Det skapte mye debatt da elbilene ble kastet ut av kollektivfeltene rundt Oslo grunnet en ombygning av Ring 1 inne i hovedstaden, men som et plaster på såret har Vegvesenet nå åpnet for elbiler i kollektivfeltet i helgene.
Men de som har skaffet seg en elbil bare for å suse forbi køen i kollektivfeltet, går en litt mer usikker tid i møte. For det kan snart bli et totalforbud for dette.
Vegvesenet vil nemlig rydde opp i kollektivfeltet, og det er kanskje ikke så rart. Vi nærmer oss 900.000 elbiler her i landet, og mange slike i buss- og taxifeltet skaper trøbbel for akkurat disse.
Kollektivtrafikken sliter nemlig med å holde rutetiden grunnet en stadig økende mengde elbiler der, og kollektivfeltet blir stadig mer overbelastet.
Derfor foreslår nå Vegvesenet at elektriske personbiler ikke lenger skal kjøre i kollektivfeltene, og legger til at tilgangen allerede er begrenset mange steder.
Dermed kan det være slutt på denne fordelen som har vært et viktig virkemiddel for utrullingen av elbiler rundt de større byene siden 2004, og vi har da også kommet til et punkt der nesten alle nye biler er helelektriske. Den elektriske overgangen er med andre ord gjennomført.
Vegvesenet viser også til en undersøkelse i regi av Transportøkonomisk Institutt (TØI), og der har de undersøkt noen av konsekvensene om kollektivfelt stenges for elektriske personbiler. Der er konklusjonen:
Litt mindre kjøring, men først og fremst valgte mange å justere kjøremønsteret til utenom rushtid.
Den elektriske overgangen er altså gjennomført, men det gjelder personbiler. Over hos varebilene går derimot denne langt tregere. Av alle varebilene som kom til i fjor var kun 3 av 10 helelektriske, og myndighetene vil kjøre på med nye incentiver.
Mer konkret fattet Stortinget i desember et vedtak om å gi elvarebiler en generell tilgang til kollektivfelt «med mindre lokale behov tilsier begrensninger», og målet er å åpne opp for dette fra august i år.
Vegvesenet følger dette opp og har nå sendt nye regler ut på høring, og der anbefaler de altså at elektriske varebiler og elektriske lastebiler får fast tilgang til kollektivfelt.
I tillegg vil de rydde opp i det som er en liten jungel av skilt og regler knyttet til kollektivfeltene. Vegvesenet sier at skiltene skal være enkle å forstå, og at de for det meste skal være like i alle byer. Det vil øke trafikksikkerheten og redusere antall feilkjøringer.
Dette skal være skiltene:
- Skilt 508.1 forbeholdes kun buss
- Det legges til rette for tilgang til kollektivfelt 508.2 for nullutslippsvarebiler og -lastebiler, enten. Dette skrives inn i trafikkreglene.
- Kjøretøy på biogass og hydrogen sidestilles med el.
Men langstrakte Norge byr også på ulike trafikkforhold fra sted til sted i Norge, og derfor ønsker de fortsatt at lokale myndigheter skal ha anledning til å skilte inn eller ut fra hovedskiltet, melder altså Statens vegvesen.
Les også: