Målet om at nybilsalget skal være nullutslipp er nådd, mener NAF. (Fotos: NAF)

NAF erklærer: ‒ Elbilmålet er nådd

Før den siste uka i januar viser salgstallene at 2025 ble innledet med et elbilsalg som utgjorde hele 96 prosent av det totale nybilsalget de tre første ukene.


Myndighetene har et mål, altså ikke et krav, om at nybilsalget skal bestå utelukkende av nullutslippsbiler allerede i år, og i teorien betyr det en andel på 100 prosent. 

Nå er vi under 3 prosent unna dette, og da kan man like godt bare erklære at man faktisk er i mål. Det mener iallfall senior kommunikasjonsrådgiver i NAF:

-->
‒ Dette betyr at målet om kun salg av nullutslippsbiler i 2025 i praksis er oppnådd, sier Nils Sødal.

Automobilforbundet har dukket ned i registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), og fram til 26. januar landet elbilandelen på 96,3 prosent. Dermed fortsetter trenden fra 2024, hvor 9 av 10 nye biler var helelektriske. 

‒ Nå er vi i praksis i mål med et nybilsalg som er nullutslipp. Med en skyhøy elbilandel i nybilsalget fortsetter utskiftningen av bilparken og utslippene går ned, sier Sødal.

OFV-tallene for september i fjor viser at elbilandelen i likhet med årets tre første uker lå på over 96 prosent, og den gang endte det gjennomsnittlig CO2-utslippet for alle bilene som ble registrert den måneden på helt marginale 4,2 g/km. Nærmest ingenting, altså, og det betyr at man ikke har noen miljømessige argumenter for å presse de siste over til elbiler.

Og NAF påpeker at det fortsatt er noen som har behov for biler som bruker flytende drivstoff. 

‒ Til tross for at det nå finnes elbilmodeller som tilfredsstiller de flestes behov for bil, er det enkelte strøk av landet der noen fortsatt kjenner at det er tryggest å kjøre en fossilbil, sier Sødal.  

Den norske elbil-suksessen, unik i verden, kommer etter bruk av gulrøtter. Og NAF advarer sterkt mot å hente fram pisken for å få de aller siste over fra eksosbiler til nullutslipps. 

‒ Forbud er ikke veien å gå. Nå er i praksis målet nådd, og at noen få kjøper bensin- og dieselbiler har lite å si for klimamålene, sier Sødal. 

‒ Våre medlemmer og bilkjøperne har i det store og hele tatt steget over til elbil når de kjøper ny bil.

Flere land, som Sverige, har tuklet med elbilfordelene, og resultatet har vært et sviktende helelektrisk salg. Så norske politikere har fått en klar advarsel. 

‒ Det er viktig å beholde avgiftene på dagens nivå så ikke elbilandelen synker, advarer Nils Sødal. 

‒ Vi mener at momsfritaket for kjøpesummen under 500.000 kroner bør bestå.

De endelige salgstallene for årets første kommer mandag, men det er altså allerede klart at elbilene også holder høyt salgstempo i 2025. 

Av de totalt 128.691 nye personbilene som ble nyregistrert i fjor, var 114.409 elbiler, og det var opp rundt 10 prosent målt mot 2023 da det ble registrert 104.590 nye elbiler. 

Les også:

Hva tenker du