En Porsche Taycan GTS har innkassert en ny rekord på den kalde isen i Nord-Finland. (Fotos: Porsche)

Taycan sladdet seg inn i rekordboken

Porsche har luftet sitt elektriske råskinn Taycan GTS på isen, og der sladdet den seg like godt rett inn i den rekordboken.


Oppe i kalde og ville Lappland foregår det hvert år noe ganske spektakulært, for siden 1996 har Porsche funnet den mørke vinterveien opp til Nord-Finland. Siden 2014 har de stoppet på vintersportsstedet Levi rundt 150 kilometer nord for polarsirkelen, og dit strømmer tusenvis til for å delta på Porsche Ice Experience.

I år, mer eksakt i midten av januar, hadde tyskerne også dratt med seg en passende nok hvit Taycan GTS, for her skulle det også bli elektrisk moro. Og på isen handler det selvsagt om å sladde rundt på banen.

-->
Det har instruktør Jens Richter full kontroll på, for han ga seg ikke før han hadde sladdet 132 runder på rad. I løpet av 46 minutter tilbakela han nøyaktig 17,503 kilometer. Med denne nye rekorden har den elektriske sportsbilen fra Porsche innkassert sin fjerde Guinness World Records-tittel.

‒ Under den ekstreme kontinuerlige belastningen fra Taycan, ble forholdene på isbanen dårligere  raskere enn forventet, sier Jens Richter.

‒ Vi måtte derfor avbryte det første forsøket etter rundt 11 kilometer.

Men man skriver seg som kjent ikke inn i rekordboken ved å gi opp, så her var det bare å brette opp ermene og gi gass på ny.

For det andre forsøket valgte de kortere pigger, og utnyttet det faktum at istemperaturene sank igjen ettersom mørket falt. Dette forsøket var vellykket. Ved å justere gassen og rattet holdt Richter det gående i over 17 kilometer, og det er ekstremt langt å sladde.

Dermed ble den forrige rekorden knust, for den lød «bare» på 14,809 kilometer.

‒ Med vår nye Guinness World Records-tittel på is, har Taycan igjen bevist sine sidelengs kjøreegenskaper, sier Richter.

‒ Og denne gangen til og med med firehjulsdrift. Det faktum at Taycan GTS kan kontrolleres så godt selv under ekstreme forhold, sier sitt for dets utmerkede chassis og balanserte ytelse.

Rekorden er også godkjent, for på plass på en isbane ved Porsche Arctic Center var også Guinness’ representant.

I forkant hadde Porsche Experience-teamet laget seg en driftsirkel med en diameter på 59 meter. Kommersielt tilgjengelige Michelin-dekk med 1 millimeter pigger ble montert på begge akslene til Taycan GTS for det vellykkede rekordforsøket.

Det var også montert inn en GPS-måleenhet for å måle avstanden nøyaktig, og denne registrerte også førerens handlinger som rattbevegelser, gass og bremsing samt G-kreftene som virker på kjøretøyet.

‒ Vår erfaringsbaserte markedsføringstilnærming innebærer alltid å prøve ut uvanlige ting. I Porsche Arctic Center finner vi eksepsjonelt gode forhold for å sladde på is, sier Christian Lehwald, administrerende direktør for Porsche Arctic Center og leder for Porsche Experience and New Platforms hos Porsche.

‒ Med den nye Taycan GTS har vi en av de kraftigste elektriske kjøretøyene på markedet. Så vi var ganske trygg på at vi kunne slå verdensrekorden med denne kombinasjonen og tok utfordringen.

Dette er altså den fjerde Guinness World Records til Taycan.

I 2023 satte Porsche nok en Guinness World Records-tittel med Taycan Cross Turismo langs ruten Xinjiang-Tibet. På 5.573 meter mestret modellen den største høydeendringen av en elbil.

I 2021 akselererte racerfører Leh Keen en Porsche Taycan til 165,1 km/t i en utstillingshall i New Orleans, Louisiana. Han satte dermed rekorden for høyeste hastighet kjørt av et kjøretøy i en lukket bygning.

Og i 2020 kjørte Porsche Experience-instruktør Dennis Retera nøyaktig 210 runder i en Taycan på Porsche Experience Center (PEC) Hockenheimring, og tilbakela 42.171 kilometer på 55 minutter.

Og nå altså den lengste elektriske sladdingen:

Les også:

Hva tenker du