Liten bil, gedigen motor

Nei, det er ikke størrelsen det kommer an på. Den fantastiske Short Wheel fra RML som baserer seg på et 62 år gammelt ikon er under 4,3 meter lang. Og har en V12-motor fra Ferrari.


Vi kommer ikke på et kulere prosjekt enn det britiske RML nå har på gang.

Her har de nemlig latt seg inspirere av en av de største legendene i bilhistorien, den flotte Ferrari 250 GT. Mer bestemt en 250 SWB fra 1959. Aiaiai!

RML kaller sin utgave for Short Wheelbase, altså kort akselavstand, og er enn bil som byr på langt mer Ferrari enn kun et design som minner om legendariske 250.

Selv de som bygger retroutgaver må ta høyde for at vi nå befinner oss i 2021, og en bil som Short Wheelbase må derfor ha moderne og sikre løsninger.

Så RML bruker plattformen og chassiset fra Ferrari 550 Maranello som basis, og skal også utstyre den nye bilen med ting som elektrisk justerbare seter, navigasjon, klimaanlegg, koppholdere og mobiltilkobling for både Apple Car Play og Android Auto.

Men det aller mest imponerende, i tillegg til de vakre linjene selvsagt, finner vi under panseret.

For RML har rett og slett gått for en gedigen 5.5-liters V12-motor for den lille og klassiske sportsbilen som er 4,26 meter i lengden (eks. fangere).

Dette er ganske så vilt, for det betyr at bilen som veier under halvannet tonn kan skilte med en naturlig aspirert 65-graders Ferrari V12 med 485 hestekrefter ved 7.000 r/min og et dreiemoment på 568 Nm ved 5.000 r/min.

Motoren er ansett som et ingeniørmessig mesterverk, og sørger for å jage bilen fra 0 til 100 km/t på drøyt fire sekunder. Toppfarten er ikke ille den heller, nærmere 300 km/t.

Å presse en slik vanvittig motor inn i en såpass liten bil som Short Wheelbase gir selvsagt sine utfordringer.

‒ Det var viktig for oss å se på V12’s applikasjon i 550-modellen, slik at vi kunne sammenligne inntaks- og kjøleegenskapene nøyaktig. Vi jobbet deretter tett med bilens designsjef, Jonathan Bowen, for å sikre at luftinntak i motoren ikke bare oppfylte kravene våre, men heller ikke medførte noen estetiske kompromisser, forklarer Adnan Rahman, drivlinjeingeniør for Short Wheelbase.

‒ Dimensjonsforskjellen mellom 550 (4,55 meter lang) og Short Wheelbase betydde også at innløps-, kjøle- og eksosanlegg måtte utformes fra bunnen av for at de skulle integreres med et mer kompakt karosseri, men likevel fungere effektivt i enda mer krevende kjøremiljøer. Tenk deg for eksempel å utnytte bilens ytelse fullt ut, og deretter treffe en trafikkork i sentrum av Dubai i 50-graders varme. Vel, det er det den er designet for å takle.

Ingeniørene måtte også skreddersy ting som olje- og kjølesystemer, radiatorer (det er fem av dem!) og de fleste andre komponentene. Mange av de tingene som vanligvis befinner seg i motorrommet måtte rett og slett flyttes andre steder.

Det byr også på estetiske utfordringer, for RML ville for all del ha et panser med en sammenhengende design.

Selvfølgelig skal en klassisk motor som Ferrari V12 ikke bare sees, men også høres i all sin prakt.

Så RML-teamet utviklet også et helt nytt eksosanlegg fra manifolden til de firkantede bakrørene (bortsett fra katalysatoren) slik at lydbildet også er optimalt. Men her må de også ta høyde for gjeldende støyforskrifter, i tillegg passe på at de for all del ikke struper kreftene til V12-motoren.

En utfordring med å spesial-spikke deler er at det kan gi hodebry for kundene i ettertid. RML anslår at 70 prosent av de 30 bilene de skal lages skal eksporteres, og for å ikke skape noen utfordringer ved service har de kun brukt originale deler.

Og skulle det bli trøbbel, er det bare å ringe RML. De flyr nemlig inn sine eksperter om det trengs.

RML Short Wheelbase skal vises fram for media og andre i oktober, og leveringene skal etter planen starte i 1. kvartal 2022.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter