For første gang velger politiet ladbar hybrid

Ladehybriden Ford Explorer finner nå veien til politiet i en avtale potensielt verd 180 millioner kroner.


Framtiden er også i ferd med å hente inn politiet, som per i dag bruker BMW X5 som såkalte ressurskjøretøy.

Dette er biler som for det meste hører hjemme i utrykningsenhetene til politidistriktene, og her er det satt krav til både lastekapasitet og nyttelast, så vel som kjøreegenskaper og terrengegenskapene.

Og nå skal disse skiftes ut.

Etter flere testrunder har Politiets Fellestjenester falt ned på den ladbare utgaven av den store Ford Explorer som er mulig å få med tre seterader.

‒ De har vist seg å være godt egnet til utrykningsenhetenes (UEH) tjeneste. Det er en ladbar hybrid med til sammen 457 hestekrefter fordelt på en 3-liters V6 bensinmotor med 357 hestekrefter og en elektrisk motor med 100 hestekrefter. Bilen kan leveres med ladeboks som installeres på tjenestestedet, forklarer seksjonsleder i Politiets Fellestjenester, Nils Erik Skulstad, til Politiforum.

Det er Handicare som skal preppe og levere de kommende politibilene fra Ford, og dette skal selvsagt gjøre i samarbeid med Ford Norge.

‒ Det er første gangen politiet velger en ladbar hybrid som kjøretøy i deres tjeneste. Dette er positivt både i forhold til miljøet, men også for bilens prestasjoner, sier administrerende direktør i Handicare, Arild Saastad.

Mer eksakt er det ST-Line av den ladbare hybriden som er valgt, og de første leveringene skal etter planen starte våren 2022.

I tillegg til de nevnte 457 hk kan den store SUV-modellen skilte med et dreiemoment på hele 825 Nm, og hybridløsningen sørger for at de offisielle utslippstallene lander på pene 71 gram CO2 per kilometer.

En som selvsagt er fornøyd med valget er Ford Norges administrerende direktør.

‒ Den har både det siste av sikkerhetsteknologier, og tåler godt tøff bruk. Som ladbar hybrid er den drivstoffeffektiv og har svært bra ytelser ‒ om det er på motorveien eller på mer dårlig underlag, sier Per Gunnar Berg.

Ford lanserte den nye utgaven av Explorer i fjor, og den nesten fem meter lange kan by på både firehjulsdrift og en oppgitt elektrisk rekkevidde på 42 kilometer.

Den litt mer Ford Performance-inspirerte Explorer ST-Line har en startpris på litt over 900.000 kroner for privatpersoner, men det er også mulig å få som varebil hvor prisen faller med nærmere 200.000 kroner.

Les også:

Les mer om:

Nyheter