Skal du kjøpe fra den aller høyeste Mercedes-hyllen heter bilen Mercedes-Maybach S-klasse, og dette er altså den ultimate luksusdoningen som har alt du kan tenke deg. Du hadde fått, klyp deg fast, 200 slike, for prisen av en stykk Mercedes-Benz W 196 R Stromlinienwagen med chassisnummer 00009/54. Jepp.
For på Mercedes-Benz-museet i Stuttgart har nemlig RM Sotheby's avholdt en auksjon som involverte en svært viktig bil, den mer strømlinjeformete utgaven av Mercedes-Benz W 196 R.
Denne historisk viktige bilen ble donert til Indianapolis Motor Speedway Museum så langt tilbake som i 1964, og dette må være bilverdens aller mest eksklusive gave.
Da argentinske Juan Manuel Fangio, kalt El Maestro, tok sin andre VM-tittel i Formel 1 i 1954, er dette noe som blir vanskelig å kopiere. Han byttet nemlig lag midtveis i sesongen, og gikk fra Maserati til Mercedes. Han vant to løp for det italienske laget og fire for de tyske i løpet av den sesongen.
Her er bilen i fri dressur:
En viktig del av suksessen kan tilskrives selve bilen, en Mercedes-Benz W 196 R Formula One, som senere også skulle dukke opp med tilnavnet «Stromlinienrennwagen». Og en slik, altså den som museet på den berømte Indianapolis-banen fikk, har nå gått under hammeren.
Dette ble kjent allerede i november, og vi skrev at denne historisk viktige racerbil kunne bli din, men at du i så fall først måtte dra Eurojackpoten. For det ble som vi spådde ‒ en helt ellevill budkrig.
Steinrike samlere fra hele verden kjente sin besøkelsestid, og både frammøtte i Tyskland og mer anonyme på telefon bød det remmer og tøy kunne takle.
Til slutt nådde selv de mest utholdende sin grense, og da hammeren til slutt falt hadde prisen skutt opp i vanvittige 51.155.000 euro.
Det er ganske eksakt 600 millioner kroner, og klenodiet er dermed den aller dyreste Grand Prix-bilen som noensinne er solgt.
W 196 R er også den nest dyreste bilen solgt på åpen auksjon, bare bak en annen historisk svært viktig racerbane fra stjernemerket. En Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé fra 1955 endte opp på rundt halvannen milliard kroner da den ble solgt i 2022. Og ja, det på samme plass som lørdagens auksjon.
Den tredje dyreste er en Ferrari 330 LM / 250 GTO fra 1962, og den bikket i likhet med helgens bil 50 millioner dollar.
De berømte Mercedes-Benz Silver Arrows dominerte Grand Prix-racing i den umiddelbare før- og etterkrigstiden, og W 196 R ble utviklet for å møte de nye forskriftene for motorer med opptil 2,5 liters slagvolum introdusert i 1954. Legender som Juan Manuel Fangio og Stirling Moss rattet disse overlegne sølvpilene, så det er ikke noe rart at prisen skjøt i været lørdag.
‒ For en spennende auksjon det var! Denne originale, slanke, W 196 R-originalen har nå skiftet eier – og jeg gratulerer den heldige kjøperen, sier Marcus Breitschwerdt, administrerende direktør hos Mercedes-Benz Heritage.
‒ Svært få Mercedes-Benz Silver Arrows er privateid. I dag falt hammeren på 51.155.000 euro, 53.917.370 dollar. Dette gjør den til den mest verdifulle Grand Prix-racerbilen i verden etter mesteren Mercedes-Benz 300 SLR «Uhlenhaut-Coupé» i den totale rangeringen av de mest verdifulle bilene. Uten tvil er våre Silver Arrows der oppe blant de mest ikoniske og ettertraktede kjøretøyene som noen gang er bygget. De er de sanne lysende stjernene på himmelhimmelen til motorsport og bilhistorie.
Det skal sikkert litt for å imponere auksjonsjefen til Sotheby's, men lørdagens salg gjorde inntrykk.
‒ Det er vanskelig å beskrive betydningen av dette salget. Denne bilen er rett og slett en av de viktigste racerbilene i historien, og det er en ære for RM Sotheby's å selge den så vellykket til fordel for Indianapolis Motor Speedway Museum, sier Gord Duff.
De lykkeligste lørdag, foruten den nye eieren, er Indianapolis Motor Speedway Museum.
‒ Indianapolis Motor Speedway Museum har blitt beæret over å ta vare på og dele W 196 R i museet vårt, men summen det har oppnådd i dag er et transformativt bidrag for å øke vår begavelse og langsiktige bærekraft, samt restaurering og utvidelse av samlingen vår, sier museum-president Joe Hale.
Og for de som drømmer litt mindre, men fortsatt veldig stort, kan vi opplyse at en ny Mercedes-Maybach S starter på drøyt 3 millioner kroner. Så her holder det med en toppremie i den «vanlige» Lottoen, så det er bare å levere bongen og krysse fingrene.
Men linjene til den aerodynamiske bilen som herjet i F1 for mer enn 70 år siden koster altså betraktelig mer:
Les også: