Ingenting stopper denne Mercedes S-klasse

Selv ikke panserbrytende ammunisjon eller piggmatter stopper denne versjonen av den nye Mercedes S-klasse.


Tilbake i gamle dager var selvsagt Mercedes et av merkene som ledet an. Dette var tross alt merket som først tok patent på den moderne «automobilen», noe som skjedde i 1886.

Dette forspranget var de ikke villig til å gi slipp på utover 1900-tallet, selv om de måtte se seg slått av Ford når det kom til den første masseproduserte bilen (T-Forden).

Dette gjorde også sitt til at Mercedes hele tiden tenkte nytt, og etter 1. verdenskrig så de også at stadig flere hadde behov for biler som beskyttet de på innsiden hakket mer enn vanlige biler.

Resultatet kunne tyskerne avduke i 1928, og dette var noe særs oppsiktsvekkende. Bilen het Daimler-Benz Pullman Nürburg i 460-serien (W 08), og denne samt to pansrede Model 770 «Grand Mercedes» Pullman bestilt av selveste keiser Hirohito var de tre originale eksemplarene av slike spesialbiler.

Tyskerne var dermed de første som leverte fabrikksklare biler med ekstra sikkerhet.

Og Mercedes gjorde noe annet smart.

De satset på ultraluksuriøse og digre vogner, og dermed var veien kort til de rike og berømte som følte seg ekstra utsatt og trengte beskyttelse.

Denne formelen fungerte, og siden har Mercedes laget slike digre og luksuriøse ‒ og ‒ skuddsikre biler. De hører alle hjemme i den såkalte Guard-familien til stjernemerket.

Denne har nå fått et splitter nytt medlem, for den nye S-klasse har også funnet veien inn i den beskyttende familien.

Den nye utgaven heter Mercedes S 680 Guard 4Matic, og befinner seg på nivå 10 på beskyttelsesskalaen kalt VPAM. Dette er ganske så høyt, og betyr at bilen takler det meste av vanlige våpenangrep. Som for eksempel granatsplinter og panserbrytende ammunisjon.

Dette er mulig på grunn av et nytt aluminiumskinn som bilen er kledd med, nye skuddsikre vinduer og et oppgradert oppheng, girkasse og motor som tar bilen et steg nærmere de såkalte panservognene.

Ja, de har til og med utviklet en løsning om strømmen forsvinner, og vindusheisene er blant annet hydrauliskdrevet og ikke elektriske som er vanlig. Dørene har også et spesielt elektro-mekanisk åpningssystem, noe som blant annet er kjekt for livvaktene om de trenger en arm ledig.

Og selvsagt har de satt inn et brannslukningssystem i bilen.

Dette spiser selvsagt litt ut av den innvendige plassen, men bilen har fortsatt et bagasjerom på 390 liter, og ingen fare, kjøleren mellom baksetene er fortsatt på plass.

Mercedes har selvsagt også tenkt på spikermatter og angrep rettet mot hjulene, og dekkene er levert av Michelin og kalt PAX. Disse går ikke i oppløsningen om de punkteres, og selv med defekte dekk kan en S 680 Guard forflytte seg hele 30 kilometer. Da bør man ha kommet seg i sikkerhet.

All beskyttelsen gjør selvsagt sitt rundt den totale vekten, så Mercedes har puttet inn en 612 hk sterk 6-liters V12-motor som har et dreiemoment på hele 830 Nm allerede fra 2.000 omdreininger. Toppfarten er grunnet vekten satt til 190 km/t.

Mercedes forteller at den nye Guard-modellen kan bestilles både som en fire- og femseter, og utgangsprisen er satt til 457.100 euro ‒ før skatt og avgifter.

Og kanskje blir keiser Naruhito en av de som bestiller denne?

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter