Ok, vi må dykke litt ned i historien, noe som jo alltid er gøy. Vi starter med en bil som har et navn som forplikter, 40 CV des Records.
Den bokstavelig talt rekordbilen var en 1-seter med et strømlinjeformet karosseri som var smalere enn originale 40 CV, som var Renaults flaggskipmodell for 100 år siden. Og de aerodynamiske grepene ga frukter.
40 CV des Records satte en rekke farts- og utholdenhetsrekorder i 1925 og 1926, og 2025, som man finner i navnet til den nye og elektriske demobilen til Renault, markerer at det er 100 år siden 40 CV des Records satte nye rekorder.
Slik ser den gamle rekordhelten ut:
11. mai 1925, på Montlhéry-banen, satte den første versjonen – en Type ML med åpent torpedo-karosseri – følgende rekorder:
- Gjennomsnittlig hastighet over 3 timer
- Gjennomsnittsfart over 500 km
- Gjennomsnittlig hastighet over 500 miles
Bilen fortsatte med å etablere andre rekorder, og den største kom under Montlhéry 24-timers 9. juli 1926. Her tilbakela bilen 4.168 kilometer og snittet med hastighet på formidable 173,649 km/t. Her var det en 40 CV des Records Type NM med lukket karosseri og karosseripaneler i syntetisk skinn over en tre- og nettingstruktur.
Under panseret var det en mektig 6-sylindret rekkemotor på over 9.000 cm3 som utviklet 150 hk.
Navnet Record hyller også den litt mindre kjente Nervasport des Records. 4. og 5. april 1934 satte dette kjøretøyet ikke mindre enn ni internasjonale rekorder og tre verdensrekorder, inkludert 48-timersrekorden for 8.037 kilometer kjørt med en gjennomsnittshastighet på 167,445 km/t.
Slik ser Nervasport ut:
Og så har vi bilen Étoile Filante ‒ shooting brake.
Navnet Filante i den nye rekordbilen er inspirert av Étoile Filante, 1-seteren som ble presentert for pressen 22. juni 1956 på Montlhéry-autodromen utenfor Paris. I september satte den følgende fartsrekorder på Bonneville Salt Flats i USA:
- 306,9 km/t over én kilometer
- 308,85 km/t over fem kilometer
- 307,7 km/t over en mile
- 280,8 km/t over fem miles
Étoile Filante hentet de fleste av sine aerodynamiske komponenter, for eksempel de to halefinnene, fra luftfartens verden. Denne eksepsjonelle racerbilen ble bygget rundt en ekstremt kraftig turbin, som utviklet 270 hk ved 28.000 r/min og kjørte på parafin.
Slik ser denne rekordbilen ut:
Den hadde en rørformet polyesterkledd kropp, med en enkeltgirs Transfluide-girkasse som senere skulle tilpasses i halvautomatisk form for Frégate.
I tillegg til å heve Renaults profil, spesielt i USA, gjorde Étoile Filante merket i stand til å gjøre fremskritt i å studere håndtering og bremsing av et slankt kjøretøy som kjører i svært høye hastigheter.
‒ I tillegg til disse historiske og tekniske aspektene, kommer navnet Filante på fransk fra verbet «filer», som betyr «å spinne, å strekke, å forlenge», forklarer Sylvia dos Santos, leder for navnestrategi i Renaults globale markedsføringsavdeling.
‒ På denne måten gjenspeiler den den lange, slanke silhuetten til konseptet vårt og den grundige oppmerksomheten som gikk inn i hver detalj av det finslipte karosseriet. Synonymt med letthet, hastighet og effektivitet, bringer navnet Filante også tankene til stjerneskudd, verdensrommet og luftfartens verden.
Alt dette danner altså bakgrunnen for den helt nye demobilen Renault Filante Record 2025, som selvsagt er en singleseter. Noe annet går jo ikke med tanke på de historiske referansene.
Dette er altså ikke et vanlig konsept, og den elektriske demobilen er designet både for å være modig og innovativ, og skal kombinere Renaults rike arv med en futuristisk visjon om elektrisk mobilitet.
Filante Record 2025 er Renaults studie i ingeniørkunst og design, og utviklet for å flytte grensene for aerodynamikk og energieffektivitet. Ja, den er som de to store inspiratorene ute etter å sette nye rekorder.
Designerne hadde et klart mål om å lage en monolitisk skulptur av rene, flytende linjer som nesten kunne beskrives som organiske.
‒ Vi designet dette kjøretøyet som en skulptur i bevegelse. Inspirert av jagerfly og fartsrekordene fra det nittende århundre, reflekterer det både ytelse og tidløs eleganse, sier Sandeep Bhambra, direktør for avansert design, Renault og Ampere.
‒ Hver tomme av overflaten ble laget for å fange lyset og vise frem kroppslinjene, som ser ut til å smelte ut i luften De blå vinduene og fargepaletten understreker dette lyse og luftige inntrykket. Designet som helhet søker å formidle et inntrykk av flyt og letthet.
Vekt er selvsagt svært viktig for biler som skal sette rekorder, og selv de synlige skruene på karosseriet er inspirert av flykonstruksjonsteknikker. Og ja, ikke bare for å spare gram, men også for å gi bilen et slags futurisk retropreg. Ja, tilbake til fremtiden.
Også cockpiten er inspirert av luftfart og romfart, og Renault sier at hver detalj er designet for å maksimere ytelse, komfort og effektivitet. Som i en romferje eller jagerfly er alle viktige funksjoner innen lett rekkevidde for føreren, og innsiden har også fokus på både ergonomi og vektreduksjon. Førersetet er for eksempel laget av strukket lerret, lik stilen som en hengekøye, for en lett design med optimal støtte.
Og ja, Renault Filante Record 2025 veier inn under et tonn, og det er imponerende.
For dette er altså en elbil utstyrt med en ganske stor og tung batteripakke som faktisk veier langt mer enn den halve totalvekten ‒ 600 kilo veier batteripakken på 87 kWh. Så ja, samme størrelse som for eksempel batteriet i en Renault Scenic E-Tech electric
Bilen selv er hele 5,12 meter lang og kun 1,19 meter høy, og er utstyrt med 19-tommers Michelin-dekk spesialdesignet for å levere ren ytelse på samme tid som rekkevidden maksimeres. Renault sier at dekk påvirker rekkevidden med rundt 20 prosent, og spiller derfor en nøkkelrolle i denne typen prosjekter.
Den nye rekordbilen skal vises fram under Rétromobile i Paris fra 5. til 9. februar, før den skal ut og forsvare navnet sitt. Så ja, den skal jakte på nye rekorder for effektivitet utover første halvdel av 2025 ‒ for den heter tross alt Renault Filante Record 2025.
Les også: