladingen har en maks effekt på 100 kW, og 10-80 prosent er opplyst til rundt 23 minutter. Den kommer med en 11 kW ombordlader som åpner for 10-100 prosent på rundt 5,3 timer.
E-Transit Courier har en maksimal nyttelast på 700 kilo, kan trekke henger på opptil 750 kilo og har en rekkevidde på opptil 301 kilometer, opplyser Ford.
På innsiden er det et digitalt 12-tommers instrumentpanel og Sync 4 med trådløs Apple CarPlay/Android Auto, og her er det også førerassistenter som blindsonevarsling og adaptiv cruisekontroll.
En annen stor nyhet er at den populære varebilen Ford Transit Connect kommer ladbar hybrid, og det med voldsom elektriske rekkevidde – 119 kilometer.

Denne kombinerer en 1.5-liters EcoBoost-motor med et batteri og en elektrisk motor, og dette gir en total effekt på 150 hk og 350 Nm.
Denne kan hurtiglades med opptil 50 kW som åpner for 5-80 prosent på rundt 26 minutter, og hjemmeladeren er som E-Transit Courier på 11 kW og 0-100 går på rundt 2,5 time.
Her er maksimal nyttelast på 761 kilo, mens hengervekten er opptil 1.400 kilo for den ladbare hybriden.

3. generasjonen Transit Connect har også fått et større lasterom, 3,7 kubikkmeter på den lange varianten og 3,1 kubikkmeter hos den korte, og her er det også et moderne heldigitalt førermiljø og førerassistenter.
Det er også mulig å få denne med firehjulsdrift, og da i kombinasjon med en dieselmotor med 122 hk og en 6-trinns manuell girkasse. Her er det to varianter, Trend og Limited.
Den tredje er en oppgradert E-Transit, både Norges og Europas mest solgte elektriske varebil i 2-tonns segmentet. Her er det et nytt 89 kWh Extended Range-batteri som drar rekkevidden ut til 402 kilometer, noe som er en økning på 28 prosent målt mot Standard Range-batteriet.
Også ladingen får seg et løft, med hurtiflading som makser på 180 kW og åpner for 10-80 prosent på 28 minutter.
Nytt av året er at den nye varmepumpe-teknologien er standard, og løsningen skal bidra til å dempe behovet for batteridrevet oppvarming og dermed spare rekkevidde. Ford sier selv at løsningen kan gi økt elektrisk rekkevidde på mellom 7 og 10 prosent.
E-Transit Extended Range leveres i hele 19 modellvarianter, inkludert varebil, dobbelkabin, vare og chassis, med tillatt totalvekt fra 3.500 til 4.250 kilo, opplyser Ford.

Den er også tilgjengelig som en minibuss for opptil 15 personer, og maksimal nyttelast er opptil 1.460 kilo for varebiler og 1.814 kilo for chassis. Hengervekt er opptil 750 kilo.
Den fjerde modellen er nye E-Transit Custom, som nå setter nye standarder. Her er den høyeste hengervektkapasiteten på hele 2.300 kilo, nyttelast på opptil 1.011 kilo og vareromslengde på 3,45 meter, opplyser Ford.

Rekkevidden lyder på 329 kilometer, og denne kan hurtiglades fra 10-80 prosent på under 39 minutter.
I likhet med E-Transit, E-Transit Courier, F-150 Lightning og den nye pickupen Ranger ladbar hybrid kommer E-Transit Custom med Pro Power Ombord, og har også en ny varmepumpeteknologi som kan forlenge rekkevidden på kalde vinterdager.
– Når vi nå har elektrifisert Europas mest solgte nyttekjøretøysortiment gjennom de 10 siste årene, er vi trygge på at Ford vil bevare sin sterke posisjon i Europa og Norge også de ti neste årene, sier Markussen.
– Men enda viktigere: Ford tilbyr nå elektrifiserte nyttekjøretøy på hele bredden fra de små til de store varebilene og pickuper med et stort utvalg drivlinjer, inkludert elektrisk og som ladbare hybrid. Samtlige kombinerer markedsledende produktivitetsløsninger, bra kapasiteter, stor plass, moderne teknologi, bra rekkevidde og høy sikkerhet – alt til gunstige priser. Denne kombinasjonen vil drive det grønne skiftet i varebilsegmentet videre i Europa og Norge.
Les også: