HjemElbilerFolket tror ikke på politikernes elbil-mål

Folket tror ikke på politikernes elbil-mål

I 2025 skal alle nye biler som selges i Norge være utslippsfrie. Det har iallfall politikerne uttalt. Men det kjøper ikke 7 av 10 nordmenn.

Politikere kan selvsagt trå feil de og, men noen beslutninger gir større ringvirkninger enn andre.

- Annonse -

En slik ble tatt av en regjering ledet av Jens Stoltenberg i 2007, som endret bilavgiftene og ba nordmenn kjøpe seg dieselbiler.

Bare fire år senere gjorde myndighetene om på dette, og satte opp dieselavgiftene. Dette har senere toppet seg da både Bergen og Oslo innførte kjøreforbud for dieselbiler på dager med høy luftforurensning.

Beslutningen til Stoltenberg-regjeringen i 2007 har brent seg inn i minnene til nordmenn, og spesielt til de som fulgte rådet og kjøpte seg en dieselbil. Ja, de som risikerer å bli bannlyst på enkelte dager.

Spol fram 14 år, og mange er skeptisk og frustrerte over hva politikerne kan finne på. Det er nemlig ikke så enkelt å forutsi.

- Annonse -

Harald A. Møller, representant for elbilsatsende merker som Volkswagen, Volkswagen Nyttekjøretøy, Audi, Skoda, Cupra og Seat, er også skeptiske.

De har sett tallene i en ny undersøkelse gjennomført av Kantar rundt elbiler, noe som viser at folket ikke stoler på politikerne når det kommer til en forutsigbar bilpolitikk. I den svarer 7 av 10 spurte at de ikke tror på politikernes mål om rent elbilsalg i 2025.

Videre svarer nesten halvparten av bilkjøperne at de neppe kjøper en elbil neste gang, noe som er alt annet enn positivt for Møller med sin store elbilsatsing.

‒ Vi jobber for et helgrønt bilmarked i 2025, og vi ligger allerede an til mellom 85 og 90 prosent rent elbilsalg med våre merker, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller.

- Annonse -

‒ Men vi er urolige for at mangel på politisk vilje skal bremse utviklingen. Enkelte partier snakker seg vekk fra 2025-målet, mens de rødgrønne planlegger en momsinnføring vi tror kan bli et stort hinder på vei mot 2025.

Han er altså usikker på hva som skjer, i likhet med mange andre rundt om i landet.

Og mest av alt er han urolig for at politikerne nå skal tulle med avgiftene til elbilene, som flere undersøkelser tidligere har vist seg som den eneste grunnen til at mange har kjøpt seg en elbil.

‒ Nå kommer elbilmodellene i flere segmenter og prisklasser, også tilpasset distriktene. Det er kritisk at de viktigste incentivene får virke i den fasen vi går over i, og det ville vært et stort paradoks om en rødgrønn regjering med store ambisjoner for både distrikts- og miljøpolitikken skulle stenge elbilfesten før den kommer ordentlig i gang i distriktene, sier Hekneby.

En av politikernes aller største melkeku er bilistene, og med et gryende bom-oppgjør rundt i de store byene og et stadig høyere elbilsalg kommer det stadig nye politiske hint rundt avgiftene.

Det er ikke noe nytt, og bilistene var også skeptisk til politikerne i 2019. Da viste en tilsvarende undersøkelse at 72,9 prosent av respondentene svarte «nei» på spørsmål om de trodde på politikernes mål. I årets undersøkelse svarer 72 prosent det samme.

‒ Vi for vår del er godt på vei mot å nå målet. Til tross for det, ser vi liten eller ingen utvikling i befolkningens tro på at målet er innen rekkevidde. Men det er det altså, om vi lykkes i den kritiske fasen vi går inn i nå. Det handler om å fortsatt gi elbilsalget den drahjelpen det trenger gjennom de neste par årene, sier Hekneby.

Utfordringen er den samme som tidligere. Folk i distriktene er fortsatt skeptiske til å gå over til elbil, og bare en tredjedel av de som er bosatt i de minst sentrale kommunene ser det som sannsynlig at de kommer til å kjøpe en elbil neste gang.

Møllers administrative direktør tror holdning kan endre seg på kort sikt, og peker altså på et stadig bredere utvalg av helelektriske modeller med stor plass og lang rekkevidde.

‒ Vi ser at elbilsalget står overfor et gjennombrudd i distriktene, men de modellene som er mest aktuelle utenfor storbyene er blant de som fort rammes direkte av en momsinnføring slik de rødgrønne har skissert i sine partiprogrammer, sier Hekneby.

Rekkevidden er den største bremsen i distriktene, hvor det ofte er store avstander og for eksempel langt til nærmeste sykehus.

Undersøkelsen viser at mange også er usikre på lademulighetene, og er redde for at de økonomiske og praktiske incentivene fjernes.

Dagens regjering har altså motstått fristelsen om å legge moms på elbiler, men det kan bli regjeringsskifte etter høstens valg ‒ mest sannsynlig med Arbeiderpartiet i førersetet.

Møller sier at Ap var også først ute med å programfeste et ønske om å innføre moms på elbiler i prisklassene over 600.000 kroner.

De sier videre at SV også har programfestet at momsfritaket skal fjernes fra samme sum, mens Sp også har en tilsvarende formulering i sitt partiprogram.

Ifølge Møller kan et resultat av et bremsende elbilsalg grunnet nye avgifter også føre til at nordmenn må vente lengre på nye elbilmodeller, for som kjent har vi nettopp grunnet incentivene og det høye elbilsalget vært prioritert så langt.

Og Kantar-undersøkelse viser at det også kan gjøre utslag på elbilsalget. 4 av 10 svarer nemlig at de er villige til å vente opptil tre måneder på en elbil, før man velger en annen drivlinje. Minst tålmodig er de som er bosatt i de minst sentrale kommunene.

‒ Den kanskje største utfordringen med de rødgrønnes tilnærming, er evnen vår til å sikre fortsatt tilstrekkelige volumer elbiler til det norske markedet, sier Hekneby.

‒ Vårt råd, om man mener alvor med 2025-målet, er å avvente enhver form for momsinnføring inntil vi er sikre på at målet er innenfor rekkevidde.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

BMW M slår til med en ny CSL-utgave, og det går blant annet utover baksetene. (Fotos: BMW)

BMW M feirer 50 år med M4 CSL

De tre bokstavene er kun forbeholdt de aller største anledningene, og at BMW M runder 50 år er åpenbart...
Prisen og rekkevidden er klare for både Volkswagen ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. (Fotos: Volkswagen)

Prisen og rekkevidden for Volkswagen ID. Buzz er klare

Volkswagen Norge åpner for bestillinger av både ID. Buzz og ID. Buzz Cargo mandag. ‒ ID. Buzz er et nytt...
Denne elbilen gir oss en sniktitt på hva som kommer fra Renault. (Fotos: Renault)

Renault med elbil som har hydrogen som rekkevidde-forlenger

En elbil med et batteri på 40 kWh kan vel ikke ha en rekkevidde på 800 kilometer? Vel, hils...
Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her