Myndighetene har et mål, altså ikke et krav, om at nybilsalget skal bestå utelukkende av nullutslippsbiler allerede i år, og i teorien betyr det en andel på 100 prosent.
Nå er vi under 3 prosent unna dette, og da kan man like godt bare erklære at man faktisk er i mål. Det mener iallfall senior kommunikasjonsrådgiver i NAF:
OFV-tallene for september i fjor viser at elbilandelen i likhet med årets tre første uker lå på over 96 prosent, og den gang endte det gjennomsnittlig CO2-utslippet for alle bilene som ble registrert den måneden på helt marginale 4,2 g/km. Nærmest ingenting, altså, og det betyr at man ikke har noen miljømessige argumenter for å presse de siste over til elbiler.
Og NAF påpeker at det fortsatt er noen som har behov for biler som bruker flytende drivstoff.
‒ Til tross for at det nå finnes elbilmodeller som tilfredsstiller de flestes behov for bil, er det enkelte strøk av landet der noen fortsatt kjenner at det er tryggest å kjøre en fossilbil, sier Sødal.
- Store nyheter på eCarExpo
- Renault viser «verdens mest effektive» elbil
- Historiens første BMW M3 CS Touring