Posten skal teste E-Transit for Ford

Norges posisjon i elbilverden tar nå et nytt steg. Nå skal Posten og Recover teste prototypen av den elektriske E-Transit, og rapportere sine opplevelser til Ford før bilen går inn i serieproduksjon neste år.


Vi er vant med at bilprodusentene stadig oftere ser til Norge. Ikke bare når det kommer til å prioritere kongeriket blant landene som først får nye elektriske modeller, men også når det kommer til testing.

Når det kommer til å prøve ut nye modeller, gjøres dette for det meste av ingeniører og testpiloter fra de forskjellige merkene.

Men det skjer også at norske importører får en slik oppgave før bilene går inn i serieproduksjon, men det er langt fra vanlig at merkene slipper prototyper ut til kundene for testing. For det er nærmest uhørt.

Ford, hvor blant annet Ford Norge bidro til utviklingen og ikke minst testingen av Mustang Mach-E, slipper nå løs ni prototyper av E-Transit i Europa.

Her skal kundene rett og slett teste ut de noe uferdige bilene, og deretter rapportere tilbake til Ford om sine erfareringer. Slik skal det amerikanske merket sikre seg at de bilene som faktisk går inn i serieproduksjonen dekker flest mulige behov.

Ford har plukket ut tre land for dette ganske unike kundetestprosjektet, og Norge er en av de utvalgte.

– Vi får en prototype av vår nye E-Transit til Norge i løpet av de neste ukene som Posten skal teste i vanlig bruk. Deretter skal Recover, som jobber med skadesanering, overta varebilen, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

‒ Begge virksomheter skal så dele innsikt og erfaring med oss for at vi skal kunne masseprodusere en helelektrisk varebil som leverer optimalt med tanke på kundenes faktiske behov i daglig bruk. Dette gir oss i Norge en unik mulighet for å få E-Transit best mulig tilpasset norske kunders spesielle behov.

De to andre landene er ganske så selvskrevne. Storbritannia, fødestedet til Transiten, og Tyskland, hovedsetet til Ford Europa. Og altså lille Norge.

Totalt skal det sendes ut ni prototyper, inkludert varebil, dobbeltkabin og flere forskjellige chassis med påbyggingsmuligheter med brutto kjøretøyvekt fra 3,5-4,25 tonn.

Totalt skal Ford lage hele 25 forskjellige varianter av E-Transit, som blir tilgjengelig i forskjellige lengder, takhøyder og lastekapasiteter. E-Transit utvikles med tanke på enkel konvertering ved bruk av de samme løsningene som i dag tilbys på Transit 2T-modellen.

Prototype-testen av blant annet Posten markerer den siste fasen før Ford lanserer nye E-Transit, og testpartnerne skal benytte E-Transit prototypene gjennom en 6- eller 12-måneders testperiode.

Her hjemme venter Berg spent på den elektriske utgaven av Transit, hvor prototypen byr på en rekkevidde rundt 350 kilometer. For han tror at Ford Norge kan utfordre Volkswagen Norge i kampen om å være det største merket på nyttekjøretøy med en slik elektrisk varebil i sortimentet.

– Vi vet at mange norske kunder venter på E-Transit. Dette er en helelektrisk varebil som på mange måter representerer noe helt nytt i segmentet. Kombinasjonen av høy lastekapasitet, lang elektrisk rekkevidde, mange varianter og en rekke nye digitale hjelpemidler som hjelper eieren med å få maksimalt ut av bilen sin, gjør den helt unik, sier den administrerende direktøren.

E-Transit har en 269 hk/430Nm sterk elmotor som driver bakhjulene, og varebilen kan by på et lasterom på opptil hele 15,1 kubikkmeter. Forventet lastekapasitet er opptil 1.616 kilo for varebilen og opptil 1.967 kilo for chassismodellene.

Ford har også tenkt på de som trenger strøm når de er ute med bilen, så E-Transit inkluderer «Pro Power Ombord» som gjør bilen til en energikilde hvor utstyr og verktøy kan lades eller driftes med inntil 2,3 kW (2.300 W). Dette er ifølge Ford første gangen et slikt system tilbys i markedet for lettere nyttekjøretøy i Europa.

Hvordan dette fungerer får helt sikkert Ford Europa tilbakemeldinger om i løpet av de neste månedene, for nå skal altså kundene teste ut prototypen før den går inn i serieproduksjon. Det inkluderer altså Posten Norge og Recover med sine ca. 1.100 ansatte i Norge.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter