HjemNyheterDen mest solgte ladehybriden knuser myte

Den mest solgte ladehybriden knuser myte

De som tror at de ladbare hybridene er totalt bortkastet bør ikke lese videre, for den aller mest populære ladehybriden i Europa viser at den fungerer som en elbil halve tiden.

Senest i fjor høst satte elbilforeningen inn et frontalangrep mot ladehybrider, og mente at slike biler måtte avgiftsbelegges enda hardere og bli så dyr at folk ikke velger denne mellomløsningen og heller går rett over til elbiler. Argumentet var at de var sterkt forurensende.

- Annonse -

Nå er det lett å forstå at elbilforeningen gjerne vil ha flest mulig elbiler og dermed potensielle medlemmer, men spørsmålet er uansett hvor mye ladehybridene bidrar til å utslipps-kuttene på veien mot en utslippsfri bilpark.

Dagens ladehybrider drar nemlig med seg fordelene fra begge sidene ‒ lang rekkevidde, kjapp drivstoff-fylling og mange elektriske kilometerer uten utslipp.

Det viser også den aller mest populære i Europa, nemlig den lille og «halvt» elektriske Ford Kuga.

Som de aller fleste andre nye ladehybrider kan også Kuga skilte med en elektrisk oppgitt rekkevidde på over 50 kilometer, og mer eksakt sier WLTP-tallet for kombinert kjøring 56 kilometer.

- Annonse -

Dette er altså en bil i C-segmentet som passer både i byer og på landeveien, og brukes den primært i lave hastigheter spretter den elektriske oppgitte rekkevidden også opp i ganske gavmilde 68 kilometer. Det betyr at den kan fungere som en ren elbil i ganske mange situasjoner spesielt inne i byene.

Dette er ifølge Ford den mest solgte ladehybriden i Europa det første halvåret, og bare i juni ble det levert 6.300 slike i Europa. Dette er mer enn alle andre ladbare modeller i segmentet solgte totalt.

Her hjemme er det solgt 811 Kuga ladbar hybrid i 2021, og nærmere 9 av 10 leverte Kuga er den ladbare hybridvarianten. Og vi kan også legge til at Norges nest mest solgte bil så langt i 2021, Toyota Rav4, også kommer som ladehybrid.

Når det gjelder Kuga måler Ford faktisk hvor mye den kjøres i ren EV-modus gjennom anonymiserte data.

- Annonse -

– Disse dataene viser at våre Kuga ladbar hybrid-kunder bruker bilen sin i elektrisk modus så mye som mulig, sier Roelant de Waard hos Ford Europa.

‒ Vi er i ferd med å skape en elektrifisert framtid for Ford. Det faktum at Kuga ladbar hybrid er den mest solgte ladbare hybriden i Europa viser at mange kunder setter pris på dette.

Salget av elektriske biler er på vei opp i Europa, viser tall fra ACEA.

De ladbare hybridene sto for 8,4 prosent av alle nyregistreringene i 2. kvartal, og det var disse bilene som vokste aller mest. Totalt ble de registrert 235.730 nye ladehybrider, en oppgang på nesten uvirkelige 255,8 prosent målt mot 2. kvartal 2020. Men dette var altså rett etter koronapandemien var et faktum, og da lå som kjent nybilmarkedet med brekt rygg.

Til sammenligning ble det registrert 210.298 nye elbiler i EU27 i 2. kvartal (7,5 prosent markedsandel), mens bensinbilene hadde da en markedsandel på 51,9 prosent i forrige kvartal.

Så ladehybridene er på sterk fremmarsj, og det er også godt nytt for det lokale miljøet.

Dataen til Ford viser nemlig at halvparten av kjøring bak rattet på en ladbar Kuga foregår på strøm, så dette er i ordets rette forstand en hybrid.

Her er det Ford har funnet ut etter å ha tolket dataen til den ladbare Kuga-modellen:

  • Hele 49 prosent av kjørelengden de har tilbakelagt har skjedd helelektrisk.
  • Mer enn 2/3 av kjøreturene den har blitt brukt til er 50 km eller kortere og kunne kjøres helelektrisk. Av mer enn 633.000 turer har mer enn 420.000 vært mulig å kjøre på ren elektrisitet.
  • Gjennomsnittsturen var på 52 kilometer. Det er mindre enn Kuga ladbar hybrids oppgitte elektriske rekkevidde på 56 km som er målt i henhold til WLTP-målemetoden.
  • For hver 100. dag med kjøring ble bilen ladet 89 ganger.
  • 45 prosent av ladingen av Kuga ladbar hybrid skjedde om natten.

Ford har allerede lansert sin første rene elbilmodell, Mustang Mach-E, og skal selvsagt som de andre merkene satse tungt på ladbare biler i årene framover.

I 2026 skal alle nye biler være ladbare, og i 2030 skal de takke de ladbare hybridene for jobben og kun produsere rene elbiler.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her