- Annonse -
HjemNyheter1 av 4 har ikke vært skodd for forholdene

1 av 4 har ikke vært skodd for forholdene

Mange slurver med dekkskiftefristen, og noen mener dessverre også at det ikke er så viktig å være skodd for forholdene.

Fristen for å bytte hjul er litt som koronareglene, de kan være litt forvirrende å forholde seg til.

- Annonse -

Hovedregelen er at fra 1. november til og med første søndag etter 2. påskedag skal bilen være skodd med vinterdekk, mens fristen for de i Nordland og Troms og Finnmark er 16. oktober til og med 30. april.

Men det er også lov å bruke hodet og kjøre med dekk som passer best til forholdene utenom disse datoene, men hovedkravet er at dekkene skal ha minst 3 mm mønsterdybde i vinterperioden.

Og for de som lurer, ja, det er faktisk lov å bruke piggfrie vinterdekk hele året. Men dette anbefaler ingen eksperter, ettersom sommerdekk har langt bedre grep og er mye sikrere på sommerføre.

Så hvordan står det til med bytteiveren hos nordmenn?

- Annonse -

Ikke så veldig bra, faktisk.

Goodyear har tatt tempen på dette via sitt «Dekkbarometer», og selv om de fleste faktisk er flinke er det mange som slurver med fristen ‒ og noen som ikke bryr seg veldig.

4 prosent av de spurte svarer at de ofte har kjørt med sommerdekk under forhold som kreves vinterdekk, mens 23 prosent sier at det skjer av og til. Over 1 av 4 har altså kjørt biler som ikke har vært skodd for forholdene, noe som ikke er bra.

9 prosent mener også at det ikke er så viktig å skifte til vinterdekk i god tid før fristen, mens 27 prosent av respondentene oppgir at det har skjedd at de ikke har fått byttet i tide.

- Annonse -

Men samtidig er flertallet enige om at det er viktig å få byttet i tide, og ikke overraskende er det forskjeller basert på hvor man bor i dette vidstrakte landet.

Som vi vet kan kong vinter dukke opp over natta, så det er faktisk lurt å holde fristen ‒ både for din egen og andres sikkerhet.

Jenny Wahlsten hos Goodyear sier også at det kan være lurt å sjekke tilstanden på dekkene før byttefristen nærmer seg, slik at man ikke får seg en overraskelse den dagen hjulene skal byttes.

‒ Hvordan er det med mønsterdybden? Hvilken tilstand er dekkene i? Da vet du allerede før vinteren kommer om dekkene dine må byttes ut eller ikke. Det er vanlig at været endrer seg raskt om høsten, så å forberede ordentlig er det beste du kan gjøre for deg selv og dine medtrafikanter, sier Wahlsten, Acting Marketing Manager hos Goodyear.

Og spesielt NAF bør bite seg merke i hva som er det viktigste kriteriet når bilistene faktisk skal investere i nye dekk. De kjører nemlig årlig tester både for vinterdekkene og sommerdekkene, og 34 prosent svarer i dekkbarometeret at de sjekker dekktester før de går til innkjøp av nye dekk.

17 prosent svarer at det viktigste er at det er piggdekk, mens 12 prosent svarer at det viktigste er at det er piggfrie dekk.

Goodyear byr også på noen tips for de som vurderer nye dekk:

1. Hva slags underlag kjører du mest på?

Det underlaget du kjører mest på, har stor betydning for hvilken type dekk du bør ha. Vei- og føreforhold kan være svært ulike avhengig av om du bor i Nord-Norge, Midt-Norge eller Sør-Norge. Storby eller landsbygd gir også ulike forutsetninger som gjør at enkelte dekk passer bedre enn andre.

2. Piggdekk eller piggfrie dekk

Underlaget er også avgjørende for hvordan du skal tenke når det gjelder pigg eller piggfritt. Piggfrie vinterdekk tilpasset for nordiske forhold har generelt sett likeverdige egenskaper som piggdekk på vinterføre med unntak av på is. Tenk på hvilke vinterdekk som passer best på det føret som er mest normalt der du kjører, og velg vinterdekk etter dine behov.

Diskuter dette med din dekkforhandler.

3. Komfort

I tillegg til veigrep og sikkerhet finnes det i dag flere andre parametere å bedømme et dekk ut fra. Det har blitt stadig vanligere at dekk er utstyrt med flere funksjoner som gjør kjøreturen mer behagelig. Goodyears SoundComfort-teknologi kan for eksempel redusere støyen i bilen med opptil 50 prosent.

Tenk over hva som er viktig for akkurat deg i tillegg til sikkerheten og veigrepet.

Slik svarte drøyt 1.000 nordmenn på årets dekkbarometer utført av opinions- og markedsundersøkelsesselskapet YouGov på oppdrag fra Goodyear:

Har du noen gang kjørt med sommerdekk selv om vinterdekk har vært nødvendig?

Ja, det skjer hvert år4 %
Ja, det har skjedd fra tid til annen23 %
Nei, aldri69 %
Vet ikke / Ingen erfaring4 %

Synes du det er viktig å bytte til vinterdekk i god tid før vintersesongen?

Ikke viktig i det hele tatt3 %
Ganske uviktig6 %
Verken viktig eller uviktig24 %
Ganske viktig36 %
Veldig viktig26 %
Vet ikke / Ingen mening4 %

Hvilket av følgende er viktigst for deg når du skal kjøpe nye vinterdekk?

At dekkene har gjort det bra i dekktester34 %
At det er piggdekk17 %
At det er piggfrie dekk12 %
Lav pris9 %
Velkjent varemerke8 %
At dekkene har høy komfort, f.eks. lyddempende teknologi5 %
At dekkene er energibesparende1 %
At dekkene er dyre1 %
Annet1 %
Vet ikke6 %
Ikke relevant, jeg har ikke bil5 %

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...
Porsche har faktisk laget en toppløs Cayenne, men da mener vi også én! (Fotos: Porsche)

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene. Porsche tok svært så seriøst...
Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her