- Annonse -
HjemNyheterGjett hvor mye denne superbilen gikk for!

Gjett hvor mye denne superbilen gikk for!

En McLaren F1 ble solgt på en auksjon i forrige uke, og vi kan vel ikke akkurat hevde at kjøperen gjorde et kupp.

De som lager de dyreste serieproduserte bilene i dag er Bugatti, hvor for eksempel den nyeste modellen de har kommet med koster 4 millioner euro.

- Annonse -

Denne er kalt Bolide, og utrolig nok er den ikke mulig å kjøre den på vanlige veier med. For dette er en bil kun ment for racerbanene, men likevel hadde ikke Bugatti noen problemer med å selge unna de 40 bilene de skal lage.

Det franske sportsbilmerket skal også lage den dyreste nybilen i historien, en bil kalt La Voiture Noire.

Denne er basert på Chiron-modellen som selv hadde en utgangspris som bikket 30 millioner kroner, men det er bare barnemat i forhold til den svarte bilen. Dette er en såkalt one-off som skal lages for en kunde, og har en prislapp på 11 millioner euro ‒ før avgifter og andre og sikkert skyhøye kostander.

Den runder altså enkelt 100 millioner kroner, men ufattelig nok er dette også barnemat i forhold til de aller dyreste bilene som blir omsatt i bilverden.

- Annonse -

Sjeldne mesterverk runder ofte tresifret millioner på auksjoner, og en slik tok plass på Pebble Beach i forbindelse med Monterey-festivalen i forrige uke.

For dit hadde også en av tidenes mest imponerende superbiler funnet veien, nemlig McLaren F1.

McLaren var dominerende i formel 1 på 1980-tallet, og fikk dermed en spinnvill idé om å løfte teknologien fra disse lynraske formel-bilene over til vanlige veier. Resultatet ble altså en modell enkelt nok bare kalt F1.

Og med 627 hk under panseret hevet den lista for superbilene, og dundret også inn i Guinness’ rekordbok da den ble målt til en toppfart på uvirkelige 386 km/t i 1998.

- Annonse -

Det er selvsagt både dyrt og tidskrevende å produsere en formel 1-bil med vanlige skilt, så McLaren nøyde seg med 106 eksemplarer mellom 1992 og 1998. 64 av disse var de gatelovlige versjonene.

Den var også svindyr, og prislappen ville i dagens kroneverdi ha passert 10 millioner med grei margin. Men det hadde vært en usedvanlig god investering.

Bilen som var på plass på den luksuriøse golfbanen i California var den 25. gatebilen (chassis-nr. 029) McLaren lagde av F1, og denne hadde vært stuet bort i en japansk bilsamling.

Det betyr at den framsto som ny, og kun med små 390 kilometer på telleren. Alt var selvsagt originalt og i perfekt stand, fra Goodyear Eagle F1-dekkene til TAG Heuer-klokka og den offisielle «Driving Ambition»-boka.

Det er godt nytt for selgeren ‒ og dårlig nytt for budgiverne.

1995-modellen bød altså på en ganske så unik mulighet, og det reflekterer også vinnerbudet.

Auksjons-rekorden for en McLaren F1 ble satt i 2017 med en prislapp på 15,6 millioner dollar, men denne var ingen utfordring. Hammeren falt nemlig på 20,465 millioner dollar, og omregnet blir det rundt 182 millioner kroner.

‒ Salget var et historisk øyeblikk, ikke bare for Gooding & Company, men for McLaren-arven og for hele bransjen som helhet, sa en fornøyd David Gooding, grunnlegger av auksjonsselskapet Gooding & Company som helt sikkert fikk en pen provisjon.

Men verdens dyreste bil kjøpt over åpne auksjoner er den langt fra.

Faktisk holder ikke 20 millioner dollar til en plass på topp-10-listen en gang, og den aller dyreste bilen på Wikipedias liste er en Ferrari 250 GTO 1962-modell også solgt i Monterey. Men dette skjedde i 2018, og vinnerbudet lød på 48 millioner dollar. Altså godt over 400 millioner kroner.

Vi antar at kjøperen av McLaren F1 er godt fornøyd, og det verste av alt så vil mest sannsynlig 182 millioner kroner for en brukbil vise seg å være en god investering.

Så kanskje vedkommende likevel har gjort et kupp?

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Pininfarina Battista er ifølge italienerne selv verdens raskeste serieproduserte bil. (Fotos: Pininfarina)

Verdens rakeste: 0-100 km/t på 1,86 sekunder

En Pininfarina Battista akselerer raskere enn en Formel 1-bil. Over hos Wikipedia, dette åpne leksikonet som kan redigeres av alle...
Vakrere enn dette får man vel ikke et bilde, gjør man? (Fotos: Wiesmann)

Historiens første helelektriske kabriolet roadster(!?)

Wiesmann gjør comeback ‒ med et skikkelig lydløst smell! Se bilder. Du skal være godt over snittet bilinteressert om du...
Disse åtte bilene kan bli årets bil i Europa. (Foto: Nissan/Toyota/Subaru/Renault/Peugeot/Volkswagen/Jeep/Kia)

Disse åtte kjemper om å bli årets bil i Europa

Fem spennende elbiler har tatt seg til finalen i kampen om å bli årets bil 2023 her i Europa. Det...
Hyundai skal samme med den originale designeren bygge Pony-konseptet fra 1974 som er inspirasjonen for dagens Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai skal bygge det originale Pony-konseptet

Glem Ioniq 5 og Ioniq 6. For nå skal Hyundai, sammen med selveste Giorgetto Giugiaro, lage konseptet som førte...
Som vanlig har den første snøen skapt kaos på veiene. (Fotos: Heidi Tofterå Slettemoen, Frende Forsikring)

Ja, vi er nervøse på glatta

Over halvparten av de som svarte på en ny undersøkelse sier at de sitter med hjertet i halsen under...
Mer har åpnet sin første 300 kW lynlader i Norge, og denne blir foret med strøm fra nabobygget. (Foto: Entra)

Dette bygget er en gedigen ladeplugg for elbilene

Mer Norge har satt opp sin første 300 kW lynlader, og dette anlegget bruker blant annet overskuddsenergi fra bygget...
Hyundai Norge skal kun ta inn elbiler fra og med neste år. Her den prisbelønte Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Norge: Kun elbiler fra 2023

Modellen Santa Fe har allerede tatt adjø med Norge. Snart følger Tucson etter. Deretter skal det kun handle om...
Dette er verdens raskeste elbil, en Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rimac Nevera er verdens raskeste elbil

Den ultraville elektriske hyperbilen har nådd en toppfart på formidable 412 km/t. Se video. Rimac Nevera har allerede en uoffisiell...
Abarth tar det helelektriske steget med sin utgave av 500e, som jo ser ganske så elektrisk ut på dette bildet. (Fotos: Abarth)

Historiens aller første helelektriske Abarth

Lille Abarth tar et stort steg med 500e, merkets aller første elbil. Det var selvsagt uunngåelig at også Abarth tok...
Hennessey har laget det som utvilsomt må være verdens sterkeste campingbil, en mammut av en camper. (Fotos: Hennessey)

Verdens sterkeste campingbil

Det er ikke noe å lure på, Hennessey Mammoth 1000 TRX Overland er verdens sterkeste campingbil. Det er åpenbart ingen...
Et utvalg foreslår en kilometeravgift på toppen av alle andre avgifter som er i dag. (Foto: NAF)

Foreslår ny veiavgift på toppen av alt annet

I søken etter nye avgifter foreslår Skatteetaten og Statens vegvesen en ny veiavgift rettet mot elbiler. NAF er forbannet. Det...
Hyundai Ioniq 6 bryter den nye drømmegrensen på 600 kilometer. (Fotos: Hyundai)

Alle prisene på Hyundai Ioniq 6 er klare

Hyundai Norge har åpnet salget av den neste Ioniq-modellen, og dermed er også prisene klare. Forvirret. Ja, det er lett,...
Ford viser fram en ny helelektrisk 8-seters flerbruksbil, E-Tourneo Custom. (Fotos: Ford)

Ford med 8-seters elbil

Ford Pro viser fram en ny elektrisk flerbruksbil, E-Tourneo Custom. Det er travle tider over hos Ford Pro. De skal...
Lambo har på gang en krysning av Huracán og Urus, og kan vi forlange mer? Nei! (Fotos: Lamborghini)

Lambo bekrefter at rebellen kommer til neste år

En Lamborghini sportsbil født for grusen? Jepp, hils på Sterrato, som trives like godt på sanden som på asfalten. Det...
Hongqi E-HS9 risikerer å bli over 100.000 kroner dyrere med nye foreslåtte avgifter. (Fotos: HBI Norge)

Hongqi E-HS9 kan bli 120.000 kroner dyrere

Hva skjer med elbilavgiftene? Ja, godt spørsmål, men en elbil som populære Hongqi E-HS9 risikerer å bli 120.000 kroner...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her