Daglig leder i Oslo Bilutleie har fått en litt spesiell utvikling i fanget. (Fotos: Oslo Bilutleie)

Bilutleier opplever stor elbil-nedgang

Denne så neppe mange komme. Kundene til Oslo Bilutleie, og spesielt de som leier en mellomstor bil, dropper nå elbilen til fordel for en fossil.


Norge er som kjent lokomotivet for den globale elbilsatsingen, og i fjor var 9 av 10 nye biler som ble registrert helelektriske. Ingen andre land er i nærheten av en slik elektrisk andel. Målet er at alle som kjøper en ny bil i år velger en elbil, men de færreste har tro på at dette skjer.

For tross en nybilandel på rundt 90 prosent betyr ikke det at alle vil kjøre en elbil, spesielt om man får valget mellom en slik og en tradisjonell drevet bil. Det viser tall fra Oslo Bilutleie, et selskap med over 200 biler i porteføljen.

-->
Utleietallene viser nemlig at bestillinger av elbiler har falt med over 40 prosent fra 2023 til 2024, noe som er en ganske dramatisk nedgang.

– Våre leiekunder oppfatter elbilen som upraktisk i og rundt hovedstanden, og foretrekker derfor dieselbiler, forteller daglig leder i Oslo Bilutleie, Przemyslaw Stankiewicz.

Enda mer mystisk blir det når den største nedgangen kommer blant de mellomstore elbilene, for dette er et populært segment hvor det stadig kommer biler med bedre rekkevidde som dermed blir mer og mer konkurransedyktig.

De mellomstore, elektriske personbilene med lang rekkevidde har falt med 41,8 prosent fra 2023, viser tallene, og på samme tid har populariteten på lignende fossile biler skutt i været. Antall bestillinger for de med diesel og bensin har økt med 43,9 prosent.

Men også de mindre elbilene og elektriske varebiler har opplevd et fall, varebilene med 19,8 prosent og de mer kompakte elbilene har falt med 7,3 prosent.

Og ja, også her har tradisjonelle biler tatt denne andelen kunder, og utleie av mindre diesel- og bensindrevne personbiler har mer enn doblet seg på ett år og utleie av dieseldrevne varebiler har økt med 6,5 prosent fra 2023.

– Det er overraskende hvor lite attraktive elektriske leiebiler er for kundegruppen i og rundt Oslo, sier Stankiewicz.

‒ Tallene våre viser at leiebilkunder mye oftere velger dieselbiler ‒ spesielt med tanke på mellomstore personbiler. Dette skjer også til tross for at elbiler er rimeligere å leie enn fossilbiler.

Oslo Bilutleie byr i dag på elbilmodeller som Volkswagen ID.4, Volkswagen ID.7 og varebilen Toyota Proace City for utleie, og den daglige lederen er overrasket over utviklingen.

– Når vi vet hvor viktig bruk av elbil er for å redusere lokal luftforurensing, er det beklagelig at utviklingen går i denne retningen, sier Stankiewicz.

‒ Vi ønsker å kunne tilby flere elektriske leiebiler, men i en konkurranseutsatt bransje vil det alltid være markedet som bestemmer.

Stankiewicz har lang erfaring og ledet Oslo Bilutleie siden 2015, og har også merket seg noen faktorer som gjør elbilen mindre attraktiv i hovedstaden.

– Mange kunder som selv ikke eier bil er nok tryggere på bruk av diesel eller bensinbiler, og velger dette om de kan. Selve ladeprosessen kan også føles tungvint og upraktisk i et leieforhold, sier Stankiewicz.

Han mener også at det for få tilpassede parkeringsplasser med lademuligheter, og dette slår ekstra negativt ut for de selskapene som har døgnåpen utleie via app, noe jo mange har.

– Konsekvensen ved lite utleie av elbiler er at vi må redusere antallet elektriske utleiebiler på sikt. Dette er noe vi selvsagt ikke ønsker, avslutter daglig leder i Oslo Bilutleie, Przemyslaw Stankiewicz.

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Elbiler kjøretøy motor