- Annonse -
HjemNyheterDen mest solgte ladehybriden knuser myte

Den mest solgte ladehybriden knuser myte

De som tror at de ladbare hybridene er totalt bortkastet bør ikke lese videre, for den aller mest populære ladehybriden i Europa viser at den fungerer som en elbil halve tiden.

Senest i fjor høst satte elbilforeningen inn et frontalangrep mot ladehybrider, og mente at slike biler måtte avgiftsbelegges enda hardere og bli så dyr at folk ikke velger denne mellomløsningen og heller går rett over til elbiler. Argumentet var at de var sterkt forurensende.

- Annonse -

Nå er det lett å forstå at elbilforeningen gjerne vil ha flest mulig elbiler og dermed potensielle medlemmer, men spørsmålet er uansett hvor mye ladehybridene bidrar til å utslipps-kuttene på veien mot en utslippsfri bilpark.

Dagens ladehybrider drar nemlig med seg fordelene fra begge sidene ‒ lang rekkevidde, kjapp drivstoff-fylling og mange elektriske kilometerer uten utslipp.

Det viser også den aller mest populære i Europa, nemlig den lille og «halvt» elektriske Ford Kuga.

Som de aller fleste andre nye ladehybrider kan også Kuga skilte med en elektrisk oppgitt rekkevidde på over 50 kilometer, og mer eksakt sier WLTP-tallet for kombinert kjøring 56 kilometer.

- Annonse -

Dette er altså en bil i C-segmentet som passer både i byer og på landeveien, og brukes den primært i lave hastigheter spretter den elektriske oppgitte rekkevidden også opp i ganske gavmilde 68 kilometer. Det betyr at den kan fungere som en ren elbil i ganske mange situasjoner spesielt inne i byene.

Dette er ifølge Ford den mest solgte ladehybriden i Europa det første halvåret, og bare i juni ble det levert 6.300 slike i Europa. Dette er mer enn alle andre ladbare modeller i segmentet solgte totalt.

Her hjemme er det solgt 811 Kuga ladbar hybrid i 2021, og nærmere 9 av 10 leverte Kuga er den ladbare hybridvarianten. Og vi kan også legge til at Norges nest mest solgte bil så langt i 2021, Toyota Rav4, også kommer som ladehybrid.

Når det gjelder Kuga måler Ford faktisk hvor mye den kjøres i ren EV-modus gjennom anonymiserte data.

- Annonse -

– Disse dataene viser at våre Kuga ladbar hybrid-kunder bruker bilen sin i elektrisk modus så mye som mulig, sier Roelant de Waard hos Ford Europa.

‒ Vi er i ferd med å skape en elektrifisert framtid for Ford. Det faktum at Kuga ladbar hybrid er den mest solgte ladbare hybriden i Europa viser at mange kunder setter pris på dette.

Salget av elektriske biler er på vei opp i Europa, viser tall fra ACEA.

De ladbare hybridene sto for 8,4 prosent av alle nyregistreringene i 2. kvartal, og det var disse bilene som vokste aller mest. Totalt ble de registrert 235.730 nye ladehybrider, en oppgang på nesten uvirkelige 255,8 prosent målt mot 2. kvartal 2020. Men dette var altså rett etter koronapandemien var et faktum, og da lå som kjent nybilmarkedet med brekt rygg.

Til sammenligning ble det registrert 210.298 nye elbiler i EU27 i 2. kvartal (7,5 prosent markedsandel), mens bensinbilene hadde da en markedsandel på 51,9 prosent i forrige kvartal.

Så ladehybridene er på sterk fremmarsj, og det er også godt nytt for det lokale miljøet.

Dataen til Ford viser nemlig at halvparten av kjøring bak rattet på en ladbar Kuga foregår på strøm, så dette er i ordets rette forstand en hybrid.

Her er det Ford har funnet ut etter å ha tolket dataen til den ladbare Kuga-modellen:

  • Hele 49 prosent av kjørelengden de har tilbakelagt har skjedd helelektrisk.
  • Mer enn 2/3 av kjøreturene den har blitt brukt til er 50 km eller kortere og kunne kjøres helelektrisk. Av mer enn 633.000 turer har mer enn 420.000 vært mulig å kjøre på ren elektrisitet.
  • Gjennomsnittsturen var på 52 kilometer. Det er mindre enn Kuga ladbar hybrids oppgitte elektriske rekkevidde på 56 km som er målt i henhold til WLTP-målemetoden.
  • For hver 100. dag med kjøring ble bilen ladet 89 ganger.
  • 45 prosent av ladingen av Kuga ladbar hybrid skjedde om natten.

Ford har allerede lansert sin første rene elbilmodell, Mustang Mach-E, og skal selvsagt som de andre merkene satse tungt på ladbare biler i årene framover.

I 2026 skal alle nye biler være ladbare, og i 2030 skal de takke de ladbare hybridene for jobben og kun produsere rene elbiler.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her