Det ble registrert betraktelig flere biler i januar målt mot årets første måned i fjor, og mer bestemt opp 82,4 prosent med totalt 9.343 nye personbiler, viser tallene til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
‒ Årene 2023 og 2024 endte med et nybilsalg langt under normalen, og januar i de to årene hadde også svært lave registreringstall. Med over 9.300 nye personbiler nå i årets første måned, er vi omtrent på nivå med det vi var vant til før nybilsalget falt kraftig, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.
‒ Året starter med relativt god i fart nybilsalget, og kan tyde på en økonomisk optimisme. Signaler om rentenedsettelse og økt kjøpekraft, gjør nok at flere vil realisere ønsket om en ny bil. Mange har utsatt nybilkjøpet fordi det har vært økonomisk utfordrende tider.
Som ventet holder den helelektriske andelen seg svært høy, 95,8 prosent i januar, og målt mot januar 2024 var dette 4 prosentpoeng fram. NAF har slått fast at den elektriske overgangen er fullført, men der er ikke OFV helt ennå.
‒ Det er en fin økning, og tar oss i riktig retning. Men vi mener det er for tidlig å si at elbilmålet er nådd, slik NAF hevdet i forrige uke, sier Solberg Thoresen.
‒ For 2025-målet er 100 prosent elbiler. De siste prosentene kan sitte langt inne, og det er for tidlig å konkludere. Bare i løpet av de siste fem dagene i januar gikk faktisk elbilandelen litt ned, og noen få hundre valgte en diesel- eller bensinbil.
Likevel kom det totalt til så få ikke-elbiler i januar at det knapt gir noen utslipp i det hele og store, og CO2-snittet for nye biler i forrige endte på ørsmå 5 g/km.
OFV-statistikken viser også noe som helt sikkert skaper oppsikt over hele verden ‒ kun to av de 50 øverste bilene var ikke-elbiler.
‒ Dette er virkelig oppsiktsvekkende. Vi skal helt ned på 33. plass før det dukker opp noe annet enn elbil. At kun et par bilmodeller av topp 50 har annen drivlinje enn el, har vi aldri sett før. Det vil ta lang tid før noen andre land i verden kan matche dette. Fortsetter resten av året som januar har begynt, så vil vi raskt nærme oss 2025-målet, sier Solberg Thorsen.
‒ Men skal vi passere målstreken med 100 prosent elbiler, er det nødvendig å opprettholde incentiver som fortsatt gjør det lønnsomt å velge elbil fremfor noe annet. Det må politikerne ha i tankene. For det er som regel de siste prosentene som er vanskeligst å nå.
Av 176 ulike bilmodeller som ble førstegangsregistrert i januar, var 126 elektriske, viser OFVs tall.
Aller mest populær blant de 176 modellene var Toyota bZ4X, som faktisk også passerte firesifret i forrige måned. Totalt ble det registrert 1.188 nye bZ4X, og like suveren 2. plass tok Volkswagen ID.4 med 830 biler. Her førstnevnte:
Den norske Toyota-sjefen er selvsagt godt fornøyd med å få en best mulig start på året.
– Salgstallene til bZ4X fortsetter å bekrefte at vi har utviklet en elbil med en attraktiv totalpakke som treffer norske kunders behov, Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.
‒ Nordmenn ser særlig ut til å sette pris på de gode vinteregenskapene modellen besitter. Dette lover godt for den videre utvidelsen av vårt elektriske modellutvalg i løpet av 2025 og 2026.
En annen kjenning har også fått fart på sin relativt nye elbil, for Nissan som altså var md å bane vei for elbil-revolusjonen med Leaf fikk januars 3. mest registrerte bil med Ariya.
Her er topp 5 januar 2025:
- Toyota bZ4X: 1.188 registreringer
- Volkswagen ID.4: 830
- Nissan Ariya: 544
- Volkswagen ID.3: 537
- Volkswagen ID.7: 490
Som listen viser var ikke fjorårets soleklar mest populære nybil i salgstoppen forrige måned, og med 361 biler var Tesla Model Y nede på en litt uvant 6. plass.
I merkeskampen er det en annen gammel favoritt som leder an etter én måned, for som listen over viser hadde Volkswagen tre biler helt der oppe i toppen.
Topp 5 merker januar 2025:
- Volkswagen: 1.899
- Toyota: 1.354
- Tesla: 689
- BMW: 631
- Nissan: 554
‒ Samtidig kommer stadig nye kinesiske merker og modeller på markedet, og flere av disse har raskt blitt attraktive for norske nybilkjøpere. Enn så lenge har de ikke de høyeste registreringstallene hver for seg, men det kan endre seg gjennom året, sier Øyvind Solberg Thorsen.
Når det gjelder varebilene ble det ifølge OFV registrert 1.703 nye varebiler, noe som er opp 22 prosent målt mot januar 2024. Også den elektriske andelen gikk opp, fra 37 prosent til 44 prosent i forrige måned. Mer eksakt var 753 av de nyregistrerte varebilene elektriske.
‒ Vi ser at når det kommer elektriske varebiler med både rekkevidde og firehjulstrekk, så drar det elbilsalget i riktig retning, sier Øyvind Solberg Thorsen.
‒ Men det er langt igjen til vi når hundreprosentmålet som også gjelder varebiler. Derfor er det avgjørende å styrke incentivene for denne kjøretøygruppen.
Også Toyota merker at det er mer interesse for de elektriske varebilene, og av 147 Proace City varebiler i januar var 123 elektriske og av den litt større Proace var 72 elektriske av totalt 92 registrerte slike i forrige måned.
‒ Vi merker en stadig økende interesse for våre varebiler fra både større flåtekunder og mindre virksomheter. Markedet for varebiler er et viktig satsingsområde for Toyota, der vi nå satser sterkt å øke andelen nullutslipp og dekke behovene til enda flere kunder med elektriske alternativer, sier Pawlak.
‒ I januar har vi også lansert Toyota Profflading som vi tror kan bidra til å lette overgangen til elektriske varebiler for bedrifter og bilbrukere. Vi tror derfor på et sterkt år for våre varebiler.
Les også: