Den mest solgte ladehybriden knuser myte

De som tror at de ladbare hybridene er totalt bortkastet bør ikke lese videre, for den aller mest populære ladehybriden i Europa viser at den fungerer som en elbil halve tiden.


Senest i fjor høst satte elbilforeningen inn et frontalangrep mot ladehybrider, og mente at slike biler måtte avgiftsbelegges enda hardere og bli så dyr at folk ikke velger denne mellomløsningen og heller går rett over til elbiler. Argumentet var at de var sterkt forurensende.

Nå er det lett å forstå at elbilforeningen gjerne vil ha flest mulig elbiler og dermed potensielle medlemmer, men spørsmålet er uansett hvor mye ladehybridene bidrar til å utslipps-kuttene på veien mot en utslippsfri bilpark.

Dagens ladehybrider drar nemlig med seg fordelene fra begge sidene ‒ lang rekkevidde, kjapp drivstoff-fylling og mange elektriske kilometerer uten utslipp.

Det viser også den aller mest populære i Europa, nemlig den lille og «halvt» elektriske Ford Kuga.

Som de aller fleste andre nye ladehybrider kan også Kuga skilte med en elektrisk oppgitt rekkevidde på over 50 kilometer, og mer eksakt sier WLTP-tallet for kombinert kjøring 56 kilometer.

Dette er altså en bil i C-segmentet som passer både i byer og på landeveien, og brukes den primært i lave hastigheter spretter den elektriske oppgitte rekkevidden også opp i ganske gavmilde 68 kilometer. Det betyr at den kan fungere som en ren elbil i ganske mange situasjoner spesielt inne i byene.

Dette er ifølge Ford den mest solgte ladehybriden i Europa det første halvåret, og bare i juni ble det levert 6.300 slike i Europa. Dette er mer enn alle andre ladbare modeller i segmentet solgte totalt.

Her hjemme er det solgt 811 Kuga ladbar hybrid i 2021, og nærmere 9 av 10 leverte Kuga er den ladbare hybridvarianten. Og vi kan også legge til at Norges nest mest solgte bil så langt i 2021, Toyota Rav4, også kommer som ladehybrid.

Når det gjelder Kuga måler Ford faktisk hvor mye den kjøres i ren EV-modus gjennom anonymiserte data.

– Disse dataene viser at våre Kuga ladbar hybrid-kunder bruker bilen sin i elektrisk modus så mye som mulig, sier Roelant de Waard hos Ford Europa.

‒ Vi er i ferd med å skape en elektrifisert framtid for Ford. Det faktum at Kuga ladbar hybrid er den mest solgte ladbare hybriden i Europa viser at mange kunder setter pris på dette.

Salget av elektriske biler er på vei opp i Europa, viser tall fra ACEA.

De ladbare hybridene sto for 8,4 prosent av alle nyregistreringene i 2. kvartal, og det var disse bilene som vokste aller mest. Totalt ble de registrert 235.730 nye ladehybrider, en oppgang på nesten uvirkelige 255,8 prosent målt mot 2. kvartal 2020. Men dette var altså rett etter koronapandemien var et faktum, og da lå som kjent nybilmarkedet med brekt rygg.

Til sammenligning ble det registrert 210.298 nye elbiler i EU27 i 2. kvartal (7,5 prosent markedsandel), mens bensinbilene hadde da en markedsandel på 51,9 prosent i forrige kvartal.

Så ladehybridene er på sterk fremmarsj, og det er også godt nytt for det lokale miljøet.

Dataen til Ford viser nemlig at halvparten av kjøring bak rattet på en ladbar Kuga foregår på strøm, så dette er i ordets rette forstand en hybrid.

Her er det Ford har funnet ut etter å ha tolket dataen til den ladbare Kuga-modellen:

  • Hele 49 prosent av kjørelengden de har tilbakelagt har skjedd helelektrisk.
  • Mer enn 2/3 av kjøreturene den har blitt brukt til er 50 km eller kortere og kunne kjøres helelektrisk. Av mer enn 633.000 turer har mer enn 420.000 vært mulig å kjøre på ren elektrisitet.
  • Gjennomsnittsturen var på 52 kilometer. Det er mindre enn Kuga ladbar hybrids oppgitte elektriske rekkevidde på 56 km som er målt i henhold til WLTP-målemetoden.
  • For hver 100. dag med kjøring ble bilen ladet 89 ganger.
  • 45 prosent av ladingen av Kuga ladbar hybrid skjedde om natten.

Ford har allerede lansert sin første rene elbilmodell, Mustang Mach-E, og skal selvsagt som de andre merkene satse tungt på ladbare biler i årene framover.

I 2026 skal alle nye biler være ladbare, og i 2030 skal de takke de ladbare hybridene for jobben og kun produsere rene elbiler.

Les også:

Les mer om:

Nyheter