HjemElbilerHevder Tesla er på nivå 2 på selvkjørings-skalaen

Hevder Tesla er på nivå 2 på selvkjørings-skalaen

Amerikanske myndigheter har åpnet sak mot Tesla etter flere ulykker hvor bilene har vært styrt av Autopiloten, noe som setter søkelyset på selvkjøringsteknologien som er på full vei.

Amerikanske National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) har identifisert 11 ulykker hvor Tesla-biler har kjørt i autopilotmodus før kollisjonen, og hvor føreren noen ganger også har vært distrahert fra kjøreoppgaven.

- Annonse -

NHTSA sier at det har vært 17 skadde og en drept i de 11 ulykkene, hvor de fleste skjedde i mørket og inkluderte varslingslys som blålys og annen blinkende lys i tilknytning til trafikken.

Dette er andre gang NHTSA undersøker Teslas Autopilot, men tilbake i 2017 bestemte de seg for å ikke gjøre noe etter undersøkelsene.

Tesla-sjef Elon Musk twitret senest i april at «en Tesla med Autopilot aktivert nå nærmere seg 10 ganger mindre sjanse for en ulykke enn gjennomsnittsbilen».

Videre har Musk twitret at Teslas nye «Vision» som baserer seg på kamera vil kunne oppdage ting som lyssignaler, blålys og til med håndsignaler.

(Foto: Tesla)
(Foto: Tesla)
- Annonse -

Analyseselskapet IDTechEx advarer nå mot bilister som tror bilene kan kjøre av seg selv, og sier at Teslas system faktisk bare er et nivå 2-system på den selvkjørende skalaen som går til fem.

Det er mange nye begreper i bilindustrien, og et av disse er Autonomous Vehicle (AV). Trafikkmyndighetene tillater fortsatt ikke slike selvkjørende biler, og grunnen er at man fortsatt ikke vet om disse er 100 prosent sikre.

Skalaen for selvkjøring begynner på nivå 1, hvor bilene kan automatisere en del av kjøring ‒ for eksempel en cruisekontroll.

På nivå 2 må bilene bistå på minst to områder, eksempelvis en adaptiv cruisekontroll kombinert med en filholder.

- Annonse -

Først på nivå 4 når vi det vi vi har drømt om siden Hollywood viste oss selvkjørende biler, mens toppnivået nås når bilene selv under de vanskeligste forholdene kan gjøre kjøringen selv.

(Foto: IDTechEx)
(Foto: IDTechEx)

Ifølge IDTechEx er Tesla Autopilot per dags dato et nivå 2-system.

«Med andre ord, det er ikke en selvkjørende bil, og en menneskelig fører må alltid følge med på veien», melder de.

De understreker at dette ikke betyr at Tesla Autopilot er et dårlig system, og henviser til en undersøkelse gjort av den amerikanske forbruker-vaktbikkja Consumer Reports. Her var dette systemet det nest beste Advanced Driver Assistance System (ADAS) på markedet, hvor GM’s SuperCruise tok topplassen.

IDTechEx sier at en rekke videoer viser at Teslas system håndterer trafikken ypperlig, og at dette systemet kan følge satellittnavigasjonen.

«Men det kjører ikke bilen ‒ det er den menneskelige sjåføren. I videoer hvor føreren sover eller har forlatt førersetet, misbruker de systemet og bryter loven», mener IDTechEx.

De fleste bilprodusentene bruker begrepet ADAS når de henviser til de selvkjørende funksjonene i moderne biler, men Tesla har altså satt den litt forvirrende merkelappen «Autopilot» på sitt system.

Analysebyrået sier da også at problemet for Tesla «er at systemet deres har blitt katastrofalt overmarkedsført og oversolgt». Problemet spenner seg ifølge dem fra merkingen «Full Self Driving» til overdrevet språk som administrerende direktør Elon Musk bruker når han beskriver systemet.

Musk har snakket om oppgraderinger til full selvkjøring siden 2018, og IDTechEx mener at dette kan gi forvirrede kunder som tror de har kjøpt et selvkjørende autonomt kjøretøy når de ikke har gjort det.

IDTechEx er også skeptisk til Teslas kamera-tilnærming, for mens andre bilprodusenter kombinerer kameraer, radarer og lidarar har de fjernet radaren fra nye Model 3 og Model Y-utgaver.

Tesla argumenterer med at kameraer kan erstatte menneskelige øyne, og termiske kameraer kan også gjøre en bedre jobb om natten.

Problemet er, som IDTechEx ser det, at kameraer ikke har de samme egenskapene som radar. Disse er med pålitelig til å måle avstander, og er også upåvirket av dårlig vær, mørke og direkte sollys ‒ nåværende utfordringer for et kamera.

(Foto: IDTechEx)
(Foto: IDTechEx)

IDTechEx mener at Tesla har gitt seg selv en konkurranseulempe med å bare gå for en kamerapakke, spesielt nå som andre produsenter også bringer inn ildar i sine ADAS-pakker. Dette gjør at bilens system kan oppdage enda flere farer under mørkere forhold, et problem som det altså virker som Tesla Autopilot nå har.

«Det kan være på tide at Tesla vurderer fjerningen av radarer på nytt, spesielt ettersom nyere mer sofistikerte radarer dukker opp, for eksempel de fra Continental, Arbe og Metawave. Disse neste generasjons radarene kan løse problemene Tesla har hatt med radar tidligere.»

«Dette vil gi Tesla overlegen nattytelse samtidig som de støtter kamerasystemet i løpet av dagen. Dette vil hjelpe Tesla til å være klar for når forskrifter endres og nivå 3-aktiviteter er tillatt, som i Japan», melder IDTechEx.

De konkludere med at Tesla Autopilot og FSD (Full-Self-Driving) er ikke dårlige systemer, men faktisk blant de beste ADAS -systemene som er på markedet.

De tror også at det er usannsynlig at amerikanske myndigheter og NHTSA finner noe uheldig eller farlig med disse systemene, men problemet ligger helt og holdent i en farlig feiltolkning av systemets evner.

«Inntil det kommer en klar melding om at dette ikke er fullstendig selvkjørende biler og at føreren er veldig ansvarlig for å kjøre bilen, vil disse hendelsene som blir undersøkt fortsette å skade oppfatningen av automatiserte biler. Og i verste fall koste liv», mener IDTechEx.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her