Loeb skal kjøre for Hamilton

For et lag! Ni ganger rally-verdensmester Sébastien Loeb skal kjøre for sju ganger formel 1-verdensmester Lewis Hamilton i verdens mest eksepsjonelle rallyserie.


For Andreas Bakkerud ser det stadig vanskeligere ut å få et sete i den brennhete nye rallyserien kalt Extreme E.

Ni lag har bekreftet at de skal delta i denne som skal sette fokus på klimaendringene, noe som betyr at det er plass til ni mannlige førere. For serien skal ikke bare slå et slag for bærekraft og grønne verdier, men også for likeverd. Det betyr at hvert lag må stille med en mannlig og en kvinnelig fører, og begge skal tilbakelegge den samme distansen.

Av de ni teamene har seks offentliggjort sine mannlige førere, og dermed er det bare tre plasser ledig. Bakkerud er fortsatt aktuell, men tiden begynner altså å renne ut for nordmannen.

Og det er litt av noen førere som lagene har bekreftet, for dette er den reneste all-star-oppsetningen.

ABT Cupra har gitt plassen til Mattias Ekström, svensken som er tidligere rallycross-verdensmester og to ganger DTM-mester.

Legenden Carlos Sainz, to ganger rally-verdensmester og tre ganger Dakar-mester, skal kjøre for Acciona.

Teamet til formel 1-mester Nico Rosberg har hentet Johan Kristofferson, tidligere lagkamerat med Petter Solberg og selv verdensmester i rallycross.

Til slutt er svenske Timmy Hansen, en rival til Bakkerud i rallycross, bekreftet for Andretti United, mens amerikanske Kyle Leduc skal kjøre for Chip Ganassi.

Og nå har også Lewis Hamilton bekreftet sine to førere.

Den kvinnelige føreren blir Cristina Gutiérrez, som i 2017 ble den første spanske kvinnen til å gjennomføre Dakar-rallyet i bilklassen. Hun var da femte raskeste av alle debutantene det året.

Hun kommer garantert til å føle presset for å levere, og ikke bare for at hun kjører for Lewis Hamilton. For lagkamerat blir selveste Sébastien Loeb, rallylegenden som frustrerte Solberg i en årrekke.

Etter at Solberg tok en historisk VM-tittel i 2003, overtok franskmannen totalt. Loeb tok, og hold pusten nå, VM-titlene i 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012. Jepp, ni titler på rekke og rad.

Siden har Loeb kjørt en masse rart, dog uten at han å være i nærheten så suksessfull som i rally-VM. En 2. plass fra Dakar-rallyet i 2017 er kanskje det sterkeste resultat han har etter å ha trappet ned rallysatsingen.

Men at han kommer til å bli en hard nøtt å knekke i Extreme E er ganske så sikkert, og spesielt når han kjører for en vinnerskalle som Lewis Hamilton i laget kalt X44.

‒ Å bli med i team X44 er en mulighet til å fortsette å gjøre det jeg elsker, nemlig å kjøre løp, og jeg gleder meg til å konkurrere i et elektrisk kjøretøy, sier franskmannen.

Extreme E skal som sagt sette fokus på klimaendringene, og bilene er helelektriske og spesialbygde terrengbiler med 557 hk som klarer 0-100 km/t på raske 4,5 sekunder.

‒ Jeg fikk nylig muligheten til å teste bilen, og den er utrolig. Cristina er en fantastisk fører, og jeg gleder meg til å bli partner med henne og se hva vi kan oppnå sammen. Jeg er også virkelig imponert over hva Lewis gjør i formel 1, så det er en ære å samarbeide med han om dette, sier Loeb.

Extreme E skal sette fokus på klimaendringene ved å kjøre etapper på de mest utsatte områdene rundt om på kloden, og det er planlagt ørkenetappe, havetappe, arktisketappe, regnskogetappe og isbreetappe.

Den første av de fem rundene starter 20. mars neste år, og er kalt Desert X Prix og er en ørkenetappe i Saudi-Arabia.

Deretter venter Ocean X Prix i Senegal i slutten av mai, Arctic X Prix på Grønland i slutten av august, Amazon X Prix i Brasil i oktober og til slutt Glacier X Prix i Argentina i midten av desember neste år.

Hver etappe består av mellom 16- og 20 kilometer, og begge førerne på lagene skal tilbakelegge den samme distansen. Det hele skal sendes på TV over hele verden.

Ettersom Norge er elbil-hovedstaden, bør det jo også være en norsk fører på plass. Men når legender som Loeb og Sainz nå hopper på serien, ser det stadig vanskeligere ut for rallycrossfører Andreas Bakkerud.

Men alt håp er ikke helt ute, så vi venter i spenning på de tre siste mannlige førerne.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Motorsport