Når tunge lastebiler er involvert i møteulykker blir det ofte store skader. (Ill. foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Dødsulykker: Unge menn og tungtransport preget januar

Fem personer, alle menn, mistet livet i januar-trafikken. Fire av disse var under 35 år, og like mange tungbiler var involvert i dødsulykkene.


Starten på årets trafikk-år ble dermed ganske lik fjoråret, for da omkom fire mennesker. Januar var altså preget av mange ulykker som involvert de største kjøretøyene ute på veiene, men i de fleste tilfellene er de uten skyld.

‒ Førere av tunge kjøretøy er sjelden den utløsende part, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen. 

-->
− Men det er store krefter involvert, så det blir alltid alvorlig når man møter en tungbil.

Når de store lastebilene er involvert i dødsulykker er det oftest i møteulykker, og statistikken til Vegvesenet fra 2016 til 2023 viser at tungbil var involvert i 46 prosent av møteulykkene som skrevde liv. I hele 84 prosent av disse var det motgående kjøretøy som var utløsende faktor. 

– Alvorlige ulykker med tunge kjøretøy er et samfunnsproblem. Som oftest er det ikke fører av det tunge kjøretøyet som har skyld i ulykken, sier fagdirektør Tanja Loftsgarden i Trygg Trafikk.

‒ Det er viktig at vi alle er konsentrert og til stede i trafikken når vi sitter bak rattet. Er du uoppmerksom, skal det lite til før du skjener over i motsatt kjørefelt og i verste fall møter et vogntog. Utfallet blir ofte tragisk for alle parter. Spesielt utsatt er vi nå i vintersesongen på grunn av dårlige kjøreforhold med snø og is. Bremselengden blir lengre og sikten dårligere.

I forrige måned omkom tre i møteulykker, en i utforkjøring og den siste mistet livet på en usikret planovergang.

Trygg Trafikk sier at ifølge Bane Nor er 1.251 usikrete planoverganger med daglig togtrafikk. 

I januar omkom en vogntogsjåfør da han ble påkjørt av toget på en slik planovergang. Dette er den fjerde personen som omkommer etter påkjørsel med tog, på under fire år, opplyser Trygg Trafikk. 

– Det finnes fortsatt veldig mange usikrete planoverganger i Norge som ofte mangler bom, signalanlegg eller lignende, sier Loftsgarden.

‒ Bane Nor må fortsette jobben med å sikre disse, men dette vil ta tid. Derfor er det svært viktig at trafikantene følger trafikkreglene ved kryssing av planoverganger. Stopp alltid før du krysser, se og lytt etter tog før du passerer. Å ikke følge trafikkreglene på en planovergang kan få katastrofale følger.

To av ulykkene i januar skjedde i Telemark, de øvrige tre mistet livet i Agder, Innlandet og Trøndelag.

− Unge voksne i alderen 16-34 år har høyere risiko for å dø i trafikken enn de som er litt eldre, og dette gjelder særlig unge menn, sier Ranes hos Vegvesenet.

De har sammen med politiet, Trygg trafikk og andre aktørene som arbeider med sikkerhet i trafikken startet arbeidet med en ny tiltaksplan for trafikksikkerhet. Analyser av dødsulykker er et viktig bidrag inn i dette viktige arbeidet, sier Vegvesenet.

− Det er for tidlig å fastslå årsak til ulykkene vi har hatt i januar, sier Ranes, men understreker at vi fortsatt er inne i en sesong med vanskelige kjøreforhold. 

− Jeg vil oppfordre alle sjåfører til å være oppmerksomme bak rattet og å kjøre forsiktig.  Vekslende vær og føre vil gi krevende kjøreforhold i hele landet i lang tid fremover.

Les også:

Hva tenker du