Annonse
Hjem Hydrogen Nå kommer hydrogentaxiene

Nå kommer hydrogentaxiene

Det er flere grunner til at taxinæringen ikke hopper på elbil-toget, men ettersom disse tilbakelegger masse kilometere i byene må også de over på grønne alternativer. Løsningen kan være hydrogentaxier.

Det er selvsagt ikke bare Oslo og andre større norske byer som har en grønn plan, og i kjærlighetens hovedstad Paris prøver de nå senke utslippstallene ved å kjøre i gang et digert prosjekt rundt taxiene.

Målet er Ikke færre enn 50.000 hydrogentaxier innen 2030, og etter en del fram og tilbake er nå de første satt i drift. I første runde er det snakk om 600 taxier, og alle disse er den nye generasjonen av Toyota Mirai.

Her hjemme må også taxinæringen over på grønne alternativer om tøffe klimamål skal nås, men foreløpig handler det meste om elbiler. Og per i dag er ikke slike optimale for taxinæringen.

Utfordringen er selvsagt ladingen, som mest sannsynlig blir en skikkelig flaskehals om alle taxiene går over til elbiler. Allerede i dag er ladeinfrastrukturen i Oslo presset, og et selskap som Cabonline anslår at man ville trenge opp til 10 store ladeterminaler bare for å betjene taxinæringen om alle går over til elbiler. Oslo kommune har ingen slike planer.

Saken fortsetter under Annonsen

Løsningen blir å se til Paris, noe taxiaktøren Cabonline som blant annet er en leverandør til Norgestaxi nå gjør.

Sammen med Everfuel og Toyota går de nå sammen om en plan om 800 hydrogentaxier i løpet av tre år, hvorav 100 skal være på plass i hovedstaden.

Planen er at Cabonline tilbyr taxieiere incentiver for å gå over til hydrogentaxier, mens Everfuel tilbyr rabatter for de som bruker deres fyllestasjoner. Toyota skal på sin side levere bilene, som blir den siste generasjonen av Mirai som slektes litt på selve Camry.

Ikke overraskende skal det først satses på Oslo-regionen, før de deretter utvider i de andre større byene etter hvert som det etableres fyllestasjoner.

‒ Langsiktige partnerskap er avgjørende for å etablere grønt hydrogen som transportnæringens fremste nullutslippsdrivstoff, sier Jacob Krogsgaard, grunnlegger av Everfuel.

‒ Samarbeidet mellom Cabonline, Toyota og Everfuel er et godt eksempel på hvordan man kobler sammen hele verdikjeden fra sikker produksjon, distribusjon og fylling av hydrogen med bilprodusenter og sluttbrukere for å kommersialisere grønt hydrogen og av-karbonisere transportsektoren.

Toyota er en av få store bilprodusentene som satser på hydrogenbiler, men det har mildt sagt vært en vanskelig vei. For eksempel solgte de kun 3.000 eksemplarer av Mirai i 2017, og det var virkelig en dråpe i havet av det totale salget på mange millioner biler.

Likevel doblet de innsatsen året etter, og ambisjonene var den gang var å tidoble salget.

Og esset spilte de ut i ut i 2019. Da kunne de nemlig presentere en helt ny Mirai, og denne gang var de futuriske linjene erstattet av et moderne design slik at Mirai faktisk framstår som en helt «vanlig» og moderne bil.

Men problemet er mangelen på fyllstasjoner, for ingen vil drifte slike når det ikke finnes kunder. Og ingen vil kjøpe hydrogenbiler om de ikke får fylt de opp.

Løsningen på dette dilemmaet kan være taxinæringen.

‒ Vi har en klar ambisjon om å levere de første 100 bilene til taxinæringen i Oslo innen utgangen av 2022 innenfor rammen av dette samarbeidet. For Toyota er dette en del av en internasjonal strategi for å bygge hydrogenmarkedet, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

Dilemmaet med elbiler som taxier er altså ladingen, og ikke bare det presset en eventuell omlegging vil legge på ladestasjonene. Et annet problem er ladetiden, for hvem vil ta en taxi som må stoppe en halvtime for å lade seg opp? Og så er spørsmålet om effektiv driftstid. Taxiene skal helst kjøre rundt, og ikke stå i ro for å lades.

‒ Hydrogendrevne taxier har alle fordelene ved å være nullutslipp samtidig som drivstofftanken fylles på 3 minutter, sier Dag Kibsgaard-Petersen, konsernsjef i Cabonline Group og administrerende direktør i Norgestaxi.

‒ Dette er vist med stor suksess i Paris, og jeg har tro på at vi gjennom dette samarbeidet skal gjøre hydrogenteknologien tilgjengelig og konkurransedyktig. Oslo kommune ønsker 20 prosent av totalt rundt 2.500 taxier i Oslo på hydrogen, og det skal vi klare om Enova kan bidra ved å gi nødvendig støtte til de taxieierne som går først.

Cabonlines ambisjon er å rulle ut flere hundre hydrogentaxier i Norden de neste årene, mens Toyota skal sørge for at de første 100 Mirai-bilene på veien i Oslo innen utgangen av 2022.

Les også:

3 KOMMENTARER

  1. Hvorfor tviholder Toyota så sterkt på sin hydrogen satsning? Toyota satser motvillig på batterier siden aksjonærene har gjort opprør mot styret i Toyota og forlanger en grønnere linje. Aksjonærene frykter vel at Toyota skal bli det nye Kodak, Nokia, Norsk Data etc. Slik kan det gå når du har en ledelse som lever i sin egen verden og der de hører mest på hydrogen divisjonen og ikke batteri divisjonen.

    De fleste store bilprodusenter satser nå nesten fullt og helt på batteri, mens noen har hydrogen som ett forsknings-produkt.

    Det skrives og fortelles at drosjebilene går døgnet rundt. Fakta for Norge, er at drosjene står og venter 50- til 70% av tiden. I Oslo er det bare å ta seg en tur til holdeplassene for å stadfeste dette. De er alltid stappfulle av drosjebiler. Kanskje ikke så mye nå i COVID 19 tider, men under normale forhold.

    De fleste drosjer i Oslo kjøres av en drosjeeier og flesteparten kjører alene. Jeg har vært drosjeeier i 17 år og har aldri hatt ansatte sjåfører. Jeg unner ingen en slik dårlig lønn. Drosjeyrket er kun for oss som har det som ett kall.

    Drosjeeierne har som regel bilen stående hjemme. Bilene går mellom 15 og 25 mil på ett skift i Oslo. Normalt er det litt trøkk mellom 08 og 09 og litt på ettermiddagen. På kveld og natt forsvinner de fleste drosjene hjem. Min drosje e-Niro har passert 100 000 km og har hatt 5-6 hurtigladninger. Batteriet viser overhode ingen degradasjon.

    I dag klarer populære elbiler som Kia e-Niro, Skoda Enyaq, VW id4 etc. å kjøre 50 mil om sommeren og en 35 mil på vinteren – som taxi i Oslo!! For drosjer med mye motorveikjøring er det selvsagt kortere rekkevidde. Det tar kanskje en 30 minutter på en hurtiglader før bilene har nye 25 mil. Nå kommer Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6, som skal klare å lade fra 10-80% på 18 minutter. Når jeg klarer over 50 mil på sommeren med min e-Niro, tror jeg faktisk at jeg skal kunne klare nærmere 60 mil med min kommende Hyundai Ioniq 5 som har større batteri og er mer effektiv. Hyundai og Kia skal kunne klare å lade på mellom 225- og 250 kW på hurtigladere med sine 800 Volt.

    Elektriske biler er mer eller mindre vedlikeholdsfrie. De trenger bytte av bremsevæsker hvert 5 år og kjølevæsken til batteriet byttes ut kanskje på rundt 250 000 km. Hydrogenbiler krever hyppig kontroll av systemet og slik jeg har forstått det, er det ikke billig.

    Det fortelles også om ladekøer. Hva med å investere i egne hurtigladere slik Dantaxi har gjort i samarbeid med E. ON? Deres ladere skal serve 400 drosjer på en dag. Hadde jeg startet en drosjesentral så hadde jeg selvsagt kjøpt inn elektriske biler og fått ett samarbeid med en leverandør av hurtigladere. Det er jo ingen problem å ha full kontroll på bilene i dag og dirigere de, slik at det er en fornuftig ladestruktur på bilene.

    Toyota er desperate siden de er på vei til å miste viktige markeder, men hvorfor roter en sunnmøring seg inn i dette?

    Jeg hadde 3 Prius over 8 år og det er uten tvil de mest driftssikre bilene som finnes, men nå er Toyota på ville veier. Kommer de med en fornuftig elbil, kommer jeg tilbake som kunde. Men hydrogen! No thanks.

  2. I steden for kostnader til 1 stk hydrogen fyllestasjon, som er på kr 30.000.000 til kr 60.000.000, kan man bygge uhyre mange el-lade stasjoner!!! En hydrogen fylle stasjon kan ikke håndtere mer en ca 80 biler. man skal heller ikke måtte kjøre langt for å fyllle. Hvem skal betale for disse fyllestasjonene? Se gjerne også på hva som skjedde med Sandvika/Bærum fyllestasjon……

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

3,127FansLik
95FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker