BMW passerer nå nok en rekkevidde-grense. (Fotos: BMW)

Nå passerer BMW ny rekkevidde-grense

BMWs første elbil, lille i3, passerte ikke en gang 200 km-grensen for rekkevidden, nå sprenger storvokste iX en ny grense.


Det føles som en evighet siden BMW introduserte sin første elbil, den under 4 meter lange i3, men det er faktisk bare drøyt 11 år siden. Den gang var rekkevidden, tja, om den hadde blitt målt i WLTP, kanskje passert 100 kilometer med noen titalls kilometer.

Om vi spoler fram til 2025 har det skjedd en enorm utvikling rundt elbilene, noe en ganske så stor bil på nærmere 5 meter nå viser.

-->
Oppgraderte BMW iX er ikke bare mer kraftfull, den strekker ut rekkevidden med inntil 40 prosent og ladeeffekten med opptil 25 prosent. Så ja, vi kan nesten kalle denne for en helt ny bil.

‒ Det er en glede å introdusere oppgraderte BMW iX, som imponerer med både ytelse og rekkevidde, sier Sindre Sandberg, administrerende direktør i BMW Norge.

‒ Vi tilbyr tre modeller av nye BMW iX; iX xDrive45 med en startpris fra 799.900 kroner, iX xDrive60 med en rekkevidde på inntil 700 kilometer, samt iX M70 som leverer enestående prestasjoner og særlig sportslig karakter.

Og det er altså mer:

‒ For første gang vil oppgraderte BMW iX kunne tilbys med M-sportspakke som blant annet inkluderer helt nyutviklede M-multifunksjonsseter og en enda mer fremhevet sportslighet, forklarer Sandberg.

BMWs første elbil hadde et batteri på 19 kWh netto, og hvor langt vi nå har kommet viser en ny ladehybrid fra tyskerne. Den imponerende stasjonsvognen BMW M5 Touring kombinerer altså det beste fra begge verdener, og netto batterikapasitet i denne hybriden lyder faktisk på 18,6 kWh.

Det er altså tatt gigasteg når det kommer til elektriske drivlinjer, og oppgraderte iX er en videreutvikling av BMW EfficientDynamics-tiltak som øker både ytelser, sportslige kjøreegenskaper og effektivitet.

Jokeren for ytelse og effektiviteten heter noe så spesielt som silisiumkarbid-halvledere (SiC-omformere), for dette gir ifølge BMW både effektiv energikonvertering, høyere ytelse og bedre temperaturtoleranse enn tradisjonelle halvledere.

I tillegg har de finjustert elektronikken, hjullagre og dekk, og energiforbruket i WLTP-testen har blitt forbedret med mer enn 8 prosent. For nye BMW iX xDrive60 tilsvarer dette rundt 60 kilometer mer rekkevidde, og i tillegg har BMW gjort regenereringen mer effektiv.

Når det gjelder ytelser så har BMW iX xDrive45 har fått 82 hk mer, totalt 408 hk, mens BMW iX xDrive60 har økt med 21 hk til 544 hk. Begge har fått toppfarten begrenset til 200 km/t. M-sjefen byr på 345 kW/659 hk, og her er toppfarten 250 km/t og 0-100 km/t fyker unna på 3,8 sekunder. Det er imponerende raskt for en så stor og høy bil.

Batteriene i BMW iX er basert på 5. generasjon BMW eDrive-teknologi, og en ny battericelleteknologi øker energikapasiteten til iX xDrive45 med rundt 30 prosent til 94,8 kWh, mens iX xDrive60 og iX M70 xDrive har kapasitet på henholdsvis 109,1 kWh og 108,9 kWh, forklarer tyskerne.

WLTP-resultatet er dette:

  • BMW iX xDrive45: 490–602 kilometer
  • BMW iX xDrive60: 563–701 kilometer
  • BMW iX M70 xDrive: 521–600 kilometer
Spesielt her nord er varmepumpe i elbiler viktig, og BMW har videreutviklet denne. Blant annet kan denne bruke overskuddsvarmen fra elmotorene til å varme opp både interiøret og batteriet samtidig, og forvarmingen før en ladeøkt er også mer effektiv. Og for de som lurer, ja, det er mulig å starte forvarmingen manuelt.

Nye BMW iX åpner også for hjemmelading med 22 kW effekt, og over på hurtigladeren kan BMW iX xDrive45 sluke 175 kW og de to andre variantene åpner for en effekt på 195 kW. 10-80 prosent lading oppgis til 34–35 minutter.

Sandberg nevnte altså M Sport-pakken, og dette gir litt mer kraftige linjer gjennom blant annet unike luftinntak og nye M-lettmetallfelger. Her er det også mulig å få en M Sport-pakke Pro.

Det er også en redesignet grill, med Iconic Glow-nyregrillen som standard på iX M70 xDrive og som tilvalg for andre modeller, som skal gi et mer uttrykksfullt preg. Og her er det også en kul greie.

Grillen har nemlig et selvhelende polyuretanbelegg som fjerner lette riper innen 24 timer, og enda litt raskere med varme.

De adaptive LED-frontlyktene har nå BMWs karakteristiske fireøyede design og vertikale LED-enheter for kjørelys og blinklys, forklarer BMW.

På innsiden er det mulig å få nye iX med M-multifunksjonsseter, og baksetene kan selvsagt foldes ned og da øker bagasjerommet fra 500 liter til hele 1.750 liter. Det er også mulig å få iX med et elektrisk uttrekkbar tilhengerfeste som åpner for en slepekapasitet på 2.500 kilo for alle tre utgavene.

Den nye modellen har også fått finjustert fjæring, demping og chassiskontroll for økt motoreffekt og batterivekt, og nye dekk skal både redusere rullemotstanden og heve kjørekomforten.

Tekniske data:

BMW iX xDrive45:

  • Systemytelse: 300 kW/408 hk ved 8 000 o/min, maks. systemmoment: 700 Nm ved 0–5 000 o/min
  • Akselerasjon [0–100 km/t]: 5,1 sekunder
  • Toppfart: 200 km/t
  • Kombinert forbruk i henhold til WLTP: 21,8 kWh/100 km
  • Rekkevidde i henhold til WLTP: 490–602 km
BMW iX xDrive60:

  • Systemytelse: 400 kW/544 hk ved 8 000 o/min, maks. systemmoment: 765 Nm ved 0–5 000 o/min
  • Akselerasjon [0–100 km/t]: 4,6 sekunder
  • Toppfart: 200 km/t
  • Kombinert forbruk i henhold til WLTP: 21,9 kWh/100 km
  • Rekkevidde i henhold til WLTP: 563–701 km
BMW iX M70 xDrive:

  • Systemytelse: 345 kW/659 hk ved 13 000 o/min, maks. systemmoment: 1 100 Nm ved 0–5 000 o/min
  • Akselerasjon [0–100 km/t]: 3,8 sekunder
  • Toppfart: 250 km/t
  • Kombinert forbruk i henhold til WLTP: 23,5 kWh/100 km
  • Rekkevidde i henhold til WLTP: 521–600 km
BMW Norge har allerede åpnet for bestilling av den første elbilen som løfter BMW til nye høyder, så den bør ikke være altfor langt unna.

‒ BMW iX setter nok en gang standarden i sitt segment og blant elbiler generelt. Vi har stor tro på at dette vil forbli en suksess i Norge, sier Sindre Sandberg.

Les også:

Hva tenker du