Det er veldig mange ute i trafikken som ikke har alt i orden med selve bilen. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Godt over halvparten av bilene plukket ut til kontroll hadde feil og mangler

I snitt måtte bilførere hver eneste time gjennom hele fjoråret ringe etter hjelp, for så mange biler fikk faktisk bruksforbud etter å ha blitt stanset i kontroll.


Det er åpenbart mange som tar sjansen på å kjøre selv om kjøretøyet ikke er i lovmessig stand, for det viser tallene til Statens vegvesen. Det er nemlig veldig mange som blir tatt.

I fjor stoppet Vegvesenet 48.036 lette kjøretøy i kontroller langs veien, og av disse fikk 8.654 bruksforbud og 888 ble anmeldt for grove feil og mangler.

-->
Det er altså voldsomme 18 prosent, men:

– Når de fleste av de vi stopper får en reaksjon, viser det hvor målrettet kontrollene våre er, sier avdelingsdirektør Kjetil Wigdel i Statens vegvesen.

‒ Å luke ut flest mulig av de bilene som ikke bør være på veien er målet vårt. Vi konsentrerer oss om de som har feil eller mangler. Dette gjør at de som har alt i orden får kjøre videre uten å bli stoppet og sparer dermed tid.

Wigdel sier altså at de fleste de stopper får en reaksjon, og det er riktig. For vi har altså ikke kommet til mangellappene og gebyrene, som er mange titusen. I alt fikk 30.582 av de lette kjøretøyene fikk dette, så her skyter prosenten opp til voldsomme 64 prosent.

Men det er ikke slik at de fleste bilene på veiene har feil og mangler, for her er altså grunnen at kontrollørene har et så godt øye at de raskt plukker ut de riktige bilene.

Noen er dog åpenbare kandidater, for de feilene som oftest går igjen er at bilen eller tilhengeren er lastet med for mye vekt, lasten er ikke forsvarlig sikret og det er feil med lys.

En annen gammel slager er slitte dekk under tillatt mønsterdybde.

– Det er viktig å huske at både bilen og tilhengeren har en maksimal vekt som er tillatt, sier Wigdel.

‒ De nye elbilene er tunge i utgangspunktet, og kan dermed ikke ha så mye last. Også tilhengere har en maksimal tillatt vekt. Det er derfor lurt å sjekke vognkortet for å se at du faktisk kan kjøre den tilhengeren med førerkortet ditt.

Vegvesenet understreker også at det er viktig å sikre lasten skikkelig, og at bilistene sjekker lysene som er spesielt viktig under det mørke vinterhalvåret og når det snør. De legger til at de siste årene har det blitt mer vanlig med LED lys på biler og tilhenger, noe som kan gi utfordringer.

– Siden LED lys ikke avgir varme, smelter heller ikke snøen som legger seg over, forklarer Wigdel.

‒ Det kan da oppstå farlige situasjoner i trafikken, da bilistene som kommer bakfra kan ha problemer med å se bilen foran. Skal du kjøre langt er det lurt å ta noen pauser underveis for å sørge for at lys på både bil og tilhenger er synlig for andre trafikanter.

Vegvesenet kontrollerte altså nærmere 50.000 biler i fjor, men det var fysiske sjekker. For de har også et annet og enda mer effektivt hjelpemiddel, og et som gjør at du ikke en gang vet at du er kontrollert.

‒ Skiltskannere bidrar til mer effektive kontroller og at trafikantene kommer raskere fram, sier Wigdel.

‒ Våre skiltskannere gjør det mulig å kontrollere biler i løpet av et sekund. På så kort tid får vi selvsagt ikke gjennomført en fullstendig kontroll av bilen, men vi sjekker blant annet om den er EU-godkjent og dermed har det mest trafikksikre i orden, at bilen er forsikret, ikke har utestående mangellapper og ikke er meldt stjålet.

Les også:

Hva tenker du