Test av Citroën ë-Spacetourer

Store familiebiler med mange seter har tradisjonelt sett vært ganske dyrt, men nå kommer de som elbiler ‒ og helt andre priser takket være avgiftsfraværet!


En Citroën ë-Spacetourer starter på 429.800 kroner, men da har den et 50 kW batteri, noe som betyr at du ikke bør ha behov for så veldig lang rekkevidde mellom hver lading.

Går du opp til 75 kW batteripakken starter bilen på 489.800 kroner med business utstyrsnivå.

Går man opp til Shine utstyrsnivå starter man på 559.800 kroner.

Bilen vi har testet var en L2 standard lengde med Shine utstyrsnivå og mørktonede vinduer.

Man kan også få den i L3 som med sine 5,308 meter lengde er 34,9 cm lenger enn L2, som smyger seg under 5 meter lengde med sine 4,959 meter.

I videoklippet over her får du bli med en liten runde utenpå og inni bilen, og skinnsetene som følger med i Shine utstyrsnivå er jo alene grunn nok til å velge den.

Med utstyrsnivå Shine får du også 17-tommers alufelger istedenfor 16-tommers stålfelger, forsetene er elektrisk justerbare og har massasje, setene på rad 2 er fleksible/justerbare, 2-soners klimaanlegg med tilleggsklima for andre og tredje seterad, Bi-Xenon hovedlys, parkeringssensorer foran og bak, samt ryggekamera, Denon Hi-Fi anlegg, bagasjeromstrekk, navigasjon, head-up display, glasstak og vindu som kan åpnes i bakluka er bare noe av alt det du får med i Shine utstyrsnivå.

Men, må du ha 3 seter foran på første rad, og 9 seter totalt, så må du velge Business, for Shine får du kun med 2 seter foran.

Skinnsetene i Shine er meget gode å sitte i, det kjente vi raskt selv om vi ikke kjørte langt. De justeres elektrisk, og det som kan se ut som minneknapper er knapper for massasje.

Går man noe tettere på knappene for massasje er det litt lettere å se at det er ulike massasjefunksjoner i de tre knappene, samt et rullehjul foran til varme i setet.

Passasjersetet foran justeres også elektrisk, og har også fått massasjefunksjon. Masse plass mellom forsetene dersom man står i en fergekø eller lignende kan man fint vandre bak til seterad 2 mellom forsetene.

Instrumentene er ganske analoge, med litt digital informasjon i midten. Bilen sto mest i ro en kjølig dag med klimaanlegget på, så forbruket er ikke 50 kWt/100km. Vi skal nok få testet forbruk og rekkevidde ved en senere anledning.

Personlig er jeg ikke sånn enormt fan av at batteriprosenten vises på samme måte som en tankmåler, liker best å se batteriprosenten som et tall, og det får man ikke opp i denne bilen så langt jeg klarte å finne ut.

Batteriprosenten som et tall er kanskje mest deilig når man skal bli kjent med en bil, men jeg ville neppe tenkt på det som noen ulempe å ha det.

Head-up displayet vises på en plastskjerm, men det er i farger og det fungerer fint. Man har gode justeringsmuligheter for head-up displayet, slik at det passer til sjåfører med ulik høyde.

Infotainmentskjermen er i kategorien «grei nok», ikke det lekreste eller mest brukervennlige på markedet, og ryggekameraet er på kanten til å bli definert som litt dårlig sammenlignet med det som er på markedet i 2021.

Litt finurlig girvelger som kanskje krever litt tålmodighet i selve vippingen, og en egen knapp for P som er grei å være klar over at man må trykke på ved parkering. Det elektroniske brekket befinner seg ved høyre side av førersetet.

Det at man har skinnseter på rad 2 og 3 er etter min mening fantastisk praktisk med tanke på vedlikehold og rengjøring. Det er også hele 6 seter bak her med ISOfix-fester!

Det er elektriske skyvedører på begge sider bak, setet helt til venstre i bildet på rad 2 er individuelt, mens de to andre henger sammen, slik er det også på rad 3.

Så det betyr jo litt om man skal flytte seter fram/tilbake. Ellers kan man legge ned seteryggene individuelt, eventuelt justere ryggens vinkel individuelt. Gode å sitte i er også setene bak.

I utstyrsnivå Shine er det to striper med glasstak der man har mulighet til å trekke for den enkelte, man har også en god del luft-dyser på midten som også følger med på dette utstyrsnivået.

Her ser du den tredje seteraden, med samme løsning som på andre seteraden.

Det finnes også mulighet for å få et bord på midten, og setene på andre seterad snudd. Da får man også andre seterad levert med 2 vendbare seter og totalt 7 seter i bilen. Alt koster 22.400 kroner.

Med andre ord mange muligheter for ulike konfigurasjoner av seter her.

Man kan få levert et bagasjenett fra gulv til tak, og det er nok lurt å ta med fra lista over ekstra utstyr.

Kanskje litt snodig at man må velge utstyrsnivå Shine for å kunne få dette med? 3.200 kroner koster det.

Her er setene på rad 3 i bakerste posisjon. Vet man at man trenger mye mer bagasjeplass kan kanskje L3 være en tanke, da får man 34,9cm lenger bil, som gjør mest utslag i mer bagasjeromsplass.

På taket kan man laste inntil 150 kg, og man kan bestille bilen med hengerfeste, der man kan dra med seg inntil 1.000 kg dersom hengeren har bremser.

Skulle bilen være fullpakket av feriebagasje eller annet, kan det være kjekt å åpne bakruta, slik at man får tilgang til det som «ligger på toppen». Også en bagasjeromsskjuler der slik at man kan ha lette ting oppå den.

Mercedes-Benz EQV med 90 kWh batteri var først på markedet med sin mangeseters bil, men den koster fort 160.000 kroner ekstra sammenlignet med en ë-Spacetourer med alt utstyr.

Peugeot kommer også med sin e-Traveller, Opel kommer med sin Zafira-e Life og Toyota med sin Proace Verso EV – alle nære slektninger, men med potensielt sett noen små forskjeller.

Vi gleder oss til å få testet litt forbruk, rekkevidde og ladehastighet etter hvert!

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Elbiler Nyheter Tester