Mercedes med ny elektrisk varebil

Mercedes har klar 2. generasjon av varebilen Citan, og nå handler det også om en helelektrisk versjon.


Nå kommer det ikke som en stor overraskelse at når Mercedes nå oppdaterer varebilen som blant annet kjemper mot Volkswagen Caddy inkluderer det også en elektrisk versjon.

For Renault har også oppdatert sin lille varebil kalt Kangoo som inkluderer en elektrisk versjon, og dette er faktisk en aldri så liten søster til Mercedes-modellen. Forvirrende? Ja!

Bakgrunnen er denne uoversiktlige eierstrukturen blant de store produsentene. Daimler har eid litt av Renault, og Renault litt av Daimler. Nå har det franske merket solgt sine Daimler-aksjer ettersom de trengte frisk kapital, men de to gigantene samarbeider fortsatt.

Renault viste altså fram en oppdatert Kangoo i fjor, noe som inkluderte en elektrisk versjon både for varebilen og den med fem seter på innsiden.

Nå har altså turen kommet til Mercedes og Citan-modellen, som i første omgang kommer som varebil her i Norge. Men det er også på gang en langversjon, så det er mulig at den dukker opp med flere seter enn de to eller tre som varebilen byr på.

Dette er altså en ganske kompakt varebil som er 4,5 meter lang og 1,86 meter bred, og gjør dermed familien komplett.

‒ Med nye Citan komplementerer vi rekken av moderne varebiler der Vito, V-klasse og Sprinter allerede er på plass. Komfort og sikkerhet er i høyfokus med et stort utvalg av utstyr vi kjenner igjen fra personbil-segmentet, sier Per Ragnar Johansen, salgsdirektør for Mercedes-Benz varebil hos Bertel O. Steen.

Den nye generasjonen av Citan vil være på plass allerede i år, men de som venter på den elektriske versjon må vente til 2. halvdel av 2022. For Mercedes har altså på gang en slik også, og denne blir tilgjengelig i en rekke karosserivarianter.

Elversjonen er kalt eCitan, og tyskerne forventer at WLTP-rekkevidden ender på 285 kilometer. Det sørger et batteri på 44 kWh for, mens forbruket er oppgitt til 26,2 kWh/100 km.

Når eCitan må lades bruker den 40 minutter på 10 til 80 prosent hvor maks kapasitet er 75 kW, og det er også mulig å få den med en ombordlader på 22 kW.

Elversjonen byr også på to kjøremoduser, Comfort og Eco, og tre regenereringsnivåer ‒ D-/D/ D+.

Den elektriske motoren byr på 102 hestekrefter, mens toppfarten er satt til 130 km/t.

Og ja, det er mulig å få tilhengerfeste til denne elvarebilen.

Mercedes lover også omtrent de samme dimensjoner på lasterommet og tilgjengelig nyttelast i forhold til konvensjonelle modeller.

Ikke overraskende har stjernemerket også puttet inn en masse teknologi og komfortelementer i den kommende generasjonen av Citan, og førerassistentene inkluderer ting som Active Brake Assist, Active Lane Keeping Assist, Blind Spot Assist og Speed Limit Assist.

Det er også mulig å få det etter hvert berømte MBUX infotainmentsystemet som tilleggsutstyr, og Mercedes byr også på nøkkelfri start og et Thermotronic-klimaanlegg.

Bilene med eksosrør blir tilgjengelig med tre forskjellige dieselmotorer som strekker seg fra 75 til 116 hk, hvor topputgaven kalt 112 CDI har en toppfart på 175 km/t.

Her er bilder av neste generasjon av varebilen som ble lansert tilbake i 2012, Mercedes Citan:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter