Norge er som kjent lokomotivet for den globale elbilsatsingen, og i fjor var 9 av 10 nye biler som ble registrert helelektriske. Ingen andre land er i nærheten av en slik elektrisk andel. Målet er at alle som kjøper en ny bil i år velger en elbil, men de færreste har tro på at dette skjer.
For tross en nybilandel på rundt 90 prosent betyr ikke det at alle vil kjøre en elbil, spesielt om man får valget mellom en slik og en tradisjonell drevet bil. Det viser tall fra Oslo Bilutleie, et selskap med over 200 biler i porteføljen.
Enda mer mystisk blir det når den største nedgangen kommer blant de mellomstore elbilene, for dette er et populært segment hvor det stadig kommer biler med bedre rekkevidde som dermed blir mer og mer konkurransedyktig.
De mellomstore, elektriske personbilene med lang rekkevidde har falt med 41,8 prosent fra 2023, viser tallene, og på samme tid har populariteten på lignende fossile biler skutt i været. Antall bestillinger for de med diesel og bensin har økt med 43,9 prosent.
Men også de mindre elbilene og elektriske varebiler har opplevd et fall, varebilene med 19,8 prosent og de mer kompakte elbilene har falt med 7,3 prosent.
Og ja, også her har tradisjonelle biler tatt denne andelen kunder, og utleie av mindre diesel- og bensindrevne personbiler har mer enn doblet seg på ett år og utleie av dieseldrevne varebiler har økt med 6,5 prosent fra 2023.
- Nå passerer BMW ny rekkevidde-grense
- Volvo med tre oppdateringer
- Denne bilen skjønner hva du skal gjøre