- Annonse -
HjemNyheterSkal bygge flere veier med potensielt 110 km/t-grense

Skal bygge flere veier med potensielt 110 km/t-grense

Regjeringen åpner nå for bygging av smalere firefelts-veier, og det betyr at en lang rekke veiprosjekter kan ende opp med fartsgrenser på 110 km/t.

Nye Veier ser etter nye og mer kostnadseffektive måter å bygge vei på, og kom i februar opp med et forslag for en ny type firefelts motorvei.

- Annonse -

‒ Nye Veier har jobbet aktivt for en ny veistandard, som gjør oss i stand til å bygge ut norske veier enda smartere. Både i forhold til trafikantnytte og øke den samfunnsøkonomiske lønnsomheten i prosjekt. Det gir oss mer fleksibilitet og samfunnet mer vei for hver investert krone, forklarer Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.

Forslaget innebærer en bedre plattutnyttelse av den totale bredden, og denne kan i enkelte tilfeller gå fra dagens 23 meter og helt ned til 19 meter med den nye standarden. Skulderbredden på dagens firefelts er over 2,75 meter, mens den nye standarden åpner for veiskuldre helt ned til 1,5 meter.

Dette åpner for at det også blir økonomisk forsvarlig å bygge veier som i dag har mellom 6.000 og 12.000 kjøretøy i døgnet. Slike er i dag bygd som vekslende to- og trefeltsvei.

‒Vi er opptatt av å lytte til fagfolk, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

- Annonse -

‒ Derfor følger vi anbefalingen til Statens vegvesen om å innføre muligheter for å bygge smal firefelts vei. Det gir større fleksibilitet i utbygningen av norske veier, og kan øke den samfunnsøkonomiske lønnsomheten i flere prosjekt. På den måten får vi mer igjen for fellesskapets penger.

Firefelts-veier kommer med en rekke fordeler, som bedre trafikkflyt, raskere hastigheter og ikke minst forbedret sikkerhet.

Det åpnes også opp for at de nye motorveiene som skal takle opp mot 12.000 kjøretøy daglig kan få en fartsgrense på 110 km/t, i likhet med de bredere firefelts-veiene.

Når det gjelder veier som har en trafikkbelastning på 12.000 til 20.000 kjøretøy i døgnet åpnes det også for å bygge disse smalere og mer tilpasset trafikkgrunnlaget. Disse veien kan ha bredde mellom 20 og 23 meter, og skulderbredde mellom 2 og 2,75 meter.

- Annonse -

En ny standard åpner altså for enda flere veier med fire kjørefelt.

‒ Denne fleksibiliteten vil kunne ha en god effekt også i forhold til arealbeslag og klimaavtrykk, i tillegg til lavere anleggskostnader. Samtidig som vi opprettholder nytten i form av firefelts vei. Vi kan således realisere mer trafikksikker vei for pengene, sier Aanesland hos Nye Veier.

Det er allerede mange prosjekter under planlegging som peker seg ut som aktuelle for den nye standarden, inkludert E39 Mandal-Ålgård, E18 Dørdal-Tvedestrand, E6 Roterud-Øyer, E6 Ulsberg-Melhus og E6 Kvithammar-Åsen.

‒ For disse veiene kan den samfunnsøkonomiske lønnsomheten øke som følge av muligheten til å bygge smal firefelt vei, påpeker samferdselsminister Knut Aril Hareide.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...
Porsche har faktisk laget en toppløs Cayenne, men da mener vi også én! (Fotos: Porsche)

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene. Porsche tok svært så seriøst...
Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her