Den nye Touring-utgaven er selvsagt gjenkjennelig fra tidligere lanserte BMW M3 CS og BMW M4 CS, og bygger videre på suksessen BMW M hadde med BMW M3 Competition Touring med M xDrive.
Nye M3 CS Touring løfter ytelsene enda et hakk for motoren kjent fra BMW M3/M4 Competition er nå tunet til å levere opp til 405 kW/550 hk, og det er også en ny motormapping for mer umiddelbar kraftlevering og en uavbrutt ytelseskurve gjennom hele turtallsregisteret.
Videre har M-gjengen gått for enda mer vektsparing, og her er det spesialtilpassede understellet kombinert med flere vektbesparende komponenter i karbonfiberforsterket plast (CFRP).
Dermed bør BMW M3 CS Touring levere både dynamisk kjøreglede og imponerende veigrep, og dette selvsagt i kombinasjon med de praktiske egenskapene. Touring betyr som kjent stasjonsvogn og ekstra god plass.
Den 6-sylindrede motoren er koblet til 8-trinns M Steptronic-girkasse og M xDrive firehjulsdrift, og summen av dette gjør at BMW M3 CS Touring klarer 0 til 100 km/t på imponerende 3,5 sekunder. 0 til 200 km/t er heller ikke ille, 11,7 sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 300 km/t.
Understellet er altså finjustert for å matche de nye kreftene og vektbalansen i den nye spesialutgaven. DSC-systemet og M Dynamic Mode er optimalisert for dynamisk banekjøring, mens den adaptive M-fjæringen, M Servotronic-styringen og det integrerte bremsesystemet har modellspesifikke innstillinger, forklarer BMW.
En slik stasjonsvogn må selvsagt kunne bremse på et nytt nivå, så tyskere har satt inn M Compound-bremser som kommer med kalipere lakkert i rødt eller svart. Her er det selvsagt mulig å velge M karbon-keramiske bremser, og da er det mulig å få kaliperne i rødt eller matt gull.
Spesialutgaver skal selvsagt være skodd med noe litt mer oppsiktsvekkende, og M3 CS Touring kommer allerede fra standard med smidde M-lettmetallfelger i en eksklusiv dobbelteikersdesign, tilgjengelig i matt Gold Bronze eller mattsvart.
Felgene er 19 tommer foran og 20 tommer bak, og kledd som standard med banehjul med dimensjonen 275/35 foran og 285/30 bak. Her er det også mulig å velge sportshjul i samme dimensjoner som standard, og BMW lokker også med ultra-track-dekk for de som ønsker dette.
En potent stasjonsvogn som dette må altså balansere mellom to bruksområder, og BMW lover at M3 CS Touring forener rå M-følelse med et fleksibelt interiør, der bagasjerommet under den høytåpnende bakluken kan utvides fra 500 til 1.510 liter.
Videre sier de at Touring-modellens dynamiske linjer og M-spesifikke eksteriørdetaljer er designet for optimal kjøling og aerodynamisk balanse, og her er det eksklusive designelementer som skal understreke bilens racing-DNA.
BMW M3 CS Touring kan bestilles i British Racing Green, Laguna Seca Blue, Frozen Solid White eller Sapphire Black metallic. Taket og den spesiallagde takspoileren er lakkert i høyglans svart, og dette skal gi et mer elegant preg. En annen eksklusiv designdetalj er den røde kanten rundt takspoileren.
Foran er bilen utstyrt med en avskallet, rammeløs BMW M-nyregrill, og den svarte modellbetegnelsen på den øverste av de to horisontale grillribbenene er innrammet av en rød konturlinje. Det samme går igjen på modellbetegnelsen foran og bak.
Og som et siste nikk til motorsporten lyser LED-frontlyktene i det karakteristiske gule lyset kjent fra GT-racingbiler, og bilen ble også vist fram for første gang i forbindelse med helgens 12-timersløp i Bathurst.
Dette er altså en spesialutgave som kommer som begrenset antall, men BMW sier ikke hvor mange de skal lage. De første bilene skal stå klare allerede i mars, så den bør ikke bruke altfor lang tid før den også finner veien til Norge.
BMW Norge har satt en startpris på 1.779.000 kroner, og for den summen får man altså to biler i en pakke ‒ en som både passer for langturer på landeveien og en som trives veldig godt rundt en bane.
Her er flere bilder av BMW M3 CS Touring:
Les også: