HjemBiltesterTest av Citroën ë-Spacetourer

Test av Citroën ë-Spacetourer

Store familiebiler med mange seter har tradisjonelt sett vært ganske dyrt, men nå kommer de som elbiler ‒ og helt andre priser takket være avgiftsfraværet!

En Citroën ë-Spacetourer starter på 429.800 kroner, men da har den et 50 kW batteri, noe som betyr at du ikke bør ha behov for så veldig lang rekkevidde mellom hver lading.

- Annonse -

Går du opp til 75 kW batteripakken starter bilen på 489.800 kroner med business utstyrsnivå.

Går man opp til Shine utstyrsnivå starter man på 559.800 kroner.

Bilen vi har testet var en L2 standard lengde med Shine utstyrsnivå og mørktonede vinduer.

Man kan også få den i L3 som med sine 5,308 meter lengde er 34,9 cm lenger enn L2, som smyger seg under 5 meter lengde med sine 4,959 meter.

- Annonse -

I videoklippet over her får du bli med en liten runde utenpå og inni bilen, og skinnsetene som følger med i Shine utstyrsnivå er jo alene grunn nok til å velge den.

Med utstyrsnivå Shine får du også 17-tommers alufelger istedenfor 16-tommers stålfelger, forsetene er elektrisk justerbare og har massasje, setene på rad 2 er fleksible/justerbare, 2-soners klimaanlegg med tilleggsklima for andre og tredje seterad, Bi-Xenon hovedlys, parkeringssensorer foran og bak, samt ryggekamera, Denon Hi-Fi anlegg, bagasjeromstrekk, navigasjon, head-up display, glasstak og vindu som kan åpnes i bakluka er bare noe av alt det du får med i Shine utstyrsnivå.

Men, må du ha 3 seter foran på første rad, og 9 seter totalt, så må du velge Business, for Shine får du kun med 2 seter foran.

Skinnsetene i Shine er meget gode å sitte i, det kjente vi raskt selv om vi ikke kjørte langt. De justeres elektrisk, og det som kan se ut som minneknapper er knapper for massasje.

- Annonse -

Går man noe tettere på knappene for massasje er det litt lettere å se at det er ulike massasjefunksjoner i de tre knappene, samt et rullehjul foran til varme i setet.

Passasjersetet foran justeres også elektrisk, og har også fått massasjefunksjon. Masse plass mellom forsetene dersom man står i en fergekø eller lignende kan man fint vandre bak til seterad 2 mellom forsetene.

Instrumentene er ganske analoge, med litt digital informasjon i midten. Bilen sto mest i ro en kjølig dag med klimaanlegget på, så forbruket er ikke 50 kWt/100km. Vi skal nok få testet forbruk og rekkevidde ved en senere anledning.

Personlig er jeg ikke sånn enormt fan av at batteriprosenten vises på samme måte som en tankmåler, liker best å se batteriprosenten som et tall, og det får man ikke opp i denne bilen så langt jeg klarte å finne ut.

Batteriprosenten som et tall er kanskje mest deilig når man skal bli kjent med en bil, men jeg ville neppe tenkt på det som noen ulempe å ha det.

Head-up displayet vises på en plastskjerm, men det er i farger og det fungerer fint. Man har gode justeringsmuligheter for head-up displayet, slik at det passer til sjåfører med ulik høyde.

Infotainmentskjermen er i kategorien «grei nok», ikke det lekreste eller mest brukervennlige på markedet, og ryggekameraet er på kanten til å bli definert som litt dårlig sammenlignet med det som er på markedet i 2021.

Litt finurlig girvelger som kanskje krever litt tålmodighet i selve vippingen, og en egen knapp for P som er grei å være klar over at man må trykke på ved parkering. Det elektroniske brekket befinner seg ved høyre side av førersetet.

Det at man har skinnseter på rad 2 og 3 er etter min mening fantastisk praktisk med tanke på vedlikehold og rengjøring. Det er også hele 6 seter bak her med ISOfix-fester!

Det er elektriske skyvedører på begge sider bak, setet helt til venstre i bildet på rad 2 er individuelt, mens de to andre henger sammen, slik er det også på rad 3.

Så det betyr jo litt om man skal flytte seter fram/tilbake. Ellers kan man legge ned seteryggene individuelt, eventuelt justere ryggens vinkel individuelt. Gode å sitte i er også setene bak.

I utstyrsnivå Shine er det to striper med glasstak der man har mulighet til å trekke for den enkelte, man har også en god del luft-dyser på midten som også følger med på dette utstyrsnivået.

Her ser du den tredje seteraden, med samme løsning som på andre seteraden.

Det finnes også mulighet for å få et bord på midten, og setene på andre seterad snudd. Da får man også andre seterad levert med 2 vendbare seter og totalt 7 seter i bilen. Alt koster 22.400 kroner.

Med andre ord mange muligheter for ulike konfigurasjoner av seter her.

Man kan få levert et bagasjenett fra gulv til tak, og det er nok lurt å ta med fra lista over ekstra utstyr.

Kanskje litt snodig at man må velge utstyrsnivå Shine for å kunne få dette med? 3.200 kroner koster det.

Her er setene på rad 3 i bakerste posisjon. Vet man at man trenger mye mer bagasjeplass kan kanskje L3 være en tanke, da får man 34,9cm lenger bil, som gjør mest utslag i mer bagasjeromsplass.

På taket kan man laste inntil 150 kg, og man kan bestille bilen med hengerfeste, der man kan dra med seg inntil 1.000 kg dersom hengeren har bremser.

Skulle bilen være fullpakket av feriebagasje eller annet, kan det være kjekt å åpne bakruta, slik at man får tilgang til det som «ligger på toppen». Også en bagasjeromsskjuler der slik at man kan ha lette ting oppå den.

Mercedes-Benz EQV med 90 kWh batteri var først på markedet med sin mangeseters bil, men den koster fort 160.000 kroner ekstra sammenlignet med en ë-Spacetourer med alt utstyr.

Peugeot kommer også med sin e-Traveller, Opel kommer med sin Zafira-e Life og Toyota med sin Proace Verso EV – alle nære slektninger, men med potensielt sett noen små forskjeller.

Vi gleder oss til å få testet litt forbruk, rekkevidde og ladehastighet etter hvert!

Les flere tester hos Nybiltester

- Annonse -

Flere nyheter

For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her