- Annonse -
HjemNyheterVerdens mest ekstreme hyperbil

Verdens mest ekstreme hyperbil

Bugatti viser nå flere bilder av den ekstreme hyperbilen Bolide som har langt flere hestekrefter enn kilo, og som befinner seg på et nivå med formel 1-bilene rent ytelsesmessig.

1:1. Dette er en ekstrem viktig formel for de som bygger så ekstreme superbiler at disse bikker over til et nytt begrep ‒ hyperbiler.

- Annonse -

1:1 står nemlig for det perfekte forholdet mellom antall hestekrefter og antall kilo, og denne drømmegrensen nådde våre svenske venner i Koenigsegg tilbake i 2014.

Den gang hadde de nemlig en ny hyperbil på gang kalt Agera One:1, som bød på 1.340 hk og en matchvekt på 1.340 kilo. Altså et forhold eksakt på 1:1.

Og bare så det er sagt; Agera satte i ettertid en rekke verdensrekorder ‒ blant annet den som målte høyest toppfart ‒ den svenske superbilen ble klokket inn til 457 km/t.

Så 1:1 betyr at dette er noe helt ekstremt, og en formel som Bugatti Bolide ikke har noen som helst problemer med å innfri.

- Annonse -

Men det må selvfølgelig legges til at Bolide ikke er ment for vanlige gater, men skal kun vises hva det franske supermerket er i stand til å bygge av ekstreme kjøretøy. Denne er altså ment for racerbanen.

Bugatti fikk ideen om å lage en slik hyperbil for under ett år siden, og ved bruk av nye teknikker, materialer og teknologi, har de altså klart å stable det som kanskje er tidenes aller villeste hyperbil på hjulene på rekordtid.

Og rekorder er noe denne virkelig byr på.

Målet er intet mindre enn å flytte grensene for det som er fysisk mulig, og Bugatti har selvsagt aldri tidligere designet og laget et så kompromissløst kjøretøy som Bolide.

- Annonse -

De tre store nøkkelområdene for bilen er vekt, hk og marktrykk, og alle tre befinner seg på det ekstreme området.

Ved bruk av nye materialer har franskmennene klart å trimme den totale vekten ned til smått ufattelig 1.240 kilo, og da må vi huske at dette inkluderer en gedigen W16-motor.

Dette har de blant annet klart ved å lage monocoque-chassiset i lett karbonfiber med høy styrke, mens alle skrue- og tilkoblingskomponenter er laget av titan. De har også benyttet seg av løsninger brukt av romfarten, så her har de snudd absolutt alle stener.

Motoren var muligens en litt enklere oppgave, for her snakker vi om den ikoniske 8-liters W16 som i Bolide er tunet til latterlige 1.850 hk og 1.850 Nm. Dermed befinner vekt-til-kraft-ratioen seg på ufattelige 0,67 kilo per hk ‒ slå den Koenigsegg!

Det utvendige designet sørger for at aerodynamikken spiller på lag med motoren og vekten, og Bolide kan skryte av et marktrykk på 1.800 kilo på bakvingen og 800 kilo på frontvingen når hastigheten er 320 km/t. Altså i likhet med det meste andre rundt Bolide helt ekstremt.

‒ Med Bolide har vi våget å forfølge et ekstreme eksperiment, sier presidenten selv, Stephan Winkelmann.

‒ I vår historie som strekker seg mer enn 110 år tilbake har det aldri vært en sammenlignbar modell basert på et så minimalistisk konsept utelukkende designet rundt motoren. Et enestående forhold mellom vekt og kraft på bare 0,67 kilo per hk ‒ å kjøre Bolide er som å ri på en kanonkule, slår sjefen fast.

Så er den virkelig verdens mest ekstreme hyperbil?

Ikke så godt å si helt sikkert, for foreløpig har Bugatti kun simulert ytelsene. Men alt tyder på det, og det er kun noen helt ekstreme racerbiler som kan matche ytelsene til Bolide.

Porsche har en racerbil som er omtrent like rask som formel 1-bilene, nemlig Porsche 919 Hybrid EVO. Denne bilen har dominert langdistanse-VM i flere år, men da den ble pensjonert fjernet Porsche alle restriksjonene som gjorde at den ble godkjent av FIA.

Det førte til at racerbilen ble så lynende rask at den faktisk slettet banerekorden satt av formel 1-bilene rundt den legendariske Spa-banen i 2018, noe som jo høres totalt sprøtt ut. Noen måneder tok imidlertid formel 1 banerekorden tilbake, men kun med noen få tiendedeler.

919 Hybrid EVO har også vært luftet rundt Nürburgring Nordschleife, og der gruset den likegodt den 35 år gamle rekorden som ingen hadde vært i nærheten av.

I 1983 satte tyske Stefan Bellof, som tragisk nok omkom under en ulykke på Spa-banen bare 27 år gammel, en særs sterkt rekord rundt Nordchleife på 6:11,13 med en prototype av en racerbil kalt Rothmans Porsche 956 C.

Denne ble grundig slettet av Porsche 919 Hybrid EVO, for med den kjente tyskeren føreren Timo Bernhard bak rattet ble bilen klokket inn til 5:19,55 minutter.

Ifølge simuleringene til Bugatti er Bolide helt i nærheten av dette, og skal klare runden på Nordschleife på 5:23,1 minutter.

Simuleringer har også vist at den holder følge med formel 1-bilene fra 0 til 200 km/t, som den bruker 4,4 sekunder på ‒ omtrent det samme som dagens F1-biler.

Her er tallene ingen andre hyperbiler matcher:

  • 0-100 km/t: 2,17 sekunder
  • 0-200 km/t: 4,36 sekunder
  • 0-300 km/t: 7,37 sekunder
  • 0-400 km/t: 12,08 sekunder
  • 0-500 km/t: 20,16 sekunder
  • 0-400 km/t-0: 24,64 sekunder
  • 0-500 km/t-0: 33,62 sekunder

Bolide er altså en studie i hva som er mulig, og vi kan både glede og grue oss til å se hva Bugatti kan få til å framtiden ‒ spesielt med tanke på hva de elektriske drivverkene i framtiden vil by på ekstreme ytelser.

Her er bildene av Bolide, historiens mest ekstreme Bugatti-modell:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...
Porsche har faktisk laget en toppløs Cayenne, men da mener vi også én! (Fotos: Porsche)

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene. Porsche tok svært så seriøst...
Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her