For at myndigheter og bilprodusenter skal nå det svært ambisiøse målet om at ingen skal dø i trafikken trenger de en ting ‒ mer selvkjørende biler. For en datamaskin blir verken ufokusert eller sliten, og kan reagere lynraskt.
Men vi er fortsatt et stykke unna punktet der bilene selv kan stå for hele kjøreturen, og på veien dit kan det se ut til at sjåførene stoler litt vel mye på sensorene. For selv om bilene i dag har viktige ting som automatisk nødbrems, er det ikke slik at vi kan fiske fram mobilen mens vi sitter i førersetet.
For statistikken viser en litt mer forunderlig utvikling: I takt med at bilene stadig smartere, så ja, bulker vi mer. For som forsikringsselskapet Fremtind erfarer; det er ikke alltid at bilens støttesystemer fungerer til det beste for sjåføren.
– Mange av kundene våre skriver i skademeldingen at sensor ikke varslet dem før de rygget eller kjørte i ting, forklarer Hofstad-Nielsen.
![](https://cdn.bil24.no/bundles/global/uploads/articles/9/ThereseHofstadNielsen.72182.jpg)
Og det er spesielt en ting de har bitt seg merke i. Når det kommer mye snø, kan hjelpen fra sensorer bli svært begrenset eller ikke fungere i det hele tatt.
– Derfor er det viktig å huske på at sjåføren alltid er ansvarlig for kjøringen. Bilens sensorer er ment som en støtte, men ikke noe vi kan overlate alt ansvaret til, sier skadeforebyggeren.
Fremtind er klare på at stress og uoppmerksomhet fører til mange bulkeskader hvert eneste år – både med eller uten sensor i bilen. I 2024 har selskapets kunder meldt inn i overkant av 83 200 bilskader.
På toppen av dette kommer glasskader og redningssaker, som ikke er inkludert i disse bilskade-tallene.
Ryggeskader, påkjøring bakfra og påkjørsler av parkerte biler er gjengangere, forklarer Fremtind, og legger til at dette er typiske skader som inntreffer når sjåførene er uoppmerksomme eller stresset.
– Det er tilfeller hvor sensorene forhindrer skader, og tilfeller hvor sjåfører stoler for mye på sensorer og dermed får en skade, sier Hofstad-Nielsen.
‒ Selv bor jeg et sted hvor det er trangt å parkere. Da varsler sensorene, men jeg velger å ignorere dem, for jeg vet det er plass. Det må jeg da passe på at jeg ikke gjør over alt. Det viktigste er derfor, som det alltid har vært, å ta seg god tid og konsentrere seg når vi kjører.
Skadeforebyggerens beste tips til bulkefri kjøring:
- Ta deg god tid når du skal parkere og rygg alltid inn på parkeringen, ikke ut. Er du bekymret for parkeringshus – parker utenfor om det er mulig.
- Ikke stol blindt på alle funksjonene i bilen, som for eksempel ryggekamera. Bilens bevegelser er kun sjåførens ansvar.
- Om du ikke har mobilstativ, la mobilen ligge mens du kjører. Har bilen Bluetooth, bør du koble til denne før du starter å kjøre.
- Gjør deg ferdig med tasting før du kjører. Ikke snap, skriv SMS eller plott inn adressen på GPS mens du kjører.
- Nyere biler og spesielt mange elbiler har god akselerasjon. Ta det pent ut av kryss, ut av rundkjøringer og når du skal «flette» i kø, inn og ut av kollektivfelt eller på motorveien.
Les også: